فهرست مطالب

راهنمای انتخاب بهترین گوشی میان رده سال 1402

برای ارائه‌ی راهنمایی صحیح درباره‌ی خرید بهترین گوشی‌های میان رده که قصد داریم مدل‌های برتر آن‌ را به شما معرفی کنیم، نیاز هست که در ابتدا بدانیم طبق بودجه‌ی مد نظر، کدام مدل ارزش خرید بیشتری دارد. اصولا تلفن‌های میان رده دستگاه‌هایی هستند که با قیمت مناسب ارائه می‌شوند و به همان نسبت سخت‌افزار و نرم‌افزار متوسطی نیز دارند. این تلفن‌ها نه گران‌قیمت هستند و نه ارزان‌قیمت و هر‌ساله تعداد زیادی مدل میان‌رده توسط برندها عرضه می‌شود.

پیش از آنکه به معرفی بهترین گوشی میان رده بپردازیم، باید بیان کنیم که برای انتخاب بهترین گوشی، ما فاکتورهای مختلفی را در نظر می‌گیریم از جمله طراحی، سخت‌افزار و نرم‌افزار. علاوه بر این، اولویت ما معرفی محصولاتی است که در حال حاضر در بازار موجود هستند و می‌توان آنها را خریداری کرد. بنابراین، اگر مدلی در ذهن شما وجود دارد اما در این لیست حضور ندارد، ممکن است به دلیل خارج شدن آن محصول از چرخه ی تولید باشد و یا اینکه از نظر مشخصات و قیمت بازار، ارزش کمتری نسبت به سایر مدل‌ها داشته است.

توجه داشته باشید که این مقاله به صورت دوره ای آپدیت می‌شود، پس با ما در دیجی‌پویا همراه بمانید.

بهترین گوشی میان رده سال 2023

ما برای انتخاب بهترین گوشی‌ های میان‌رده ده‌ها گزینه مختلف از کمپانی سامسونگ و شیائومی را بررسی خواهیم کرد. بدون شک، شما نیز برای پیدا کردن بهترین گوشی با ویژگی‌های مختلف علاقه‌مند هستید که مناسب ترین گزینه طبق فاکتور های مورد نیازتان به شما پیشنهاد شود.

اگر اینطور بگوییم که سامسونگ در بین مخاطبان ایرانی پرطرفدار ترین برند گوشی موبایل است بیراه نگفته ایم، حتی با وجود افزایش روزافزون مدل‌ها و همچنین رقابت فراوان بین برندها، باز هم سامسونگ عقب نمی‌نشیند و هر ساله شاهد مدل‌های شیک و با قیمت مناسبی هستیم که به نسبت در امکانات هم کم و کاستی ندارند.

در سوی دیگر میدان غول چینی شیائومی قرار گرفته که گوشی های خوش قیمت‌تری به بازار می فرستد و به همین خاطر خیلی زود در بین ایرانیان جا افتاده و محبوب شده است. کیفیت سخت افزاری و نرم افزاری در گوشی های میان رده این برند، باج به رقبا نمی هد و هر سال با کیفیت بهتری از نسل قبلی خودش ارائه می‌شود.

با این تفاسیر اگر شما تمایل به خرید یک گوشی با بودجه متوسط دارید، باید از دسته‌بندی گوشی‌های میان‌رده گوشی مورد نظر خود را انتخاب و خرید کنید. گوشی‌های میان‌رده نه به گرانی مدل‌های پرچمدار هستند و نه به‌گونه‌ای که مانند گوشی‌های اقتصادی و ارزان‌ قیمت نتوانند از پس کارهای معمول بربیایند. این محصولات در طیف وسیعی تولید می‌شوند و قیمت‌های متنوعی هم دارند. در ادامه این مطلب، تلاش کرده‌ایم تا بهترین گوشی‌های میان‌رده سال 2023 که می‌توانید در بازار کشور خریداری کنید را معرفی کنیم.

گوشی سامسونگ بهتر است یا شیائومی؟

به طور کلی سامسونگ عمر مفید طولانی تری دارد، در این بازه آپدیت های بیشتری دریافت می کند و رابط کاربری آن روان تر است، از آن سو شیائومی به کیفیت جنس بدنه در محصولاتش اهمیت بیشتری می دهد، طراحی بروز و متفاوت تری دارد و با توجه به سخت افزار بهتر، ارزش خرید بالاتری در مقایسه با گوشی هم قیمتش از برند سامسونگ دارد.

پس در جواب این سوال که آیا واقعا این دو برند نسبت به هم برتری دارند؟ یا این که گوشی سامسونگ بهتر است یا شیائومی؟ باید گفت هیچ برتری یا ضعفی به طور کلی در محصولات هیچ کدام از این دو برند وجود ندارد، هر دو همان طور که دارای نقات قوت خاصی هستند، ضعف هایی هم دارند، همین موارد باعث رقابت در بازار می شود و طبیعتا هدف هر کمپانی این است که سهم فروش بیشتری از بازار را به دست بیاورد، پس باید ضعف‌هایش را بهبود ببخشد.

در این بخش یکسری از مزایای گوشی‌های موبایل سامسونگ و شیائومی را باهم مرور کردیم، در ادامه به صورت تخصصی‌تر در خصوص ضعف‌های شاخص هر‌کدام نیز، توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

مهم ترین ضعف گوشی های سامسونگ

  • طراحی های تکراری: سامسونگ، عموماً به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان در صنعت تلفن همراه شناخته می‌شود ولی با این حال، برخی می‌توانند به ضعف‌هایی در طراحی این گوشی‌ها اشاره کنند. برخی از گوشی‌های سامسونگ از لحاظ ظاهری خیلی شبیه به یکدیگر هستند و تفاوت‌های چشمگیری در طرح و ظاهر ندارند، این موضوع می‌تواند برخی از کاربران را که به دنبال ظاهر جدید و نوآورانه هستند ناراضی کند. در نتیجه، سامسونگ باید در طراحی گوشی‌های میان رده، ایده بهتری ارائه دهد تا بتواند نیازهای متنوع کاربران را برآورده کند و رقابت را در بازار بهبود ببخشد.


  • همراه نداشتن آداپتور شارژر: سامسونگ هم به تبعیت از کمپانی بزرگ اپل مدتی است که تصمیم گرفته آداپتور شارژر را بجای اینکه همراه با گوشی ارائه دهد، به عنوان یک جزء جداگانه به فروش برساند. این مسئله می‌تواند برخی از مشتریان را ناراضی کند، زیرا برای شارژ کردن گوشی ملزم به خرید آداپتور هستند. البته این اقدام قاعدتا به سود تولیدکننده است و علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید، به دلیل محدودیت‌های محیطی و کاهش ضایعات الکترونیکی نیز انجام شده است. با این حال، این تصمیم ممکن است باعث نارضایتی برخی از مشتریان باشد و کاربری که قصد خرید گوشی‌های جدیدتر دارد به دنبال یک تجربه کامل و بدون نیاز به خرید لوازم جانبی بیشتر است.


  • جنس بدنه: یکی از ضعف‌های مهمی که ممکن است در برخی گوشی‌های سامسونگ مشاهده شود، جنس ضعیف بدنه گوشی است. برخی گوشی‌های سامسونگ از پلاستیک یا مواد سبک‌تری ساخته شده‌اند و این موضوع خود باعث کاهش استحکام نسبی بدنه می‌شود و در نتیجه گوشی را در برابر مواردی مانند شکستگی بدنه که در اثر مواجهه با ضربه‌ها و سقوط‌های احتمالی رخ می دهد، آسیب پذیر می کند. برخی کاربران نیز از میزان پایین استحکام بدنه گوشی های  سامسونگ ناراضی هستند و به دنبال گوشی‌هایی با بدنه‌ای مقاوم‌تر می گردند.


  • قیمت بالاتر: گوشی‌های سامسونگ اغلب قیمت بالاتری نسبت به رقبای چینی دارند. این موضوع به دلایل مختلفی برمی‌گردد. از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به اصالت برند سامسونگ و اعتماد مردم به این کمپانی اشاره کرد و این اعتماد ممکن است به صورت مستقیم به قیمت محصولات آن تأثیر بگذارد. به طور کل ترکیبی از عوامل فنی، بازاریابی، رقابتی و همچنین هزینه‌ی تولید بالا‌تر محصولات سامسونگ باعث می‌شود گوشی‌های این برند با قیمتی به نسب بالاتر عرضه شود در‌صورتی‌ که گاها ممکن است در برخی موارد گوشی‌های چینی با ویژگی‌های مشابه، قیمت مناسب‌تری دارند.

مهم ترین ضعف گوشی های شیائومی

  • نداشتن گواهی IP67 - IP68: برخی از گوشی‌های شیائومی فاقد گواهی ضد آب و ضد گردوغبار هستند. این موضوع ممکن است به علت تمرکز بر قیمت مناسب و رقابتی این برند در بازار باشد. عدم وجود گواهی ضد آب در گوشی‌های شیائومی ممکن است محدودیتی در استفاده از آنها در محیط‌های مرطوب یا در صورت تماس با آب ایجاد کند. با این حال، برخی مدل‌های جدیدتر از شیائومی گواهی ضد آب IP53 یا IP68 را دارند که در برابر رطوبت و گرد و غبار مقاومت می‌کنند. بنابراین، این ضعف در برخی مدل‌ها به تدریج در حال اصلاح است.
  • رابط کاربری سخت و خسته کننده: رابط کاربری شیائومی برای گوشی‌های هوشمند، MIUI است که براساس سفارشی‌سازی شیائومی بر روی سیستم عامل اندروید استوار است. این رابط کاربری دارای قالبی منحصر به فرد، آیکون‌های زیبا و تغییراتی در نحوه عملکرد سیستم است. اما برای برخی کاربران، این تغییرات ممکن است با عادت‌های قبلی آنها تفاوت داشته باشد. MIUI معمولاً دارای برخی برنامه‌ها و تنظیمات اضافی است که برای برخی افراد گیج کننده است و باعث می شود آنرا یک رابط کاربری سخت و پیچیده بدانند که به مرور زمان آن‌ها را خسته می‌کند.
  • بروزرسانی های کم تعداد: گوشی های موبایل شیائومی به نسبت آپدیت های کمتری دریافت می کنند این نقطه ضعفی است که برای یک کاربر با استفاده‌ی نیمه حرفه ای هم می‌تواند اذیت کننده باشد. این موضوع ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، مثلا  اینکه شیائومی تعداد زیادی از دستگاه‌های مختلف را روانه‌ی بازار می‌کند و ارائه آپدیت‌های سریع و همزمان برای همه‌ی این مدل‌ها کار دشواری است. تأخیر در ارائه آپدیت‌های امنیتی نسخه‌های جدید سیستم عامل آپدیت‌ها را محدود کند یا تاخیر زیادی در دریافت آنها داشته باشند. این موضوع می‌تواند برای کاربرانی که از دستگاه‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند، نقطه ضعفی باش 
  • محدودیت عرضه مدل های مختلف در بازار: یکسری از مدل های گوشی شیائومی هستند که به دلایل نامعلوم و تقریبا نامشخص کمتر رخ می دهد که به بازار ایران وارد شوند و یا اصلا وارد نمی‌شوند، مثل سری اولترا که تقریبا هیچ سری از آن مدل به ایران نیامد، یا نسخه 5G از سری Note 12 که حتما می تواند طرفداران زیادی پیدا کند. به همین واسطه این محدودیت در عرضه ممکن است یکسری افراد را در خریدشان دچار تردید و دودلی کند.

گوشی موبایل میان رده یعنی چه؟

پیش تر اشاره کردیم که گوشی های موبایل تولید شده در هر کمپانی به سه گروه اصلی: پرچمدار، میان رده و اقتصادی و تقسیم بندی می شود. سری میان رده، گوشی های موبایل متوسط از هر برند است.

این رده از گوشی ها مناسب افرادی هست که استفاده ی حرفه ای از گوشی دارند اما تمایل صرف هزینه های سنگین برای خرید نسخه های پرچمدار را ندارند. کیفیت سخت افزاری و نرم افزاری آن ها از خوب تا متوسط رتبه بندی می شود که با توجه به قیمتی که برای هر گوشی موبایل هزینه می کنید، متغیر است.

در ادامه به طور جامع‌تر به بررسی بهترین گوشی‌های میان رده که بالاترین ارزش خرید را داشته باشدمی‌پردازیم. لطفاً همراه با ما باشید و در قسمت نظرات، مدلی که برای خرید گوشی میان رده انتخاب می‌کنید را برای ما بنویسید.

بهترین گوشی های میان رده سامسونگ
بهترین گوشی های میان رده شیائومی
Galaxy A54
Redmi Note 12
Galaxy A34
Poco X5 Pro

معرفی گوشی موبایل شیائومی Redmi Note 12

شیائومی به تازگی گوشی مقرون به صرفه Redmi Note 12 را با سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری MIUI 14 معرفی کرده است. این محصول با صفحه نمایش6.67 اینچی از نوع AMOLED و نرخ به روزرسانی 120 هرتز با وضوح Full HD Plus بهره می‌برد.

در واقع، گوشی شیائومی ردمی نوت 12 به عنوان یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده سال 2023 شناخاته می‌شود و ارزش خرید بالایی دارد. در بسیاری از ویژگی‌ها عملکرد مطلوبی داشته، به جز اینکه قابلیت پشتیبانی از شبکه ۵G را ندارد. با این حال، از آنجایی که در دسترس بودن شبکه ۵G برای بسیاری از کاربران امکان‌پذیر نیست، این مسئله به طور کلی اهمیت زیادی ندارد، مگر اینکه کاربر امیدوار باشد که در آینده نزدیک شبکه ۵G نیز در دسترس قرار بگیرد. در ادامه، برخی از نکات قابل توجه درباره ارزش خرید این محصول برای شما را بررسی خواهیم کرد.

پردازنده ی گوشی موبایل Note 12 4G چیست؟

شیائومی در گوشی Note 12 4G از تراشه 6 نانومتری اسنپدراگون 685 بهره برده است که قدرت سخت‌افزاری آن را به حد ایده‌آلی بالا می‌برد. اگرچه این محصول به عنوان یک گوشی گیمینگ طراحی نشده است، اما این امید را ایجاد می‌کند که گوشی نوت 12 برای اجرای بازی‌ها با گرافیک معمولی به خوبی مارا همراهی خواهد کرد.

بررسی باتری گوشی نوت12 فورجی

در بررسی گوشی نوت12 فورجی شاهد این هستیم این مدل دارای باتری غیر قابل تعویض از نوع لیتیوم پلیمیری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت است و سرعت شارژ آن تا 33 وات را پشتیبانی می‌کند، یعنی حدودا در ۳۰ دقیقه اول، نیمی از ظرفیت آن پر می ‌شود.

بررسی گوشی Redmi Note 12 از نظر نمایشگر

نکته حائز اهمیت در در بررسی نمایشگر گوشی Redmi Note 12 این است که خوشبختانه، این مدل از نوع پنل آمولد استفاده می‌کند و از رزولوشن ۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل و نرخ نوسازی فوق‌العاده ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند. همچنین، حداکثر روشنایی آن به ۱۲۰۰ نیت می‌رسد که واقعاً بیشتر از انتظار است. تراکم پیکسل ۳۹۵ پیکسل بر اینچ نیز از دیگر ویژگی‌های نمایشگر است. با این مشخصات، شما در هر زمینه‌ای که گوشی را استفاده کنید قطعا از کیفیت صفحه نمایش این مدل لذت خواهید برد.

طراحی گوشی موبایل ردمی نوت 12

اگرچه نسل قبلی از نظر طراحی به خوبی عمل کرده بود، اما تغییر شکل ماژول دوربین گوشی موبایل ردمی نوت 12 نشان می‌دهد که با توجه به سلیقه بیشتر کاربران نسل جدید در سال ۲۰۲۳ انجام شده است. اما مهم‌تر از این تغییر طراحی، حضور گواهی IP53 است. در این رنج قیمت، به کمترین میزان دستگاهی با گواهی ضدآب برخورد می‌کنیم. اگرچه شما نمی‌توانید Redmi Note12 را در آب بیرونی بیندازید، اما در مقابل پاشش قطرات آب مقاوم است و در حدی نیز در برابر نفوذ گرد و غبار محافظت می‌کند. همچنین، مات بودن ظاهر قاب پشتی از جنس پلاستیک نیز یک امتیاز مثبت برای طراحی این گوشی به حساب می‌آید.

تا اینجا مشاهده کردید مدلی که به شما معرفی کردیم روشنایی صفحه نمایش بسیار خوبی دارد بطوری که شما زیر نور شدید آفتاب هم مشکلی برای دیدن نمایشگر آن نخواهید داشت، باتری 5000 میلی آمپری آن در تمام روز شما را همراهی خواهد کرد؛ همچنین پردازنده‌ی حرفه‌ای آن یعنی کوآلکام اسنپدراگون 685 نیز همیشه عصای دست شما خواهد بود.

برای مشاهده ی قیمت و موجودی رنگ های Redmi Note 12 4G  کلیک کنید.

 خرید ردمی نوت 12 را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟ (مزایا)
ردمی نوت 12 را به چه کسانی پیشنهاد نمی کنیم؟ (معایب)
  1. کسانی که به دنبال یک گوشی با کیفیت و به نسبت اقتصادی هستند.
  2. افرادی که به کیفیت صفحه نمایش و پردازنده توجه ویژه دارند.
  3. اشخاصی که به دنبال مدلی از گوشی با ظاهر بروز و متفاوت‌تر هستند.
  1. کسانی که قصد اجرای روان گیم های سنگین و حرفه‌ای را دارند.
  2. افرادی که تمایل به خرید گوشی با دوربین قوی‌ و حرفه‌ای دارند.
  3. یکسری از اشخاص برایشان اهمیت دارد گوشی حتما از شبکه 5G پشتیبانی کند.

معرفی گوشی موبایل سامسونگ Galaxy A54

مورد بعدی که در فهرست گوشی‌های میان رده جدید برند سامسونگ توجه ما را به خود جلب کرده و قصد معرفی آن را داریم این دستگاه است، Galaxy A54. با توجه به ویژگی‌ها و عملکرد این مدل، می‌توانیم بار دیگر بگوییم که باید محصول دیگری از این برند را به عنوان بهترین گوشی میان رده معرفی کنیم که در اکثر عملکردها عالی عمل می‌کند. این محصول جزء محصولات موفقی است که توانسته در ابتدای ورود به بازار توجه خریداران زیادی را به سمت خود جلب کند. در اکثر بخش‌ها، این محصول ویژگی‌های خوبی دارد. در ادامه، به نقاط قوت و ضعف آن اشاره خواهیم کرد.

پردازنده‌ی گوشی موبایل گلکسی a54 چیست؟

کمپانی سامسونگ برای پردازنده‌ی گوشی گلکسی a54 از تراشه‌ی Exynos 1380 استفاده کرده است، با این حساب اگر شما یک گیم باز حرفه ای باشید که به هر دلیلی تمایل ندارید برای گوشی های گیمینگ هزینه‌های زیادی را بپردازید، این مورد یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده خواهد بود. البته منظور ما این نیست که این گوشی قادر به اجرای بازی‌های گرافیکی در تنظیمات بالا خواهد بود، اما می‌تواند تجربه خوبی از بازی برایتان فراهم کند. در صورت تمایل به دانستن مطالب جامع تر در خصوص گوشی های گیمینگ، می توانید مقاله‌ی ما که در همین زمینه نگارش شده است را در سایت مشاهده نمایید.

در طول چیپست گوشی موبایل A54 از نسل جدید تراشه‌های Exynos 1280 محسوب می‌شود و قدرتی مشابه با تراشه Snapdragon 778 از کوالکام دارد. این نکته بدان معناست که این مدل نسبت به نسل قبلی گوشی، قدرتمندتر و جذاب‌تر شده است.

مشخصات باتری Samsung Galaxy A54

در مشخصات Samsung Galaxy A54 مشاهده می‌کنیم که از یک باتری با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر‌ساعت برای آن استفاده شده‌ است. این باتری با حداکثر توان 25 وات شارژ می‌شود که شارژدهی آن به نسبت نسل قبل بهبود یافته و در حال حاضر عملکرد بسیار برتری دارد اما با توجه به ظرفیت بالای آن باز هم می‌بایست کاربر زمان نسبتا زیادی را منتظر پر شدن شارژ باتری گوشی موبایلش باشد.

بررسی صفحه نمایش گوشی A54

طبق بررسی‌ها مشخص است که سامسونگ در تولید گوشی‌های سری A به کیفیت صفحه نمایش بسیار پایبند است. البته سایر سری‌های آن نیز کیفیت صفحه نمایش قابل قبولی دارند و از این ویژگی مهم برخوردار هستند، اما توجه به نمایشگر در سری A خصوصا در مدل های بالاتر آن کاملا مشهود است.

باید اعلام کنیم که گوشی Galaxy A54 دارای بهترین صفحه‌نمایش در رده میان‌رده است. نمایشگر سوپر آمولد این محصول عملکرد بسیار برتری در نمایش رنگ‌ها دارد و با نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز، تجربه بصری فوق‌العاده‌ای را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. در حالت بالای روشنایی، این صفحه‌نمایش به ۱۰۰۰ نیت می‌رسد که انتظارات بالقوه را برآورده می‌کند. اگرچه حاشیه‌های اطراف نمایشگر چندان باریک نیستند، اما باز هم ظاهر زیبای خود را حفظ کرده است.

عملکرد گوشی موبایل سامسونگ A54 از نظر طراحی

گوشی سامسونگ Galaxy A54 سامسونگ، به‌عنوان یکی از جدیدترین میان‌رده‌های کره‌ای پیشنهادی بسیار خوب برای خرید محسوب می‌شود. این گوشی نسبت به مدل A53 تغییرات جذابی را تجربه کرده است با اینکه همچنان شاهد تکرار مکررات در طراحی شکل ماژول دوربین برای گوشی‌های سامسونگ هستیم اما می ‌بینیم که همچنان طرفداران این سبک از آن استقبال می کنند و بعضا انتقاد خاصی ندارند.

اما نقطه ی قوت ماجرا اینجاست، استفاده پنل شیشه ای گوریلاگلس 5 در پنل پشتی که به طبع زیبا تر از متریال پلاستیکی به چشم می‌آید. همچنین Galaxy A54 ظاهری کاملا مشابه با نسخه پرچمدار S23 دارد و به همین دلیل افراد بیشتری را برای خرید جذب خواهد کردو حسی از یک محصول بالارده را به کاربر منتقل می‌کند.

مزایای خریدن گوشی گلکسی A54

معایب خریدن گوشی گلکسی A54

پردازنده ی قوی
همراه نداشتن آداپتور 
ظاهری مشابه نسخه پرچمدار
سرعت پایین شارژ شدن