فهرست مطالب

بررسی تخصصی گوشی Xiaomi 13T Pro

امروزه گوشی های هوشمند با عملکرد و تکنولوژی پیشرفته خود، به یک نیاز ضروری در زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند. شیائومی با عرضه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب توانسته جای خود را در بازار به خوبی پیدا کند. در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی کامل  گوشی شیائومی Xiaomi 13T Pro بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

  • بدنه و طراحی

Xiaomi 13T Pro با طراحی زیبا و منحصر به فرد خود، نظر هر کسی را به خود جلب می‌کند. با استفاده از جلوه‌های شیشه‌ای در پشت و جلوی گوشی، آن را به یک دستگاه بسیار زیبا تبدیل کرده است. همچنین، نسبت صفحه نمایش به بدنه را بالا برده و این امر باعث شده که گوشی احساس کوچکی و زیبایی در دست داشته باشد.

بدنه و طراحی گوشی شیائومی 13T PRO
  • نمایشگر

شیائومی 13 تی پرو از یک صفحه‌نمایش 6.67 اینچی با نوع AMOLED CrystalRes و رزولوشن 1220×2712 استفاده می‌کند. این صفحه‌نمایش قابلیت پشتیبانی از Dolby Vision و HDR10+ را دارد و در ارائه جزئیات و کیفیت عملکرد بسیار خوبی دارد. با قابلیت نمایش 68 میلیارد رنگ، دقت رنگی بالا و تفکیک رنگ‌های تیره و مشکی عالی دارد. تاکنون تفاوت ویژه‌ای در این زمینه مشاهده نشده است، اما دو تغییر مهم در این صفحه‌نمایش انجام شده است. اولین تغییر، نرخ تازه‌سازی 144 هرتزی (Refresh Rate 144hz) است که شاید در استفاده روزمره تفاوت چندانی نداشته باشد، اما برخی برنامه‌ها ممکن است تجربه بهتر و پیوسته‌تری را ارائه دهند. این صفحه‌نمایش از نوع LTPO نیست، اما قابلیت تغییر هوشمند نرخ تازه‌سازی را دارد و می‌تواند بین 30 تا 144 هرتز تغییر کند.

تغییر دوم در صفحه نمایش این است که روشنایی آن افزایش می یابد. در حالت خودکار، می تواند تا حدود 1200 نیت افزایش یابد و حداکثر روشنایی آن 2600 نیت است، که تقریباً مشابه گوشی Xiaomi 13 Ultra عمل می کند. با این صفحه نمایش، به راحتی می توانید در محیط های پرنور و در فضای باز از آن استفاده کنید. از دیگر ویژگی های این پنل، تکنولوژی تاچ سمپلینگ 480 هرتز است. این تکنولوژی در مقایسه با نسل قبلی تغییری نکرده است و شما می توانید در بازی ها از عملکرد خوب و نسبتاً سریع آن بهره مند شوید. برای این نسل، از PWM dimming با فرکانس 2880 هرتز استفاده شده است که فلیکر یا لرزش صفحه نمایش را، به ویژه در روشنایی های پایین، به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

نمایشگر

در کل، یک نمایشگر بسیار عالی و برابر با گوشی‌های پرچمدار است که تمام امکانات و قابلیت‌های مورد نیاز را در خود جای داده است. تنها نقطه ضعفی که ممکن است در این بخش وجود داشته باشد، عدم حضور فناوری LTPO است. با این حال، این نقص به طور کلی تاثیر چندانی بر کارکرد و کارایی این بخش از گوشی ندارد و می‌توان به آن نمره کامل را داد.

  • عملکرد پردازشی و نرم‌افزاری قدرت

شیائومی از تراشه Mediatek Dimensity 9200 Plus، یکی از تراشه‌های جدیدتر مدیاتک با ساختار 4 نانومتری، در این گوشی استفاده کرده است. این تراشه دارای سرعت هسته 3.35 گیگاهرتز است و به راحتی می‌تواند با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 که در گوشی‌های پرچمدار امسال استفاده می‌شود، رقابت کند. در استفاده روزمره و عادی، همه چیز به خوبی اجرا می‌شود و کارایی سریع و روانی ارائه می‌دهد. در هنگام بازی، نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. به عنوان مثال، می‌توانید بازی Call of Duty را با جزئیات متوسط با 90 فریم در ثانیه اجرا کنید که بیشترین سرعت فریمی است که این گوشی به شما ارائه می‌دهد. همچنین، قادر است بازی‌های سنگین‌تر را با جزئیات و کیفیت بالا و با 60 فریم در ثانیه به راحتی اجرا کند. سیستم خنک‌کننده آن نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و حتی در اجرای طولانی مدت برنامه‌ها و بازی‌های سنگین، تاخیر و مشکل خاصی ندارد و پس از یک ساعت استفاده مداوم، تنها کمی گرم می‌شود و هیچ علامتی از داغ شدن ندارد.

مشخصات پردازنده گوشی Xiaomi 13T Pro عبارتند از:

  • نسخه‌های با رم و حافظه داخلی 256/12، 12/512 و 1024/16.
  • استفاده از رم LPDDR5X و حافظه داخلی UFS 4.0.
  • این مقادیر رم و حافظه کاملاً مناسب برای اجرای برنامه‌های مختلف را فراهم می‌کنند.
  • نسخه وای‌فای آن به WiFi 7 ارتقا یافته است، که تجربه‌ای بسیار عالی را برای بازی‌های آنلاین و گشت و گذار در وب فراهم می‌کند.
  • دوربین

یکی از نقاط قوت بزرگ نسل قبلی این گوشی، استفاده از دوربین 200 مگاپیکسلی بود. اما در این سال، ما شاهد حذف این دوربین و جایگزینی آن با یک دوربین 50 مگاپیکسلی با قدرت بزرگنمایی 2 برابری اپتیکال توسط شیائومی هستیم.

احتمالاً این تغییر در نگاه اول به عنوان یک پسرفت به نظر می‌رسد، اما در واقعیت، تعداد مگاپیکسل‌ها هرگز به‌تنهایی معیاری برای اندازه‌گیری عملکرد و کیفیت دوربین نبوده و نیست. به همین دلیل، انتظار داریم دوربین این گوشی توانایی ضبط تصاویر با کیفیت بهتری نسبت به سنسور قبلی را داشته باشد.

دوربین گوشی شیائومی 13T PRO

از طرفی، یک دوربین تله‌فوتو با رزولوشن 50 مگاپیکسل و زوم اپتیکال 2 برابر به این گوشی اضافه شده است. این امکان را به شما می‌دهد که در مقایسه با مدل‌های قبلی، برای زوم کردن به گوشی اتکا کنید. همچنین دوربین فوق‌عریض نیز ارتقا یافته و از سنسور 8 مگاپیکسلی مدل قبلی به سنسور جدید 12 مگاپیکسلی تغییر کرده است، بنابراین می‌تواند تصاویر با وضوح بیشتری را به شما ارائه دهد.

نکته مهم این گوشی، وجود لرزش‌گیر اپتیکال در دوربین تله‌فوتو است. این ویژگی می‌تواند به شما در زمان استفاده از زوم، به ثبت تصاویر با کیفیت کمک کند.

همچنین، گوشی قادر است ویدئوها را با کیفیت 4K و نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه ضبط کند. هرچند شما می‌توانید به رزولوشن 8K دسترسی پیدا کنید، اما به دلیل محدودیت نرخ فریمی که بالاتر از 24 فریم بر ثانیه نمی‌رود، نمی‌توانید تصاویر جذابی را در این رزولوشن ضبط کنید.

  • سیسم عامل و امکانات

گوشی Xiaomi 13T Pro از سیستم عامل Android 13 و MIUI 14 استفاده می‌کند. این گوشی دارای امکانات شخصی‌سازی مناسب و متنوعی است. قابلیت استفاده از پوشه‌های بزرگ و ویجت‌های متنوع نیز جزو امکاناتی است که در اختیار شما قرار می‌دهد. برنامه‌های پیش‌فرض و تبلیغاتی بسیاری به صورت پیش‌فرض بر روی گوشی نصب نشده‌اند و شما قادر خواهید بود بیشتر برنامه‌ها را به آسانی حذف کنید. مدیریت حافظه نیز بهبود یافته است. با این حال، هنوز برخی از مشکلات خاص شیائومی در برخی موارد دیده می‌شوند. یک نکته مهم و جذاب در این بخش پشتیبانی نرم‌افزاری برای 4 سال و پشتیبانی امنیتی برای 5 سال است که باعث می‌شود این گوشی مانند پرچمدارهای اپل و سامسونگ طول عمر نرم‌افزاری طولانی‌تری داشته باشد.

قبل از معرفی گوشی، انتظار می‌رفت که پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 (Snapdragon 8 Ver 2) یا اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 به عنوان پردازنده اصلی در گوشی شیائومی مدل 13T Pro استفاده شود. اما به طور غیرمنتظره‌ای، شیائومی به سمت تراشه پرچمدار مدیاتک (Media Tek)، به نام دیمنسیتی 9200 پلاس (Dimensity 9200+) روی آورده است. این تراشه که به عنوان رقیب اصلی اسنپدراگون 8 نسل 2 شناخته می‌شود، در بیشتر بنچمارک‌ها (Benchmark) حتی عملکرد بهتری نیز از خود نشان داده است.

سیستم عامل و پردازنده گوشی شیائومی 13T PRO

با توجه به نتایج بنچمارک‌های این تراشه، انتظار داریم که پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی گوشی Xiaomi 13T Pro جزو بهترین‌های بازار باشند و بتوانند تمامی بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین را بدون مشکل و بدون افت فریم اجرا کنند. در واقع، برای بیشتر کاربران بسیار کم احتمال است که در عملکرد و استفاده روزمره تفاوت قابل توجهی بین این گوشی و گوشی‌هایی با پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 احساس کنند.

  • حافظه داخلی و رم

به گفته شرکت شیائومی، گوشی شیائومی 13T Pro با نسخه‌هایی حاوی 12 و 16 گیگابایت حافظه RAM از نوع LPDDR5X به بازار عرضه می‌شود. شما قادر خواهید بود این مدل‌ها را با ظرفیت‌های 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و 1 ترابایت حافظه داخلی از نوع UFS 4 به دست آورید. همچنین، گوشی شیائومی 13t pro از شارژر سریع 120 وات نیز بهره می‌برد.

  • اسپیکر

اسپیکر بالایی گوشی، صدایی کمتر و ضعیف‌تر نسبت به اسپیکر پایینی پخش می‌کند و بیشتر تمرکزش بر روی صداهای با فرکانس بالا است. با استفاده از اسپیکر مکالمه، صدا با اسپیکر اصلی پایینی تعادل یافته و یک صدای یکنواخت به گوش شما می‌رسد. صدای بلند و کیفیت و تفکیک خوبی دارد. ممکن است نیاز به بهبود بیس داشته باشد، اما صدای خواننده به خوبی و با وضوح پخش می‌شود. این گوشی از قابلیت Dolby Atmos پشتیبانی می‌کند. نسخه 3.5 میلیمتری جک برای هدفون در دسترس نیست، اما نسخه بلوتوث آن به آخرین نسخه، یعنی نسخه 5.4، ارتقا یافته است و می‌تواند عملکرد خوبی در استفاده از هدفون‌های بلوتوثی به شما ارائه دهد.

لیست قیمت:

شیائومی
  • باتری و شارژ سریع

در این بخش، تغییرات چندانی صورت نگرفته است و باتری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت گوشی Xiaomi 13T PRO و آداپتور شارژ 120 واتی فست شارژ از همان مشخصات استفاده شده‌اند. عملکرد شارژدهی گوشی نسبت به سایر گوشی‌های هم رده و قیمت مشابه، جذابیت بسیار زیادی ندارد و در صورت استفاده فراوان، احتمالاً در انتهای روز نیاز به شارژ مجدد دارید. با این حال، در صورت استفاده معمولی، ممکن است بتوانید یک روز را با یک بار شارژ استفاده کنید و عملکرد استندبای نسبتاً قابل قبولی داشته باشد.

در صورتی که گوشی نیاز به شارژ مجدد دارد، نیازی به صبر طولانی نخواهید داشت؛ زیرا در کمتر از 25 دقیقه، گوشی به طور کامل شارژ می‌شود. حتی در 10 دقیقه، تقریباً 50 درصد شارژ گوشی انجام می‌شود و در این زمینه، مانند سایر گوشی‌های شیائومی، عملکرد بسیار برجسته و بی‌نقصی ارائه می‌کند. با بهبود سیستم خنک کننده و استفاده از لوله‌های بزرگتر در این نسل، هنگام شارژ، دمای گوشی به طور قابل توجهی افزایش نمی‌یابد و گرم نمی‌شود، که می‌تواند عمر باتری را در طولانی مدت افزایش دهد. آداپتور 120 واتی GaN و کابل تایپ سی به USB با جریان 6 آمپر نیز به همراه گوشی در جعبه قرار دارند و هیچ هزینه اضافی‌ای نیاز نیست.

ظرفیت باتری گوشی شیائومی 13 PRO

این بخش نیز همانند نسخه‌های قبلی، شارژدهی مناسب و سرعت شارژ بسیار بالا و فوق‌العاده‌ای دارد. با این حال، هنوز شارژ بی‌سیم در این گوشی موجود نیست. این قابلیت در پوکو F5 Pro، پرچمدار شیائومی، مشاهده می‌شود. علاوه بر این، به جز این نقص و کاهشی نسبی در شارژدهی در مصرف‌های سنگین، نقص دیگری در این بخش وجود ندارد.

  • اتصالات و ارتباطات

شیائومی 13t pro با کیفیت صدای بی‌نظیر و قابلیت‌های اتصال متعدد به توجه می‌اندازد. این گوشی با شبکه 5G، Wi-Fi 6، بلوتوث 5.3، مادون قرمز، GPS و NFC به شما امکانات فراوانی را فراهم می‌کند. همچنین، اسکنر اثر انگشت این گوشی از نوع اپتیکال زیر نمایشگر قرار دارد.

قیمت و هزینه

گوشی جدیدی که توسط شیائومی معرفی شده و وارد بازارهای جهانی شده است، احتمالاً در چند هفته آینده در بازار ایران نیز موجود خواهد شد. قیمت مدل 13t pro از شیائومی برای نسخه پایه آن، 799 یورو خواهد بود. هنوز شیائومی قیمت نسخه‌های با پیکربندی بالاتر این گوشی را اعلام نکرده است.

بررسی مشخصات فنی کامل گوشی شیائومی 13t pro

اطلاعات پایه
قیمت حدودی در زمان عرضه
حدود 800 یورو
تاریخ معرفی
26 سپتامبر 2023
وضعیت عرضه
عرضه شده
تاریخ عرضه
26 سپتامبر 2023
نوع سیستم عمال
اندروید
سیستم عامل در زمان عرضه
اندروید 13
توضیحات سیستم‌عامل
عرضه با رابط کاربری MIUI 14
طراحی
ابعاد
162.2 در 75.7 در 8.5 میلی‌متر
وزن
200 یا 206 گرم
جنس پشت
شیشه، پلیمر سیلیکون
جنس جلو
شیشه، گوریلا گلس 5
جنس فریم
فلز، آلومینیوم
رنگ
آبی، مشکی و سبز
نمایشگر
ابعاد
6.67 اینچ
نوع
امولد (AMOLED)
حداکثر نرخ‌نوسازی (Refresh Rate)
144 هرتز
رزولوشن
1220 در 2712 پیکسل
تراکم پیکسلی
446~ پیکسل در اینچ
نسبت تصویر
20:9
نسبت نمایشگر به بدنه
87.5~ درصد
حداکثر روشنایی
1200 نیت (HBM)2600 نیت (Peak)
استانداردهای HDR
+HDR10دالبی ویژن (Dolby Vision)
سایر مشخصات
نمایشگر 68 میلیارد رنگ
تراشه
مدل
مدیاتک 9200 (+Media Tek Dimensity 9200)
فرآیند ساخت
4 نانومتر
تعداد هسته پردازنده
8 هسته
مشخصات هسته‌ها
1 هسته 3.35 گیگاهرتز Cortex-X3و 3 هسته 3.00 گیگاهرتز Cortext-A715و 4 هسته 2.00 گیگاهرتز Cortex-A510
پردازنده گرافیکی
Immortalis-G715 MC11
حافظه و رم
ترکیب حافظه داخلی و رم
256 گیگابایت / 12 گیگابایت512 گیگابایت / 12 گیگابایت1 ترابایت / 16 گیگابایت
رم
12 گیگابایت رم16 گیگابایت رم
حافظه داخلی
256 گیگابایت512 گیگابایتترابایت
نوع حافظه داخلی
USF 4.0
درگاه کارت حافظه
ندارد
دوربین پشت
پیکربندی دوربین پشت
واید / استاندارداولتراواید (Ultra Wide)تله فوتو
دوربین اصلی – واید / استاندارد
50 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی – واید / استاندارد
لنز واید24 میلی‌متریفوکوس خودکار با تشخیص فازلرزش‌گیر اپتیکال تصویر1/1.28 اینچ سایز سنسور1.22 میکرومتر سایز پیکسلf/1.9
دوربین اولتراواید
12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراواید
لنز اولتراواید15 میلی‌متری3.06/1 اینچ سایز سنسور1.12 میکرومتر سایز پیکسلf/2.2
دوربین تله‌فوتو
50 مگاپیکسل
مشخصات دوربین تله‌فوتو
لنز تله‌فوتو50 میلی‌متریفوکوس خودکار با تشخیص فازلرزش‌گیر اپتیکال تصویربزرگ‌نمایی اپتیکال 2 برابر1/2.88 اینچ سایز سنسور0.61 میکرومتر سایز پیکسلf/1.9
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین پشت
8K
رزولوشن و نرخ فریم ویدیو
8K@24fps4K@24/30/60fps1080p@30/60/120/240fps
توضیحات فیلم‌برداری
لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر – ژیروسکوپیفیلم‌برداری 10 بیت LOGفیلم‌برداری +HDR10
دوربین سلفی
دوربین سلفی اصلی
20 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلی
لنز واید0.8 میکرومتر سایز پیکسلf/2.2
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین سلفی
1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدیو سلفی
1080p@30fps
توضیحات فیلمبرداری سلفی
فیلم‌برداری +HDR10
باتری و شارژ
ظرفیت باتری
5000 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتری
لیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتری
غیرقابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده
120 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
ندارد
زمان مورد نیاز برای شارژ
100 درصد در 19 دقیقه
سایر ویژگی‌های شارژ و باتری
پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3پشتیبانی از فناوری Quick Charge 4
درگاه اتصال
تایپ سی 2.0 (USB Type-C 2.0)
پشتیبانی از OTG
دارد
صدا
نوع اسپیکر
استریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
ندارد
ویژگی‌های صوتی
صدای 24 بیت / 192 کیلوهرتز
ارتباطات و سنسورها
حسگرها
حسگر اثرانگشتشتاب‌سنجژیروسکوپحسگر مجاورتقطب‌نماحسگر طیف رنگ
نوع حسگر اثرانگشت
زیر نمایشگر (اپتیکال)
WiFi
Wi-Fi 7 (802.11be) a/b/g/n/ac/ax/be
توضیحات Wi-Fi
سه بانده (Tri-Band)وای فای دایرکت (Wi-Fi Direct)
بلوتوث
5.4
توضیحات بلوتوث
پشتیبانی از A2DPاز نوع کم مصرف یا LE
فناوری ارتباطی
GSM/HSPA/LTE/5G
پشتیبانی از 5G
دارد
سیم‌کارت
تک سیم‌کارت (نانوسیم و eSIM)دو سیم‌کارت dual stand-by(نانو سیم)
مسیریابی و GPS
GPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS

کلام آخر

گوشی Xiaomi 13T Pro با طراح زیبا، صفحه نمایش با کیفیت، عملکرد قوی و دوربین حرفه‌ای، یک انتخاب عالی برای کاربرانی است که به دنبال یک گوشی هوشمند با قیمت مناسب هستند. با قدرت پردازشی بالا، باتری قدرتمند و سیستم عامل قابل اعتماد، Xiaomi 13T Pro توانسته است جایگاه خود را در بازار رقابتی گوشی های هوشمند برجسته کند.

مشاهده قیمت گوشی شیائومی 13T PRO در دیجی پویا

دیجی پویا، بعنوان بزرگترین فروشگاه موبایل و وارد کننده گوشی شیائومی،
گوشی 13T PRO را با گارانتی مطمئن و معتبر، زیر قیمت بازار تهیه نموده است و در اختیار شما کاربران خود قرار داده است.
برای مشاهده قیمت و خرید گوشی شیائومی Xiaomi 13T PRO می توانید از لینک زیر اقدام نمایید:

👈🏿قیمت و خرید گوشی شیائومی 13T PRO با ظرفیت 12/512 گیگابایت

سوالات متداول

بله، گوشی شیائومی 13t pro از فناوری شارژ سریع 120 وات نیز استفاده می‌کند.

گوشی شیائومی 13T با داشتن تراشه دیمنسیتی 8200 Ultra تجهیز شده است. همچنین باید ذکر کنیم که در برخی مدل‌ها، با ظرفیت ۸ و ۱۲ گیگابایت رم LPDDR5، به بازار عرضه می‌شود و دارای ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 3.1 است. گوشی شیائومی 13T از صفحه نمایش OLED با اندازه ۶٫۶۷ اینچ استفاده می‌کند.

بله، برای عکاسی سلفی، کاربران می‌توانند از سنسوری با رزولوشن ۳۲ مگاپیکسل استفاده کنند.