فهرست مطالب

اندروید 14 و ویژگی های جدید آن

ساختار اندروید 14 به صورت فنی

بررسی-ویژگی-های-اندروید-14

در رابطه با ویژگی های جدید اندروید 14 با توجه به بررسی های این سیستم عامل نیاز است تا به مواردی که در این مقاله توضیحاتی نوشته ایم، اشاره ای داشته باشیم:

عناوین مهم در اندروید 14
توضیح مختصر
تصاویر سیستم سخت افزاری و شبیه ساز اندروید 14
محیط اجرایی برای تست برنامه های خود روی دستگاه های Pixel و شبیه ساز اندروید.
آخرین کد پلتفرم
ما به شما به روزرسانی های منظم ارائه خواهیم داد، بنابراین شما در برابر آخرین کد پلتفرم تست خواهید کرد.
رفتارها و قابلیت های جدید
تغییرات رفتاری که برنامه های شما را تحت تأثیر قرار خواهند داد را تعیین کنید و با آخرین قابلیت های پلتفرم تنظیم نمایید.

بازخورد و پشتیبانی
بازخورد شما بسیار مهم است! از اینجا شروع کنید تا مشکلات را گزارش دهید و به ما اطلاع دهید چه فکر می کنید! در جامعه توسعه دهندگان با سایر توسعه دهندگان ارتباط برقرار کنید تا تجارب خود را به اشتراک بگذارید.

تاریخچه-اندروید14

برنامه پیش نمایش Android 14 از فوریه 2023 تا انتشار عمومی نهایی به AOSP و سازندگان تجهیزات اصلی (OEMs) برنامه‌ریزی شده است که در طول سال به بازار می آید. در لحظات کلیدی توسعه، به روزرسانی‌هایی برای محیط‌های توسعه و آزمایشی شما ارائه خواهیم داد. هر به روزرسانی شامل ابزارهای SDK، تصاویر سیستم، شبیه‌سازها، مرجع API و تفاوت‌های API است. جدول زیر را بررسی کنید تا بیشتر درباره آنچه باید در هر مرحله توسعه تمرکز کنید بیاموزید.

درخواست توسعه دهنده
نوع تغییرات
نام ایجاد تغییرات
زمان
  • APIهای جدید و تغییرات رفتاری را کاوش کنید و هرگونه مشکل یا درخواست مهم را در این مدت به ما گزارش دهید.
  • آزمایش اولیه سازگاری برنامه را آغاز کنید.


ساخت اولیه بر بازخورد توسعه‌دهندگان، با ویژگی‌های جدید، APIها و تغییرات رفتاری متمرکز



Developer Preview 1



ماه فوریه
  • به ارسال بازخورد در مورد تغییرات رفتار و APIها ادامه دهید.
  • برنامه ها را برای مصرف کننده بتا آماده کنید.
  • آزمایش سازگاری را ادامه دهید و به‌روزرسانی‌های برنامه را برای آهنگ‌های آزمایشی بدون تغییر هدف منتشر کنید.



به روز رسانی افزایشی با ویژگی های اضافی، API ها و تغییرات رفتاری





Developer Preview 2




مارس
  • به آزمایش سازگاری ادامه دهید و منتظر بازخورد کاربران Android Beta باشید.
  • با هدف قرار دادن اندروید 14، آزمایش زودهنگام را شروع کنید.
  • هر گونه مشکل سازگاری را به توسعه دهندگان SDK و کتابخانه اطلاع دهید.


انتشار اولیه با کیفیت بتا، به‌روزرسانی از طریق فضای ابری برای پذیرندگان اولیه که در Android Beta ثبت‌نام می‌کنند.




Beta 1




آوریل
  • به آزمایش سازگاری ادامه دهید، منتظر بازخورد کاربران اندروید بتا باشید.
  • با هدف قرار دادن اندروید 14، آزمایش اولیه را ادامه دهید.
  • به اطلاع رسانی به توسعه دهندگان SDK و کتابخانه از هرگونه مشکل سازگاری ادامه دهید.




انتشار با کیفیت بتا بصورت افزایشی




Beta 2




می
  • آزمایش نهایی سازگاری را برای برنامه‌ها، SDKها و کتابخانه‌ها شروع کنید.
  • نسخه های برنامه سازگار را منتشر کنید.
  • برای هدف قرار دادن Android 14 به کار خود ادامه دهید.
  • SDK ها و کتابخانه ها را به روز کنید و توسعه دهندگان آنها را از هرگونه مشکل سازگاری مطلع کنید.




اولین نقطه عطف پایداری پلت فرم شامل APIها و رفتارهای نهایی.
انتشار Play نیز باز می شود.





Beta 3





ژوئن
  • نسخه های سازگار برنامه ها، SDK ها و کتابخانه ها را منتشر کنید.
  • برای هدف قرار دادن Android 14 به کار خود ادامه دهید.
  • با ویژگی ها API های جدید بسازید.


ایجاد ساختارهای جدید


Beta 4, 5, ...


جولای
  • نسخه های سازگار را برای برنامه ها، SDK ها و کتابخانه ها منتشر کنید.
  • برای هدف قرار دادن Android 14 به کار خود ادامه دهید.
  • با ویژگی ها API های جدید بسازید.


اندروید 14 برای AOSP و اکوسیستم منتشر شد.


نسخه نهایی
لوگو-اندروید-14

نقطه عطف و پایداری پلتفرم اندروید 14

اندروید ۱۴ شامل یک مرحلهٔ مهم به نام پایداری پلتفرم است که به شما در برنامه‌ریزی آزمون‌ها و انتشارات نهایی کمک می‌کند. این مرحله به این معناست که اندروید ۱۴ به API‌های داخلی و خارجی نهایی، رفتارهای نهایی قابل دسترسی برنامه و لیست نهایی API‌های غیر-SDK رسیده است. انتظار داریم که اندروید ۱۴ تا بتا ۳ در ژوئن ۲۰۲۳ به پایداری پلتفرم برسد. از آن زمان به بعد، تغییراتی که بر برنامه‌های شما تأثیر می‌گذارند، انتظار نمی‌رود.
ما تمام توسعه‌دهندگان برنامه، بازی، SDK، کتابخانه و ... را تشویق می‌کنیم که از مرحله پایداری پلتفرم به عنوان هدفی برای برنامه‌ریزی آزمون‌های سازگاری نهایی و انتشار عمومی استفاده کنند. استفاده از پایداری پلتفرم به جای انتشار نهایی، چند هفتهٔ اضافی را قبل از اینکه مصرف‌کنندگان بتوانند پلتفرم جدید را در دستگاه‌های خود دریافت کنند، برای شما فراهم می‌کند.

مراحل پیش نمایش اندروید 14

هر مرحله از برنامه پیش‌نمایش به شما در آماده‌سازی برنامه‌های خود برای نسخه پایدار AOSP و اکوسیستم Android کمک می‌کند.

  • پیش‌نماهای توسعه‌دهنده ۱ و ۲ در اندروید 14

در طول پیش‌نمایش های توسعه‌دهنده، شما باید بر روی بازخورد API و سازگاری برنامه تمرکز کنید. سازگاری برنامه به این معناست که مطمئن شوید نسخه فعلی برنامه شما در پلتفرم جدید به درستی نمایش داده شده و به خوبی اجرا می‌شود.
ساختار های پیش‌نما، توسعه برنامه محیطی آزمایشی و توسعه‌ای زودهنگام را فراهم می‌کنند که می‌توانید از آن برای آزمایش API‌های جدید، شناسایی مشکلات سازگاری در برنامه‌تان و برنامه‌ریزی مهاجرت یا اصلاحات مورد نیاز برای هدفگیری به پلتفرم جدید استفاده کنید. در این زمان به ویژه مهم است که بازخورد خود را به ما ارائه دهید. همچنین باید انتظار تغییراتی در API با هر بروزرسانی این پیش‌نماها داشته باشید. برای استفاده از راهنمای موارد مورد نیاز بابت قدم‌های لازم برای سازگاری برنامه‌تان با پلتفرم جدید را بررسی کنید و سپس زمانی که آماده شده‌اید، بر روی پلتفرم جدید تمرکز کنید.

  • بتا 1 ( BETA 1) در اندروید 14

بتا 1 یک محیط کامل تر و پایدارتر برای ساخت و آزمایش روی Android 14 است و این اولین نسخه‌ای است که به افراد اولیه که در برنامه بتا Android ثبت نام کرده‌اند، ارائه می‌شود. در طول دوره نسخه‌های بتا، افراد در ابتدا از برنامه شما روی دستگاه‌های Pixel استفاده خواهند کرد، بنابراین توصیه می‌کنیم از بازخورد این کاربران مطلع شوید و به روزرسانی‌های سازگار را بدون تغییر در هدف برنامه برای حل هر مشکلی ارائه دهید. همچنین، زمان مناسبی است که برای شروع آماده‌سازی برای تغییر هدف برنامه خود در آینده اقدام نمایید.

  • بتا 2 (Beta 2) در اندروید 14

با بتا 2، شما یک ساختار کامل و پایدارتر برای ادامه آزمایش و توسعه خود خواهید داشت.

  • بتا 3 (Beta 3) در اندروید 14

با شروع بتا 3، اندروید 14 به پایداری پلتفرم خواهد رسید که به معنای تثبیت رفتارها و رابط‌های برنامه نویسی است. این زمان مناسب برای آزمایش نهایی و انجام کارهای توسعه لازم برای اطمینان حاصل از این است که نسخه سازگاری اپلیکیشن شما برای کاربران در نسخه نهایی عرضه خواهد شد.
پایداری پلتفرم زمان مناسبی برای تست تطابق نهایی و ارائه نسخه بروز شده اپلیکیشن شما به کاربران و توسعه دهندگان است. همچنین می‌توانید با رابط‌های برنامه نویسی نهایی کار کنید و هرگونه کدی که از رابط‌ها و ویژگی‌های جدید استفاده می‌کند را بهبود دهید. شما می‌توانید با اطمینان برنامه‌ریزی کنید که پلتفرم و رابط‌های برنامه نویسی تغییر نخواهند کرد.
از پایداری پلتفرم، شما همچنین می‌توانید اپلیکیشن‌های خود را در سطح API رسمی برای دستگاه‌های اجرا شده با اندروید 14 منتشر کنید. ما توصیه می‌کنیم ابتدا اپلیکیشن‌های خود را در مسیرهای آلفا و بتا Google Play منتشر کنید تا قبل از توزیع گسترده از طریق فروشگاه، اپ‌های خود را تست کنید.

مهم: تمام توسعه دهندگان SDK ، کتابخانه ها ، ابزارها و موتورهای بازی باید با آزمایش‌های پایداری پلتفرم شروع کنند و به زودی به‌روزرسانی‌های سازگار خود را منتشر کنند. تا وقتی که به‌روزرسانی‌های سازگار خود را دریافت نکنند، توسعه دهندگان برنامه و بازیهای downstream شکل نخواهند گرفت. وقتی یک به‌روزرسانی سازگار را منتشر کردید، حتما توسعه دهندگان را در مطلع نمایید!

  • بتا 4 و 5 (Beta 4,5)

با ارائه نسخه‌های پیشنهادی بتای ۴ و ۵ و سایر نسخه‌های بتای نهایی، ما نسخه‌های رونمایی آماده را برای تست نهایی شما فراهم می‌کنیم. هنگامی که تست خود را به پایان رسانده‌اید، باید به بروزرسانی‌های سازگار برنامه‌ها، SDKها، کتابخانه‌ها، ابزارها و موتورهای بازی خود دست یابید تا اطمینان حاصل شود که کاربرانی که دستگاه‌های خود را به نسخه نهایی ارتقا می‌دهند، تجربه کاربری خوبی داشته باشند. همچنین می‌توانید از قابلیت‌ها و رابط‌های برنامه نویسی جدید استفاده کرده و برنامه خود را در API level جدیدتر هدف قرار داده و مشکلاتی که ممکن است به وجود آید را کشف کنید!

  • زمان انتشار نهایی اندروید 14

نسخه پایدار آندروید ۱۴ به AOSP و اکوسیستم بزرگتر اندروید منتشر شده است. شما باید انتظار داشته باشید که برخی از کاربران شما در این زمان یا کمی پس از آن به آندروید ۱۴ ارتقاع خواهند یافت، زیرا تولیدکنندگان دستگاه‌ها شروع به ارائه به‌روزرسانی‌هایی برای کاربران خود می‌کنند. برای مواجهه با مشکلات جدیدی که هنگام افزایش تعداد کاربران در نسخه جدید آندروید گزارش خواهد شد، آماده باشید!

زمان-انتشار-اندروید-14

تغییرات جدید در پیش نمایش اندروید 14 شامل چه مواردی می شود؟

برنامه پیش نمایش Android 14 شامل همه چیزهایی است که برای آزمایش برنامه های موجود خود در اندازه های متفاوت صفحه نمایش، انواع فناوری های شبکه، چیپست های CPU/GPU و معماری های سخت افزاری می باشد.

SDK و ابزار آن
با استفاده از Android Studio، می توانید اجزای زیر را از طریق SDK Manager دانلود کنید:
SDK و ابزارهای اندروید 14
تصاویر سیستم شبیه ساز برای دستگاه های تلفن همراه برای Android 14 (فقط 64 بیت) می باشد. در صورت نیاز، به‌روزرسانی‌هایی را برای این ابزارهای توسعه در هر نقطه عطف ارائه خواهدکرد. برای اطلاعات در مورد نحوه برنامه ریزی آزمایش و توسعه برای همسویی با چرخه انتشار Android 14، و همچنین یادداشت های انتشار برای هر گونه مشکل شناخته شده، کافیست درباره اندروید 14 و ویژگی های آن جستجو نمایید.

تصاویر سیستم در Andorid 14

ما تصاویر سیستمی را برای انواع دستگاه‌های Google Pixel ارائه می‌کنیم که می‌توانید برای توسعه و آزمایش از آنها استفاده کنید. برای دریافت تصویر سیستم برای توسعه و آزمایش، از صفحه دانلودها در سایت developer.android.com دیدن کنید.

به‌روزرسانی OTA برای Pixel از طریق برنامه Android Beta

اندروید-بتا-در-اندروید14

اگر یکی از دستگاه‌های Pixel پشتیبانی شده زیر را دارید، می‌توانید دستگاه را در برنامه Android Beta for Pixel ثبت نام کنید تا به‌روزرسانی‌های Android 14 Beta over-the-air (OTA) را دریافت کنید.

  • Pixel 4a (5G)
  • Pixel 5 and 5a
  • Pixel 6 and 6 Pro
  • Pixel 6a
  • Pixel 7 and 7 Pro
  • Pixel 7a
  • Pixel Fold
  • Pixel Tablet

پیش نمایش API ها و انتشار سیستم عامل اندروید 14

برنامه پیش نمایش Android 14 در ابتدا یک سیستم فقط توسعه و کتابخانه اندرویدی را ارائه می دهد که سطح API استاندارد ندارد. اگر می‌خواهید در این مدت پلتفرم جدید APIهای جدید اندروید 14 بسازید، باید نسخه پیش‌نمایش اندروید 14 را با به‌روزرسانی پیکربندی ساخت برنامه خود انتخاب نمایید.
پیش‌نمایش Android 14 API تا زمانی که SDK نهایی در Platform Stability منتشر نشود، APIها رسمی نخواهند بود. این بدان معنی است که شما باید انتظار تغییرات API را در طول زمان داشته باشید، به خصوص در هفته های ابتدایی برنامه. خلاصه ای از تغییرات با هر نسخه از اندروید 14 قابل ارائه خواهد بود.
بعداً در پیش‌نمایش، APIهای توسعه‌دهندگان نهایی می‌شوند و می‌توانید SDK رسمی Android 14 را در Android Studio دانلود کنید، سطح API رسمی را انتخاب نموده و در برابر APIهای رسمی کامپایل کنید.

API-های-اندروید14

تا نقطه عطف پایداری پلتفرم، Google Play از انتشار برنامه‌هایی که سطح API پیش‌نمایش UpsideDownCake یا سطح API رسمی آینده را انتخاب می کند، جلوگیری می‌کند. هنگامی که SDK نهایی در دسترس است، می توانید سطح رسمی API Android 14 را انتخاب نموده و برنامه خود را با استفاده از کانال های آلفا، بتا و انتشار تولید در Google Play منتشر کنید. در همین حال، اگر می خواهید برنامه ای را بین آزمایش کنندگان توزیع کنید که اندروید 14 را پشتیبانی کند، می توانید این کار را از طریق ایمیل یا با دانلود مستقیم از سایت خود دولوپر اندروید در هر زمان انجام دهید.

بروزرسانی اندروید 14

در زمان ارائه نسخه اولیه 14، همانطور که بر روی اندروید، برنامه‌نویس و نسخه‌های بتا قابل اجرا و نصب است، اکیداً توصیه می‌کنیم که محیط توسعه خود را به‌روز نگه دارید. زمانی که به‌روزرسانی‌های جدید در دسترس باشد، از طریق کانال‌های زیر به شما اطلاع رسانی می گردد:

  • صفحه یادداشت های انتشار در سایت developer.android.com
  • وبلاگ توسعه دهندگان اندروید
  • انجمن توسعه دهندگان اندروید

بروزرسانی-اندروید-14

اطلاعات بیشتر در رابطه با Android 14

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد Android 14، به منابع مستند زیر مراجعه کنید:
صفحه فهرست ویژگی‌ها و تغییرات، خلاصه‌ای از همه ویژگی‌ها و تغییرات رفتاری قابل توجه در این نسخه ارائه می‌کند، از جمله شرح کوتاهی از برنامه‌هایی که ممکن است بر آن‌ها تأثیر بگذارند.
صفحه تغییرات رفتار برای همه برنامه‌ها، به‌روزرسانی‌هایی را در Android 14 توصیف می‌کند که ممکن است برنامه‌های شما را بدون توجه به targetSdkVersion برنامه‌تان و مناطقی که باید آزمایش کنید، تأثیر بگذارد. ابتدا روی آزمایش این تغییرات رفتاری تمرکز کنید.
صفحه تغییر رفتار هدفمند کاربران، به‌روزرسانی‌هایی را در Android 14 توصیف می‌کند که ممکن است پس از تغییر targetSdkVersion برنامه خود به Android 14، بر برنامه‌های شما تأثیر مستقیم بگذارد!

مرجع API و گزارش تفاوت آن

مرجع کامل پیش نمایش API به صورت آنلاین در دسترس است. در حالی که API های جدید در حال توسعه هستند، برای مشاهده واترمارک می شوند و "UpsideDownCake" را به عنوان سطح API نشان می دهند. توجه داشته باشید که فقط در صورتی می‌توانید از این APIها استفاده کنید که با Android 14 Preview SDK ساخته شود.
وقتی Android 14 به پایداری پلتفرم رسید و SDK نهایی در دسترس بود، مرجع API نشان می‌دهد که APIهای جدید در سطح API رسمی اضافه شده‌اند.

منابع پشتیبانی در اندروید 14

هنگام آزمایش و توسعه با Android 14، لطفاً از این کانال‌ها برای گزارش مشکلات و ارائه بازخورد استفاده کنید:
برای اطلاعات کامل در مورد نحوه گزارش مشکلات از صفحه بازخورد دیدن کنید و نظر خود را با سایت اندروید که در بالا ذکر شده است در اشتراک بگذارید. از صفحه، می‌توانید برای ثبت اشکالات یا درخواست‌های ویژگی مشکل خود را یافته و می‌توانید درباره برخی از ویژگی‌ها و تغییرات جدید نظرسنجی‌های سریع انجام دهید.
ردیاب مشکلات در پیش‌نمایش Android 14 یک موضوع مهم برای این Developer می باشد. می توانید اشکالات، مشکلات عملکرد و بازخورد کلی را از طریق ردیاب مشکل گزارش کنید. همچنین می توانید مشکلات شناخته شده را بررسی کنید و مراحل راه حل را پیدا کنید. هنگامی که مشکل شما ثابت شده و برای بررسی به تیم مهندسی Android ارسال شده است، شما را در جریان قرار می دهند. برای جزئیات در مورد نحوه گزارش انواع مختلف مشکلات، می توانید به بخش محل گزارش مشکلات مراجعه نمایید.
انجمن توسعه دهندگان اندروید انجمنی است که در آن می توانید با سایر کاربران و توسعه دهندگانی که با ساخت های پیش نمایش اندروید 14 کار می کنند ارتباط برقرار کنید. می توانید مشاهدات و ایده ها را به اشتراک بگذارید و پاسخ سوالات خود در رابطه با Android 14 را در آنجا بیابید.

نحوه دانلود اندروید 14

با توجه به اعلامیه مبنی بر دریافت اندروید 14 در سایت خود اندروید، برای شروع، Android 14 را روی دستگاه سخت افزاری خود نصب کنید یا یک شبیه ساز برای تست سازگاری راه اندازی کنید. برای جزئیات بیشتر به بر روی دریافت Android 14 مراجعه کنید.

امکانات و ویژگی های جدید اندروید 14 به شرح عمومی:

این اندروید 14 چه ویژگی هایی دارد؟! قرار است چه کار کند؟ چه مشخصاتی به آن اضافه شده است؟ چه زمانی منتشر خواهد شد؟! با چه گوشی هایی عرضه می شود؟ در ادامه مقاله پاسخ تمام این سوالات را با هم خواهیم یافت. پس با بررسی ویژگی های جدید اندروید 14 با تیم تحقیقاتی دیجی پویا همراه باشید.
در این مقاله بررسی می کنیم اندروید 14 چه ویژگی‌های برجسته‌ای دارد که در سایت اندروید Developer به آن اشاره شده است، مبحث مهم بعدی این است که این سیستم عامل برای چه گوشی‌هایی در دسترس خواهد بود؟!؟!

بررسی ویژگی های عجیب و باور نکردنی در اندروید 14!

  • بهبود عملکرد شارژ دهی در قابلیت های باتری

نکته مهم در اندروید 14 عمر باتری می باشد که با تغییر عجیبی همراه شده است! کوانتومی شارژ در اندروید 14 به طور قابل توجهی بهینه شده و بهبود یافته است، این به چه معناست؟ یعنی رابط کاربری با باتری استهلاک کمتری ایجاد می کند که در نهایت می تواند شارژ بیشتری به شما بدهد. این یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌هایی است که می‌توانید در اندروید 14 مشاهده کنید و احتمالاً گوشی‌های آینده که اندروید 14 دارند، نرخ شارژ بهتری خواهند داشت.
این یک حادثه دور از ذهن نیست، و ما آن را در رابط‌های کاربری آیفون و iOS دیده‌ایم. آیفون هایی که دارای تغییر شکل باتری با ظرفیت بالا هستند، از یک نقطه به بعد،نحوه عملکرد باتری های آنها واقعاً بهینه شده بودند، در صورتی که ظرفیت آنها خیلی افزایش نمی یافت! ظرفیت ثابت باقی می ماند، اما از آنجایی که رابط کاربری مصرف کارآمدتری دارد، نرخ شارژ به طور قابل توجهی افزایش یافته است و این در اندروید 14 نیز اتفاق می افتد!

  • توانایی افزایش و بزرگنمایی فونت ها تا 200 درصد!

ممکن است این ویژگی اندروید 14 برای شما جذاب نباشد! در اندرویدهای قبلی، نمی‌توانستید فونت ها را به بیش از 100% بزرگ کنید، اما اکنون می‌توانید آنها را تا %200 بزرگ کنید، و این باعث می‌شود تا اسکرول به سمت پایین بیشتری داشته باشید! یعنی می توانید فونت ها را تا دویست درصد بزرگنمایی کنید!!! به این معنی که فونت گوشی شما دو برابر می شود و اسکرول شما نیز طبیعتا بیشتر می شود. (ویژگی عجیب در اندروید 14!).

  • فلاش زدن(چشمک زدن) LED هنگام دریافت اعلانها

در اندروید 14 زمانی که اعلان هایی دریافت می کنید، فلش گوشی شما می تواند در حالت چشمک زدن درآید! در آیفون، این یک خاطره محسوب می شود! همیشه برعکس بوده است و آیفون همیشه ویژگی هایی را معرفی کرده است که 15 سال پیش در اندروید منتشر شده بود! اما اکنون در اندروید 14 به طور رسمی می توانید پس از دریافت اعلان ها با دو بار چشمک زدن فلش از آن مطلع شود!

  • بهینه سازی اندروید 14 برای نمایشگرهای بزرگتر

یکی از مواردی که در اندروید 14 اتفاق می افتد این است که برای نمایشگرهای بزرگتر بهینه شده است. در حال حاضر دنیا به سمت گوشی های بزرگتر و بزرگتر پیشرفت می کند و برای مثال وقتی گوشی ها در سایز کوچک بودند، اندروید میتوانست برای آنها بهینه و مناسب باشد. در حال حاضر گوشی های تاشو نیز وجود دارند برای مثال در حال حاضر برند گوگل اقدام به معرفی گوشی پیکسل فولد نموده است که از سیستم عامل اندروید 14 پشتیبانی میکند. همه اینها باعث شد که محبوبیت و گستردگی اندروید 14 در میان انواع برند گوشی بیشتر شده و رابط کاربری برتر و بهتری داشته باشد.

  • محدود کردن دسترسی نرم افزارهای اندروید به گالری و تصاویر در اندروید 14

اما یک نکته جالب و عملی امنیتی که در اندروید ۱۴ اضافه شده است قبلاً در iOS وجود داشت، این است که وقتی می‌خواهید به برنامه‌های مختلف دسترسی دهید تا از تصاویر یا گالری تلفن شما استفاده کنند، این امکان در اندروید وجود نداشت و نمی‌توانستید یک سری از تصاویر یا فایل ها را انتخاب کنید و بگویید کدام موارد فقط در دسترس نرم افزار است! اما در iOS این قابلیت اضافه شده بود و می‌توانستید بگویید کدام فایل ها یا تصاویر دسترسی دارند وآنها را انتخاب می کردید.
اما در سیستم های اندروید قبل از 14، یا نباید به برنامه دسترسی داده باشید، یا اگر می‌خواستید دسترسی بدهید، باید به کل گالری خود دسترسی می دادید. با این تفاوت که در اندروید ۱۴، میتوانید یک سری از تصاویر و فیلم‌ها را در گالری انتخاب کنید تا از دسترسی App ها به این فایل ها کاملا جلوگیری شود.این ویژگی در Android 14 میتواند ویژگی جذاب و امنیتی باشد!

  • داشبورد امنیتی جدید اضافه شده در Android 14

اما در این بحث امنیتی، اگر بخواهیم بررسی کنیم، اندروید 14 امنیت بسیار پیشرفته تری دارد و داشبوردی را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید همه دسترسی ها و همه رویدادهای امنیتی را بسیار بیشتر و بیشتر بهینه تر و روانتر بررسی کنید. در اندروید 14 با داشبوردی که به طور رسمی به اندروید اضافه شده است، دسترسی زیادی دارید تا امنیت گوشی و دسترسی هایی به برنامه ها را بهینه تر و ایمن تر کنید. نکته ای که شاید به چشم نیاید اما فوق العاده مفید است!

  • پشتیبانی از تماس ماهواره ای اضطراری

در اندروید 14، ویژگی جدیدی اضافه شده است که به شما امکان می دهد با استفاده از اتصال ماهواره ای تماس های اضطراری برقرار کنید. این در مکان هایی که سیگنال تلفن معمولی وجود ندارد مفید است. اگر زمانی دچار مشکل شدید یا گم شده اید، می توانید به سرعت به یک ماهواره متصل شوید و پیامی برای درخواست کمک ارسال کنید. این ویژگی به طور رسمی در اندروید 14 پشتیبانی می شود.

  • تغییر عملکرد دکمه Back

در اندروید 14، دکمه برگشت روی گوشی شما بسته به کاری که انجام می دهید، می تواند کارهای مختلفی انجام دهد. می تواند شما را به صفحه یا برنامه قبلی که استفاده می کردید یا حتی به صفحه اصلی بازگرداند. این ویژگی ممکن است به طور رسمی به اندروید 14 اضافه نشود، اما در مورد آن صحبت شده و در نسخه ای به نام بتا آزمایش شده است.

  • قابلیت ایجاد دو نسخه از یک برنامه (Dual Apps)

این ویژگی جدید چیزی است که قبلاً در گوشی های شیائومی بسیار مورد استفاده قرار می گرفت. این بدان معناست که شیائومی این ویژگی را به نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید اضافه کرده بود، حتی اگر بخشی رسمی از اندروید نبود. اما حالا خود اندروید آن را به صورت رسمی اضافه کرده است. این ویژگی چه کاری انجام می دهد؟ این به شما امکان می دهد دو فضای مجزا برای یک برنامه داشته باشید. بنابراین اگر دو اشتراک برای یک برنامه دارید، اکنون می توانید دو مکان جداگانه برای استفاده از آنها داشته باشید. این قابلیت بسیار جذاب و مهم می باشد. نرم افزارهایی مثل WhatsApp که همزمان از یک حساب کاربری پشتیبانی می کنند، برای استفاده از این ویژگی در اندروید 14 بسیار مناسب هستند.

  • تغییر ظاهری در صفحه اشتراک گذاری (Share)

وقتی می خواهید چیزی را با یک دوست با استفاده از برنامه های مختلف به اشتراک بگذارید، ممکن است در تلفن های اندرویدی خسته کننده به نظر برسد. اما در گوشی‌های iOS، واقعاً زیبا به نظر می‌رسد و وقتی دکمه را فشار می‌دهید، از شما می‌پرسد که می‌خواهید با کدام دوست به اشتراک بگذارید و از کدام رسانه اجتماعی استفاده کنید. مثل این است که از شما بپرسند چگونه می خواهید فایل را ارسال کنید. در جدیدترین نسخه اندروید، صفحه اشتراک گذاری را بهتر و بیشتر شبیه گوشی های iOS کرده اند.

  • چه گوشی هایی اندروید 14 را دریافت می کنند؟

یک خبر خوش، نسخه بتا اندروید 14 هم اکنون منتشر شده است و می توانید آن را روی گوشی خود امتحان کنید. اما بهتر است منتظر انتشار نسخه رسمی آن باشید. آیا می خواهید بدانید کدام گوشی ها می توانند اندروید 14 را دریافت کنند؟ برای مشاهده لیست می توانید به وب سایت https://techcult.com/android-14-device-list/ مراجعه کنید. برخی از گوشی های سامسونگ و شیائومی می توانند اندروید 14 را دریافت کنند.
تلفن‌های پیکسل که از Pixel 4a شروع می‌شوند می‌توانند به‌روزرسانی به نام Android 14 دریافت کنند. تلفن‌های پرچمدار سامسونگ مانند S23 Ultra و S20 fe نیز می‌توانند این به‌روزرسانی را دریافت کنند. گوشی های Z Fold 3,4 و Z Flip 3,4 می توانند اندروید 14 را نیز دریافت کنند. برخی از گوشی های میان رده مانند a04e، a13، a14 و a23 نیز می توانند این به روز رسانی را دریافت کنند. سری A و سری M گوشی های سامسونگ نیز قادر به دریافت این آپدیت خواهند بود. اگر می‌خواهید اطلاعات دقیق‌تری در مورد اینکه کدام گوشی‌های سامسونگ می‌توانند اندروید 14 و One UI 6 دریافت می کنند داشته باشید، می‌توانید با دیجی پویا همراه باشید!

لیست گوشی های سامسونگ که از اندروید 14 پشتیبانی میکنند:

اما حالا بیایید در مورد شیائومی صحبت کنیم که می تواند کمی مشکل باشد زیرا آنها مدل های مختلفی دارند که می توانند افراد را گیج کنند. در تصویر زیر گوشی های شیائومی که اندروید 14 را پشتیبانی میکنند مشاهده می کنید:

لیست گوشی های شیائومی که از اندروید 14 پشتیبانی میکنند:

در تصویر بالا لیستی از گوشی های شیائومی که آپدیت اندروید 14 را دریافت خواهند کرد، آورده شده است. اگر گوشی شما به‌روزرسانی را دریافت نمی‌کند، به این معنی است که نمی‌توانید از آخرین ویژگی‌ها استفاده کنید. اگر گوشی شما در حال حاضر از اندروید 13 استفاده می‌کند، همچنان می‌توانید از آن استفاده کنید، اما اگر اندروید 12 دارید، ممکن است زمان خوبی برای خرید یک گوشی جدید باشد که بتواند آخرین به‌روزرسانی‌های اندروید را برای چند سال آینده اجرا کند. 

برای شرکت ها مهم است که به روز رسانی های هیجان انگیز را برای گوشی های خود ایجاد کنند. در نظرات برای ما بگویید که چه گوشی دارید و چه نسخه ای از اندروید را اجرا می کند. به‌روزرسانی‌های اندروید می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد زیرا مدل‌های مختلف گوشی وجود دارد، اما با آیفون، اکثر مردم هنگام عرضه به نسخه جدید iOS تغییر می‌دهند! امیدواریم تا در این مقاله به صورت تخصصی و همچنین مقدماتی از ویژگی های اندروید 14 آشنایی کامل را بهره مند شده باشید.