فهرست مطالب

آموزش مرحله به مرحله انتقال مالکیت گوشی

بر اساس قوانین رجیستری، بعد از هر بار خرید گوشی موبایل می‌بایست سیم‌کارت کاربر حقیقی، همراه  با کد IMEI همان دستگاه در سامانه همتا رجیستر و درج شود.

ثبت شماره سیم‌کارت صاحب موبایل در هنگام خرید گوشی دست دوم و خریداران بعدی آن دستگاه نکته حائز اهمیتی است؛ چرا که احتمال سرقتی بودن تلفن همراه را روشن می‌سازد؛ از این رو درج اطلاعات مربوط به سیم‌کارت صاحب اول و دوم موبایل مهم می‌باشد.

آموزش انتقال مالکیت تلفن همراه در همتا

سوال: در صورتی که دسترسی به فروشنده گوشی دست دوم میسر نبود چه باید کرد؟

در چنین مواقعی سامانه همتا، با اطلاع‌رسانی شماره سیم‌کارت آخرین مالک تلفن همراه به کمک شما می‌آید؛ بنابراین خریداران موبایل کافی است در سامانه همتا وضعیت سابقه شناسه IMEI دستگاه را بررسی کنند.

همانطور که می‌دانید در صورت فروش تلفن همراه به شخص دیگری می‌بایست برای سیم‌کارت شخص خریدار، فرآیند انتقال مالکیت تلفن همراه را فعال کنید. طبق گفته پایگاه سامانه همتا بهتر است در هنگام خرید و فروش تلفن همراه، فرایند انتقال مالکیت صورت گیرد چرا که در صورت انجام ندادن فرایند انتقال مالکیت، هر گونه عواقب ناشی از آن بر عهده خریدار خواهد بود.

نکته: در صورتی که انتقال مالکیت در هنگام خرید و فروش انجام نشده باشد و اگر خریدار دیگر به فروشنده دسترسی نداشته باشد، در چنین شرایطی خریداران می‌توانند با ورود به پرتال کاربری خود در سامانه همتا و مراجعه به بخش وضعیت شناسه IMEI دستگاه، تنها با وارد نمودن شناسه IMEI تلفن همراه خود، شماره سیم‌کارت آخرین مالک را مشاهده نمایند و در نهایت جهت انجام فرایند انتقال مالکیت با صاحب قبلی(فروشنده) ارتباط بگیرند.

خریداران تلفن همراه دست‌دوم برای انتقال مالکیت می‌توانند به درگاه اینترنتی سامانه همتا مراجعه نمایند و به روش زیر وارد سیستم شوند:

سایت همتا در انتقال مالکیت

  1. وارد نمودن شماره همراه خود
  2. ثبت نام در سیستم و استفاده از کد ملی

پس از ورود به سامانه همتا در صورتی که شناسه IMEI فاقد مالک باشه قطعا پیغام موفقیت آمیز بودن فرایند به شما نمایش داده خواهد شد؛ در غیر این صورت اگر شناسه IMEI دارای مالک باشد، اطلاعات تماس آخرین مالک را به شما نشان خواهد داد.

از طرفی، برای افراد نحوه انتقال مالکیت تلفن همراه از طریق کد USSD نیز فراهم است. در این روش فروشنده موبایل کارکرده، باید در ابتدا کد دستوری *7777# را شماره گیری و گزینه انتقال مالکیت را انتخاب کند و مراحل را طبق دستور العملی ساده که در ادامه به آن می‌پردازیم ادامه می‌دهد.

پس از ورود به سامانه همتا در صورتی که شناسه IMEI فاقد مالک باشه قطعا پیغام موفقیت آمیز بودن فرآیند به شما نمایش داده خواهد شد؛ در غیر این صورت اگر شناسه IMEI دارای مالک باشد، اطلاعات تماس آخرین مالک را به شما نشان خواهد داد.

از طرفی، برای افراد نحوه انتقال مالکیت تلفن همراه از طریق کد USSD نیز فراهم است. در این روش فروشنده موبایل کارکرده، باید در ابتدا کد دستوری *7777# را شماره گیری و گزینه انتقال مالکیت را انتخاب کند و مراحل را طبق دستوالعملی ساده که در ادامه به آن می‌پردازیم ادامه می‌دهد.

جهت انجام فرآیند انتقال مالکیت دستگاه از طریق سه روش زیر می‌توان با سامانه همتا ارتباط برقرار کرد:

  • کد USSD (کد دستوری *7777#)
  • وبسایت همتا
  • اپلیکیشن همتا


  • انتقال مالکیت از طریق کد دستوری USSD ستاره 7777 مربع

جهت انجام فرایند انتقال مالکیت دستگاه با استفاده از کد USSD کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

1. در ابتدا مالک تلفن همراه می‌بایست با سیم‌کارت خود، کد دستوری *7777# را شماره‌گیری نماید.

کد USSD گوشی در انتقال مالکیت تلفن همراه

2. سپس در میان گزینه‌ها، انتقال مالکیت، که مورد سوم می‌باشد را انتخاب کند.

انتخاب کد انتقال مالکیت در کد 7777


3. پس از انتخاب گزینه انتقال مالکیت، پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که شناسه‌های IMEI تحت مالکیت سیم‌کارت شما را نشان می‌دهد. در این مرحله عدد مربوط به شناسه IMEI که قصد انتقال آن را دارید را انتخاب و ارسال کنید. در صورتی که هیچ شناسه‌ای IMEI برای شما قابل مشاهده نبود، کافی است عدد مربوط به گزینه "افزودن دستگاه" را که همان عدد 0 هست انتخاب و شناسه IMEI 15 رقمی را بدون هیچ‌گونه علامت و علائم نگارشی(*, !, $, ?, /, …) وارد نمایید.

افزودن کد IMEI در انتقال مالکیت

4. در این مرحله می‌بایست شماره سیم‌کارتی که می‌خواهید مالکیت دستگاه را به آن انتقال دهید(شماره سیمکارت فرد خریدار) را وارد کنید.

شماره موبایل در کد USSD

5. پس از عبور از مراحل بالا، پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که حاوی شناسه IMEI و شماره سیم‌کارت فرد خریدار است، در صورت تایید اطلاعات نشان داده شده، کافی است عدد 1 را ارسال کنید.

منو مالکیت انتقال موبایل در کد USSD

6. در آخر پیغامی حاوی کد فعال‌سازی از طریق پیامک به شماره سیم‌کارت فرد خریدار ارسال می‌شود.

کد انتقال مالکیت گوشی موبایل

نکته:

توجه داشته باشید در صورت استفاده از گزینه انتقال مالکیت، کد فعال‌سازی با سرشماره HAMTA برای فرد خریدار ارسال می‌شود. فرد خریدار نیز با استفاده از کد فعال‌سازی موجود در پیامک HAMTA می‌تواند شناسه IMEI دستگاه خریداری شده را از طریق فرآیند فعال‌سازی دستگاه، برای سیم‌کارت مورد نظر خود فعال کند.

پیامک سامانه همتا

  • انتقال مالکیت از طریق سایت همتا

خریداران گوشی هوشمند می‌توانند برای انتقال مالکیت به درگاه اینترنتی سامانه همتا مراجعه و به دو روش ثبت شماره تلفن همراه خود و یا ثبت‌نام در سامانه همتا و استفاده از کدملی وارد پرتال کاربری خود شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

ما قصد داریم با شماره تلفن همراه وارد سامانه شویم و آموزش آن را  به شما عزیزان ارائه دهیم. برای شروع لازم است تا فرد به سایت سامانه همتا به آدرس http://hamta.ntsw.ir مراجعه نماید. توجه داشته باشید که در ادامه تنها قادر به مشاهده و انتقال مالکیت گوشی‌های تحت مالکیت همین شماره تلفن همراه که با آن وارد سامانه همتا شده‌اید را دارید.

سایت سامانه همتا

پس از وارد کردن شماره تلفن همراه در فیلد مربوطه، رمز عبور موقت برای شما ارسال می‌شود. با استفاده از رمزعبور ارسالی و همچنین وارد کردن کد امنیتی نشان داده شده می‌توانید وارد سامانه شوید. پس از ورود به سامانه، تیک ردیف مربوط به شناسه IMEI دستگاه را در جدول بزنید، سپس بر روی دکمه‌ی انتقال مالکیت/فروش که در بالای صفحه قرار گرفته کلیک کنید.

نحوه انتقال مالکیت گوشی موبایل در همتا

پس از کلیک بر روی دکمه انتقال مالکیت/فروش، پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که می‌بایست در فیلد "انتقال به شماره سیم‌کارت خریدار" شماره سیم‌کارت فردی که قصد انتقال مالکیت را دارد، وارد و بر روی دکمه انتقال مالکیت کلیک کنید.

در حال حاضر انتقال مالکیت از طریق کدملی فعال نشده است اما طبق گفته مسئولین، به زودی جهت سهولت بیشتر به سامانه همتا افزوده خواهد شد.

شماره موبایل در سایت همتا

پس از عبور از مراحل بالا، بایستی صحت اطلاعاتی خود را که شامل شماره تلفن همراه و مشخصات دستگاه که وارد کرده‌اید را تایید نمایید و یا در غیر اینصورت دکمه انصراف را کلیک کنید.

تایید انتقال مالکیت در سایت همتا

در صورت تایید اطلاعات وارد شده، در نهایت پیغامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن فرایند انتقال مالکیت گوشی به شما نمایش داده می‌شود. پس از تکمیل فرآیند انتقال مالکیت، شناسه IMEI دستگاه از کارتابل فرد فروشنده خارج و به کارتابل فرد خریدار منتقل می‌شود.

تایید انتقال مالکیت در سایت همراه

  • انتقال مالکیت از طریق اپلیکیشن همتا

جهت انجام مراحل انتقال مالکیت توسط برنامه همتا، در ابتدا این اپلیکیشن را از خود سایت همتا و یا از نرم‌افزارهای ایرانی مانند کافه بازار، مایکت، سیب‌اپ، اناردونی و .... دانلود و بر روی دستگاه خود نصب نمایید.

وارد اپلیکیشن همتا خود شوید، شماره تلفن همراه خود را وارد نمایید. کد احراز نصب برنامه که برای شماره تماس شما ارسال شده را در فیلد مربوطه وارد نمایید.

اپلیکیشن همتا

پس از وارد کردن کد تاییدیه، وارد اپلیکیشن همتا می‌شوید. در این جا گزینه انتقال مالکیت را انتخاب کنید.

امورات اپلیکیشن همتا

بعد از انتخاب گزینه انتقال مالکیت، صفحه‌ی جدیدی برای شما باز می‌شود که لیست دستگاه‌های تحت مالکیت شماره‌ی وارد کرده را نمایش می‌دهد. دستگاه مورد نظر را انتخاب کرده و شماره تماس خریدار را وارد نمایید، سپس در پایین صفحه دکمه‌ی انتقال را لمس کنید.

انتقال مالکیت در اپلیکیشن همتا

در نهایت پیغام درخواست دریافت تاییدیه انتقال مالکیت به شما نمایش داده می‌شود که میتوانید در صورت انتخاب دستگاه اشتباه از انجام انتقال مالکیت انصراف دهید.

تاییدیه انتقال مالکیت در اپلیکیشن همتا

کلام آخر

به طور کلی سه روش انتقال مالکیت گوشی که شامل: انتقال مالکیت از طریق سایت همتا، اپلیکیشن همتا و کد دستوری USSD(*7777#) می‌باشد که به صورت تصویری و کامل به شما آموزش داده‌ایم. امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

از همراهی شما دیجی‌پویایی‌های عزیز خرسندیم؛ لطفا پیشنهادات و نظرات زیبای خود را با ما به اشتراک بگذارید.