فهرست مطالب

بررسی تخصصی مشخصات گوشی شیائومی پوکو X4 Pro

با ورود برند پوکو به عنوان زیر برند Xiaomi به بازار گوشی‌های هوشمند، تجربه‌ای متفاوت از نظر کیفیت و عملکرد برای کاربران ارائه شد. گوشی‌های مدل X3 و X3 Pro که بیش از یک سال پیش عرضه شدند، توانستند با عملکرد بی‌رقیب خود، جایگاهی ممتاز در بازار رقابتی دستگاه‌های هوشمند کسب کنند. حالا با ارائه نسل جدید گوشی‌های سری X، شامل مدل‌های X4 NFC و X4 Pro، شرکت پوکو بار دیگر به دنبال ارائه محصولاتی با کیفیت و عملکرد برتر است.

بررسی مشخصات گوشی پوکو X4 PRO

گوشی دوست داشتنی و محبوب شیائومی یعنی Xiaomi Poco X4 Pro 5G، که جایگزین مدل Poco X3 Pro محسوب می‌شود، با مشخصات و ویژگی‌هایی همچون دوربین قدرتمند و پشتیبانی از فناوری 5G، به تازگی وارد بازار شده است. این دستگاه با طراحی جذاب و در دو رنگ زیبا، یعنی Laster Blue و Poco Yellow، مورد توجه کاربران قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم محصول Xiaomi Poco X4 Pro 5G را از نظر عملکرد و کیفیت بررسی و به آن بپردازیم.

تاریخ عرضه X4 پرو

گوشی x4 pro در تاریخ 28 فوریه 2022 به جهان معرفی شد و پس از آن، در بازار عرضه شد و در دسترس قرار گرفت. این محصول با تاریخ انتشار 23 مارس 2022، ابزاری نوآورانه و پرقدرت در دسترس کاربران قرار داده شده است. توانایی‌های فنی برجسته و تعهد شرکت تولید کننده به ارائه‌ی بهترین تجربه برای مصرف‌کننده، این گوشی را به یک انتخاب بی‌نظیر تبدیل کرده است.

طراحی و بدنه

گوشی پوکو ایکس 4 پرو، با ابعاد 164.2 × 76.1 × 8.1 میلی‌متر و وزن 205 گرم، یک بدنه‌ی زیبا و سبک دارد. این گوشی از جلوی شیشه‌ای با استفاده از Gorilla Glass 5 و پشت شیشه‌ای ساخته شده که با قاب پلاستیکی محکمی همراه است. همچنین این گوشی از سیم کارت دوگانه هیبریدی (نانو-سیم) و حالت آماده به کار دوگانه پشتیبانی می‌کند. با استاندارد IP53، این گوشی نیز از مقاومت در برابر گرد و غبار و پراکندگی آب برخوردار است، که این ویژگی‌ها همراه با طراحی زیبا و کارآمد، آن را به یک گزینه جذاب و مقرون به‌صرفه در بازار تبدیل می‌کند.
تکنولوژی لیکوئید مایع در گوشی ایکس 4 پرو

رنگ‌بندی X4 PRO
رنگبندی مشکی در گوشی پوکو X4 PRO

رنگبندی آبی در گوشی پوکو X4 پرورنگبندی زرد در گوشی POCO X4 PRO

صفحه نمایش

گوشی Poco X4 Pro، با نرخ به روز رسانی 120 هرتز و توانایی بالای تاچ سمپلینگ 320 ای، این صفحه نمایش تجربه‌ی استفاده‌ی بی‌نظیری را برای کاربران ایجاد می‌کند.

دارای سرعت تاچ با 360 هرتز

اگرچه این صفحه نمایش از HDR10 و HDR10+ پشتیبانی نمی‌کند، اما با روشنایی خوب و قابلیت پخش رزولوشن 1080، کاربران می‌توانند از تصاویر با کیفیت و واقعیت بالا لذت ببرند. در مقایسه با مدل‌های قبلی، این صفحه نمایش امولد Poco X4 Pro به نظر می‌رسد که انتخاب بهتری در این رده قیمتی محسوب می‌شود.

استفاده از صفحه 6.67 اینچی AMOLED در صفحه نمایش X4 پرو

با این حال، نبود قابلیت Adaptive در نرخ تازه سازی صفحه نمایش بین 60 و 120 هرتز، یک نقطه‌ی ضعف که در این رده قیمتی معمول است، ممکن است مصرف‌کنندگان را نسبت به این گوشی هشدار دهد.

نرخ بازسازی 120 هرتز در POCO X4 PRO

بررسی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

گوشی Poco X4 Pro، با استفاده از پردازنده اسنپدراگون 695 5G کوالکام، توانایی قابل توجهی را در اجرای برنامه‌ها و بازی‌های مختلف از جمله بازی‌های سنگین مانند آسفالت 9 ارائه می‌دهد. باید به یاد داشت که در مواجهه با بازی‌هایی با نیازهای گرافیکی بالا مانند کال آف دیوتی، که از جزییات گرافیکی بالایی برخوردارند، کارآیی این گوشی به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری خود نسبت به برخی مدل‌های دیگر کاسته می‌شود. با این وجود، ارتباط پرسرعت اینترنتی 5G از جمله ویژگی‌های دیگری است که Poco X4 Pro ارائه می‌دهد.

رابط کاربری پوکو ایکس 4 پرو، که MIUI 13 را بر روی اندروید 11 اجرا می‌کند، از قابلیت‌های شگفت‌انگیز MIUI 12.5 نیز از جمله قابلیت‌های شخصی‌سازی بی‌نظیر، امکانات خیره‌کننده مانند Always On Display، و سایر امکانات پیشرفته، بهره‌مند است. این گوشی از آپدیت‌های مختلفی که توسط شیائومی ارائه می‌شود، بهره می‌برد، اما گاهی این فرآیند ممکن است مزاحمت‌آور باشد. با این وجود، با توجه به قابلیت‌های شخصی‌سازی منحصربه‌فرد و عملکرد مطلوب رابط کاربری MIUI، احتمالاً طرفداران شیائومی لذت خواهند برد.

عملکرد باتری و شارژدهی

باتری با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر‌ساعت که در کنار شارژر 67 وات با تکنولوژی شارژ سریع عمل می‌کند، از جمله ویژگی‌های برجسته این گوشی هوشمند میان‌رده است.

پشتیبانی از توربو شارژ در پوکو X4 PRO

این شارژر قادر به شارژ دستگاه از صفر تا صد درصد در زمان کوتاهی به مدت 41 دقیقه است، این ویژگی‌ها به کاربران اطمینان می‌دهند که می‌توانند از دستگاه خود بدون نگرانی از زمان شارژ استفاده کنند و تجربه‌ای بیشتر و بی‌نقص از گوشی هوشمند خود داشته باشند.

ظرفیت باتری 5000 میلی آمپر ساعت در پوکو ایکس4 پرو

دوربین

گوشی‌های جدید از سری X این کمپانی با استفاده از یک ترکیب مناسب از دوربین‌های واید (عریض)، ماکرو و اولترا‌واید (فوق عریض)، به همراه سه سنسور و یک فلاش LED، تجربه‌ی بی‌نظیری از عکاسی را برای کاربران فراهم می‌کنند. دوربین واید اصلی با قابلیت 108 مگاپیکسل و ابعاد حسگر 1/1.52 اینچی، همراه با لنز 24 میلیمتری و دیافراگم f/1.9، امکان عکاسی در شرایط نوری مختلف را فراهم می‌سازد و تصاویر با وضوح بالا و جزئیات دقیق را به ارمغان می‌آورد. دوربین اولترا‌واید با دیافراگم f/2.4 و حسگر 8 مگاپیکسل، امکان گرفتن تصاویر با پوشش گسترده و منظره‌های فراوان را فراهم می‌کند، در حالی که دوربین ماکرو با حسگر 2 مگاپیکسل، برای عکاسی از سوژه‌های نزدیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لنز 108 مگاپیکسلی در POCO X4 PRO

در زمینه دوربین سلفی، از یک حسگر ۱۶ مگاپیکسلی با استفاده از فیلتر Quad-Bayer و ابعاد ۱/۳.۰۶ اینچی، همراه با لنزی با دیافراگم f/2.5 استفاده شده است. عکس‌های سلفی با استفاده از HDR وضوح بالا و جزئیات بیشتری را نشان می‌دهند، در حالی که تصاویر ذخیره شده با وضوح ۴ مگاپیکسل، اما با پیشرفته ترین فناوری‌های عکاسی تولید می‌شوند.

در بخش فیلم‌برداری، این گوشی با قابلیت فیلم‌برداری با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه برای دوربین اصلی و اولترا‌واید و همچنین فیلم‌برداری با سرعت ۷۲۰ پیکسل برای دوربین ماکرو، تجربه‌ی حرفه‌ایی از فیلم‌برداری را به کاربران ارائه می‌دهد. با نرخ بیت حدودا ۲۰ مگابیت بر ثانیه و ضبط صدای استریو با نرخ بیت ۱۹۲ کیلوبیت، کیفیت واقعیت‌مانندی در فیلم‌برداری به دست می‌آید.

نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین پوکو ایکس 4 پرو

نمونه عکس سلفی دوربین جلو گوشی شیائومی پوکو X4 PRO

نمونه عکس اولترا واید در گوشی POCO X4 PRO

نمونه عکس دید در شب گوشی پوکو X4 پرو

نمونه عکس ماکرو از لنز گوشی پوکو X4 Pro

نمونه عکس پرتره در گوشی پوکو ایکس 4 پرو

نمونه عکس منظره شب در گوشی پوکو X4 پرو

اسپیکر

با ارائه اسپیکر استریو، گوشی Poco X4 Pro بهترین تجربه صوتی را برای کاربران فراهم می‌کند. اما، مانند هر محصول دیگری، این اسپیکر هم دارای نقاط قوت و ضعف خود است. از یک سو، کیفیت صدا و تفکیک آن به نظر می‌رسد که به خوبی انجام شده و کاربران می‌توانند از تجربه صوتی خوبی برخوردار شوند. از سوی دیگر، ممکن است برای بعضی افراد که به دنبال تفکیک دقیق صداها در بازی هستند، این اسپیکر ممکن است کمی ناکارآمد به نظر بیاید. اما در کل، با توجه به کیفیت کلی صدا و استفاده از اسپیکر استریو، Poco X4 Pro همچنان یک گزینه مناسب برای کاربرانی است که به دنبال تجربه صوتی خوبی در گوشی خود هستند.

پیشنهاد نقد و بررسی:

بررسی گوشی شیائومی پوکو X6

تعداد 2 اسپیکر در گوشی شیائومی POCO X4 PRO

شبکه و ارتباطات

با ارائه اسپیکر استریو، گوشی Poco X4 Pro بهترین تجربه صوتی را برای کاربران فراهم می‌کند. اما، مانند هر محصول دیگری، این اسپیکر هم دارای نقاط قوت و ضعف خود است. از یک سو، کیفیت صدا و تفکیک آن به نظر می‌رسد که به خوبی انجام شده و کاربران می‌توانند از تجربه صوتی خوبی برخوردار شوند. از سوی دیگر، ممکن است برای بعضی افراد که به دنبال تفکیک دقیق صداها در بازی هستند، این اسپیکر ممکن است کمی ناکارآمد به نظر بیاید. اما در کل، با توجه به کیفیت کلی صدا و استفاده از اسپیکر استریو، Poco X4 Pro همچنان یک گزینه مناسب برای کاربرانی است که به دنبال تجربه صوتی خوبی در گوشی خود هستند.

پشتیبانی از اینترنت 5G در گوشی پوکو X4 پرو

سایر ویژگی‌ها

در گوشی Poco X4 Pro، مجموعه‌ای از ویژگی‌های فنی به کار رفته است که تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد. این ویژگی‌ها شامل حسگر اثر انگشت، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنجش فاصله و قطب‌نما می‌شوند. حسگر اثر انگشت، که در کنار گوشه دستگاه قرار دارد، امکان دسترسی سریع و امن به دستگاه را فراهم می‌کند. شتاب‌سنج و ژیروسکوپ برای شناسایی حرکات و جهت‌گیری دستگاه استفاده می‌شوند، در حالی که سنسور سنجش فاصله برای تشخیص موقعیت فیزیکی کاربر نسبت به دستگاه استفاده می‌شود. همچنین، قطب‌نما به کاربر امکان ارائه جهت‌نما و هدایت در مسیرهای مختلف را می‌دهد. این ویژگی‌ها با هم، تجربه استفاده از گوشی هوشمند Poco X4 Pro را بهبود می‌بخشند و امکان استفاده بهتر و راحت‌تر از دستگاه را فراهم می‌کنند.

  • جدول مشخصات فنی شیائومی پوکو X4 Pro:

مشخصات
مقادیر
ابعاد
۸.۱×۷۶.۱×۱۶۴.۲ میلی‌متر
وزن
۲۰۵ گرم
توضیحات سیم کارت
سایز نانو (۸.۸ × ۱۲.۳ میلی‌متر)
ویژگی‌های خاص
مجهز به حس‌گر اثرانگشت
مناسب عکاسی
فبلت
مناسب بازی
تعداد سیم کارت
دو عدد
زمان معرفی
۲۸ فوریه ۲۰۲۲
دسته ‌بندی
میان‌رده
تراشه
Qualcomm SM۶۳۷۵ Snapdragon ۶۹۵ ۵G Chipset
پردازنده‌ مرکزی
۲x Kryo ۶۶۰ Gold + ۶x Kryo ۶۶۰ Silver
فرکانس پردازنده‌ مرکزی
۱.۷ - ۲.۲ گیگاهرتز
پردازنده‌ گرافیکی
Adreno ۶۱۹ GPU
حافظه داخلی
۲۵۶ گیگابایت
مقدار RAM
هشت گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه
microSD
استاندارد کارت حافظه
UFS ۲.۲
فناوری صفحه‌ نمایش
Super AMOLED
بازه‌ اندازه صفحه نمایش
۶.۰ تا ۸.۰ اینچ
اندازه
۶.۶۷ اینچ
رزولوشن صفحه نمایش
۱۰۸۰×۲۴۰۰
تراکم پیکسلی
۳۹۵ پیکسل بر اینچ
نسبت صفحه‌ نمایش به بدنه
۸۶
نسبت تصویر
۲۰:۹
نوع محافظ صفحه نمایش گوشی
Corning Gorilla Glass ۵
سایر قابلیت‌ها
نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتز حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیت (شمع   در متر مربع) پشتیبانی از HDR۱۰
شبکه‌های ارتباطی
۲G
۳G
۴G
۵G
شبکه 2G
GSM ۸۵۰ / ۹۰۰ / ۱۸۰۰ / ۱۹۰۰ برای هر دو سیم‌کارت
شبکه 3G
HSDPA ۸۰۰ / ۸۵۰ / ۹۰۰ / ۱۷۰۰(AWS)   / ۱۹۰۰ / ۲۱۰۰
شبکه 4G
۱, ۲, ۳, ۴, ۵, ۷, ۸, ۱۲, ۱۷, ۱۸, ۱۹, ۲۰, ۲۶, ۲۸, ۳۸, ۴۰, ۴۱
شبکه 5G
۱, ۳, ۵, ۷, ۸, ۲۰, ۲۸, ۳۸, ۴۰, ۴۱, ۷۷, ۷۸
شبکه‌های مخابراتی و ارتباطی قابل پشتیبانی
Infrared
Wi-Fi
بلوتوث
موقعیت نما ( GPS )
A-GPS
GLONASS
GALILEO
BDS
نوع Wi-Fi (ورژن)
Wi-Fi ۸۰۲.۱۱ a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct,   hotspot
بلوتوث
A۲DP, LE
نسخه بلوتوث
۵.۱
درگاه‌های ارتباطی
USB Type-C ۲.۰
دوربین‌های پشت گوشی
۳ ماژول دوربین
رزولوشن عکس
۱۰۸ مگاپیکسل
فناوری فوکوس
AutoFocus
فلش
LED
قابلیت‌های دوربین
دارای ۳ حسگر دوربین | دوربین‌هایی با رزولوشن ۱۰۸+۸+۲ مگاپیکسل - حسگر اول از نوع عریض   (Wide)، با رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/۱.۹، فاصله کانونی لنز ۲۶ میلی‌متر (Focal Length ۲۶mm)، ثبت تصاویر با پیکسل‎هایی به سایز ۰.۷ میکرومتر (۰.۷µm Pixel Size)،   سایز سنسور ۱/۱.۵۲ اینچ   (Sensor Size ۱/۱.۵۲ Inch)،   مجهز به فناوری فوکوس اتوماتیک از نوع   PDAF - حسگر دوم از نوع فوق عریض   (ultrawide) با رزولوشن ۸ مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/۲.۲ و زاویه دید ۱۱۸ درجه - حسگر سوم از نوع ماکرو   (macro) با رزولوشن ۲ مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/۲.۴ قابلیت عکاسی پانوراما   (Panorama) قابلیت عکاسی HDR
فیلمبرداری
رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه (۱۰۸۰p@۳۰FPS)
دوربین سلفی
یک دوربین در قسمت جلویی | حسگر با رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل از نوع عریض   (wide) و دریچه دیافراگم f/۲.۵ فیلمبرداری: رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه (۱۰۸۰p@۳۰FPS)
نسخه سیستم عامل
Android ۱۱
حس‌گرها
قطب‌نما (Compass)
شتاب‌سنج   (Accelerometer)
مجاورت   (Proximity)
ژیروسکوپ (Gyro)
اثرانگشت روی لبه   (FingerPrint|Side-Mounted)
مشخصات باتری
باتری لیتیوم‌-پلیمر با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت قابلیت شارژ سریع با توان ۶۷ وات پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع   Quick Charge ۳+ توانایی شارژ صفر تا صد درصدی در مدت زمان ۴۱ دقیقه

ارزش خرید گوشی شیائومی پوکو X4 PRO

طراحی جذاب و کیفیت ساخت بالای گوشی Poco X4 Pro به شدت قابل تحسین است و این گوشی با سیاست حاشیه سود پایین شیائومی، توانسته استانداردهای بالایی را در زمینه کیفیت ساخت و طراحی برای خود ایجاد کند. صفحه نمایش با کیفیت و دوربین عالی از جمله نقاط قوت این دستگاه هستند که ارزش خرید آن را برای کاربران افزایش می‌دهند. با این حال، در مقایسه با دیگر گوشی‌های موجود در بازار، عملکرد متوسط پردازنده می‌تواند یک نقطه ضعف محسوب شود. به عبارت دیگر، اگر برای شما اولویت عملکرد سخت‌افزاری برای بازی‌های سنگین است، ممکن است Poco X4 Pro مناسب نباشد. اما برای کسانی که به دنبال تجربه خوبی در عکس‌برداری و تماشای ویدئو هستند، این گوشی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

در صورتی که تمایل به مشاهده قیمت و خرید گوشی شیائومی POCO X4 PRO دارید می توانید از لینک زیر اقدام نمایید.

از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما دیجی‌پویایی‌های عزیز سپاس گزاریم، لطفا نظرات و پیشنهادات زیبای خود را با ما به اشتراک بگذارید.