فهرست مطالب

بررسی ویژگی های سیستم عامل IOS 16.0 در دیجی پویا

اپل در پی کنفرانس جهانی توسعه‌ دهندگان خود از نسخه بتا (اولیه) iOS 16 با ویژگی‌های جدیدی مثل صفحه قفل بازطراحی شده به‌همراه ویجت‌ها، بهبود ویژگی‌های آی‌مسیج و سیستم ارسال نوتیفیکیشن جدید پرده‌برداری کرد.

زمان عرضه نسخه نهایی و همگانی ios 16 چند ماه آینده سال 2022 یعنی به احتمال زیاد اواخر شهریور خواهد بود که طبیعتا  قرار نیست این نسخه برای تمام آیفون‌ها عرضه شود و هر ساله تعدادی از آیفون های قدیمی تر اپل از دریافت نسخه جدید جا میمانند. در ادامه به بررسی ویژگی های بارز ios 16 میپردازیم.

  • صفحه قفل (Lock Screen) :

از سری تغییراتی که در ios جدید میبینیم تغییر اساسی در صفحه قفل آیفون هاست که اپل هم در مراسم معرفی ios 16 روی آن مانور زیادی داده بود... صفحه قفل در این نسخه کاملا تغییر کرده و حالا کاربران می‌توانند فونت ساعت، رنگ فونت و والپیپر را به دلخواه خود تغییر دهند. همچنین کاربران می‌توانند مانند اپل واچ به صفحه قفل ویجت اضافه کنند و بیشتر از پیش صفحه قفل آیفون خود را شخصی سازی کنند. دیگر لازم نیست هر زمان که صفحه قفل را نگاه می‌کنید، والپیپر یا ساعت و دیگر موارد توسط نوتیفیکیشن‌ها اشغال شوند و می‌توانید آن‌ها را از دید مخفی کنید. علاوه بر این؛ برای آن دسته از نوتیفیکیشن‌هایی که به‌صورت زنده و مدام در حال آپدیت شدن هستند، اپل قابلیت Live Activities را معرفی کرده است. به کمک این ویژگی، توسعه‌دندگان می‌توانند برای مواردی که نیاز به آپدیت مداوم دارند، مثلا غذایی که سفارش دادید، یک نوتیفیکیشن ثابت درست کنند و وضعیت سفارش را در همان نوتیفیکیشن اطلاع دهند. به‌جای اینکه اینکار را با تعداد زیادی نوتیفیکیشن آزاردهنده انجام دهند.

جالب ترین قسمت صفحه قفل جدید آیفون افکت پرتره یا عمق است. اگر از تصاویر پرتره گرفته شده با آیفون به‌عنوان تصویر صفحه قفل استفاده کنید، ساعت بسته به تصویر، جلو یا پشت سوژه تصویر به‌نمایش درمی‌آید. اپل همچنین یک گالری جدید از والپیپرها برای صفحه قفل را هم اضافه کرده است. اگر خواستید می‌توانید با کمک قابلیت Photo Shuffle، چند تصویر انتخاب کنید تا آیفون به‌صورت خودکار بین آن‌ها سوییچ کند. همچنین والپیپرهای لایو جدید مثل والپیپر آب و هوا هم وجود دارند که بسته به وضعیت هوا، انیمیشن آن‌ها تغییر می‌کند.

  • پیام رسان اپل (iMessage) :

تغییر جدیدی که در این قسمت ایجاد شده امکان ویرایش پیام های ارسال شده هست که میتوان مانند تلگرام اگر از ارسال پیام منصرف شدید میتوانید پیام خود را حدف کنید.

  • استخراج پویا متن از تصویر (Live Text) :

بخشی از قابلیت های جدید iOS 16 مربوط به Live Text است. این قابلیت هم قبلا در iOS 15 معرفی شده بود و این امکان را به کاربران می‌داد تا با متن‌هایی که در تصاویر بودند تعامل داشته باشد. مثلا اگر یک شماره تلفن در تصویری بود، می‌توانستید مستقیما با آن تماس بگیرید یا متن‌های تصاویر را کپی و پیست کنید. در iOS 16 چند قابلیت جدید مثل تبدیل نرخ ارزهای مختلف و ترجمه متن‌ها نیز به این ویژگی اضافه شده است. اپل همچنین این قابلیت را به ویدیوها نیز اضافه کرده تا با متوقف کردن یک ویدیو، بتوانید از داخل ویدیوها نیز متن را کپی پیست یا ترجمه کنید.

  • اشتراک گذاری راحت تر تصاویر (Family Sharing) :

iOS یکی از سیستم‌عامل‌هایی است که امکانات زیادی برای والدین و کنترل محتوایی که فرزندانشان به آن دسترسی دارند ارائه می‌کند. در iOS 16 ویژگی‌های بیشتری هم اضافه شده است. کار با این ویژگی حالا سریع‌تر و آسان‌تر از قبل شده است. با کمک Quick Start می‌توانید تنظیماتی که قبلا روی یک گوشی داشتید را مستقیما به یک دستگاه جدید انتقال دهید. همچنین درخواست‌های فرزندتان برای اضافه کردن مدت زمان بیشتر برای کار با گوشی را هم می‌توانید مستقیما از Messages، قبول یا رد کنید و دیگر لازم نیست به تنظیمات بروید.

اپل همچنین کتابخانه جدید تحت عنوان iCloud Shared Photo Library اضافه کرده است. این کتابخانه متفاوت از دیگر مواردی است که در آی‌کلاود خود دارید و به شما این امکان را می‌دهد تا تصاویر را با دوستان و خانواده خود به اشتراک‌ بگذارید. درست مثل گوگل فوتوز. با کمک این ویژگی می‌توانید تصاویر خود را با حداکثر 5 نفر دیگر به‌اشتراک بگذارید.

اما چه آیفون هایی به ios 16 بروزرسانی میشوند؟!!

قبل از انتشار اخبار رسمی و اعلام قطعی اینکه iOS 16 برای کدام گوشی ها عرضه می‌شود، پیش‌بینی می‌کردیم تنها گوشی‌های “iphone 6s”،”iPhone 6S Plus” و “iPhone SE 2016” نتوانند از ای او اس ۱۶ پشتیبانی کنند، اما ظاهراً این لیست کمی بزرگتر شده و تعداد گوشی هایی که iOS 16 را دریافت می کنند کمتر از تصور ماست. در واقع علاوه بر گوشی‌هایی که از نسخه‌ی قبلی این نرم‌افزار (۱۵) برخوردار نبودند، آیفون‌های سری 7 یعنی 7 و 7plus و همچنین se 2016 هم آی او اس ۱۶ را دریافت نمی‌کنند.

به این ترتیب تمام گوشی هایی که در پایین مشاهده میکنید IOS 16 را دریافت خواهند کرد.

برای مشاهده دیگر گوشی های موبایل این برند بر روی عبارت "لیست قیمت گوشی آیفون در دیجی پویا" کلیک نمایید.