فهرست مطالب

تفاوت و تشخیص پک گلوبال، چین و هند در گوشی موبایل شیائومی

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و نیاز مبرم تمامی افراد در سطوح مختلف به گوشی تلفن همراه، امروزه کمتر کسی را می بینیم که از گوشی هوشمند استفاده نکند. کمپانی های بزرگ مانند اپل و سامسونگ، حالا دیگر رقبای سرسختی مثل شرکت شیائومی را مقابل خود می بینند که نه تنها گوشی های ارزان قیمت تری تولید می کند بلکه از نظر کیفیت هم یا یکسان است و یا بعضا یک پله بالاتر قرار دارد.

گوشی های شیائومی در ایران بازار فروش خیلی خوبی دارد و از رقبای هم وطن خود یعنی کمپانی وان پلاس و هوآوی، بسیار محبوب تر است. اما یکی از مهم ترین سوالات و دغدغه های مشتریان طرفدار شیائومی برای خرید گوشی این است که کالا حتما پک گلوبال باشد.

تفاوت پک گلوبال، هند و چین

در صورتی که بعضا نمی دانند پک گلوبال با پک چین یا پک هند چه تفاوتی دارد؟ متاسفانه یکسری از فروشندگان هم هستند که بجای ارائه ی توضیحات در این خصوص و راهنمایی مشتریان، از این بی اطلاعی سوء استفاده می کنند.

پک چین گوشی شیائومی

پک چین گوشی‌های شیائومی از زبان فارسی، برنامه‌های گوگل و اینترنت 5G پشیتبانی نمی‌کند، رام مخصوص کاربران چین روی آن نصب شده و مثل نسخه ی گلوبال مطابق اساندارد های جهانی نیستند، اما غیر از این هیچ تفاوت سخت‌افزاری دیگری ندارند.

از آنجایی که گوگل و چین هردو یکدیگر را در لیست تحریم قرار داده اند، طبیعی است که چین استفاده از گوگل و برنامه های آن را برای شهروندانش ممنوع کند، پس سازنده که ناچار به رعایت قوانین وضع شده است باید مختص کاربران کشور خودش یک پک مجزا تحت عنوان پک چین عرضه کند.

گوشی شیائومی پک و رام چین

که در آن از رام مخصوص چین استفاده کند تا در آن رام خبری از گوگل و سرویس های دیگرش نباشد. به این صورت که یکسری گوشی ها با عنوان پک چین بسته بندی می‌شوند و برای استفاده ی عموم مردم در کشور چین هستند و مابقی تحت عنوان پک گلوبال و استفاده در تمام جهان به جز کشور چین.

پس گوشی‌ شیائومی پک چین به گونه‌ای تولید می شود که مخصوص کاربران همان کشور و تابع قوانین وضع شده آنجا باشد. باید در نظر داشته باشید که منو و کیبورد آن به صورت پیشفرض از زبان فارسی پشتیبانی نمی کند، از اینترنت 4G و 4.5G خبری نیست و همچنین هیچکدام از برنامه های گوگل نظیر: گوگل مپ، پلی استور، جیمیل و... روی گوشی نصب نشده اند و به جای آن تعداد بسیار زیادی برنامه ی چینی را مشاهده می کنید که به صورت پیشفرض روی گوشی شما نصب شده اند. برای تشخیص انواع این پک ها هم راه های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

منظور از پک گلوبال چیست؟

در ابتدا به بررسی واژه ی گلوبال می پردازیم، گلوبال یعنی جهانی، پس پک گلوبال، به گوشی هایی گفته می‌شود که برای بازار جهانی ساخته شده است و از تمامی استاندارهای آن بهره مند هستند.

گوشی شیائومی پک گلوبال بهترین گزینه برای افرادی که در سایر کشورها زندگی می‌کنند، پک گلوبال یا Global Version است. این پک علاوه بر پشتیبانی از همه زبان‌ها، تمامی خدمات Google و فروشگاه Play را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.
در کل، پک گلوبال و پک چین تفاوت‌هایی در امکانات سخت‌افزاری دارند. به عنوان مثال، پک چین از باند فرکانسی B20 پشتیبانی نمی‌کند که به معنای عدم پشتیبانی از سیگنال 4G و 5G است. اما این مسئله برای پک گلوبال مطرح نیست و به راحتی این موضوع را ساپورت می‌کند.

ویژگی گوشی‌های شیائومی پک گلوبال این است که نوشته‌های روی جعبه و دفترچه راهنمای آن هر دو به زبان انگلیسی است و باید به حک شدن لوگوی CE بر روی جعبه آن دقت کرد.

پک-گلوبال-در-گوشی-شیائومی

چه تفاوتی بین پک چین و گلوبال محصولات شیائومی وجود دارد؟

بین پک گلوبال و چین تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. به عنوان مثال، در پک چینی، بسته‌بندی محصول و دفترچه راهنما به زبان چینی است و لوازم جانبی مربوط به گوشی کیفیت پایین‌تری دارند. حتی در برخی موارد، تنها یک گوشی عرضه می‌شود و لوازم جانبی همراه ندارد.

به دلیل رقابت‌های موجود در چین، شیائومی هزینه‌های اضافی را کاهش داده تا بتواند به راحتی در بازار چین رقابت کند. بسته‌بندی پک چینی کیفیت پایین‌تری دارد و به دلیل تغییر رام، رام پلمپ‌شده نصب نمی‌شود. این موضوع باعث شده تا برخی افراد در چین، اقدام به خرید و تغییر رام کنند. تفاوت‌ها تنها در بسته‌بندی محصولات محدود نمی‌شوند، بلکه در زمینه رام نیز تفاوت‌هایی وجود دارد.
همچنین، رابط کاربری MIUI در نسخه چینی فاقد زبان فارسی است. این مشکلات به دلیل فیلتر کردن گوگل توسط چین به‌وجود آمده است و برنامه‌هایی که به جای فروشگاه Play در نسخه‌های چینی نصب می‌شوند، شامل MI Market هستند. با وجود این تفاوت‌ها، می‌توان گفت که پک چینی قیمتی بسیار مقرون به‌صرفه تر نسبت به پک گلوبال دارد.

مزایا و معایب پک چین در گوشی های شیائومی

در ادامه مزایا و معایب پک های چین در گوشی‌های موبایل شیائومی را به صورت خلاصه و جامع برای شما عنوان کرده ایم که می‌توانید آن را در ذیل این سطر مشاهده نمایید:

  1. زبان فارسی در منوی گوشی پشتیبانی نمی‌شود.
  2. برنامه‌های گوگل به‌صورت پیش‌فرض در گوشی نصب نیستند.
  3. برخی از برنامه‌های چینی پیش‌فرضاً نصب شده‌اند، اما می‌توانید آنها را حذف کنید.
  4. بروزرسانی‌ها در این گوشی‌ها به صورت سریع‌تر دریافت می‌شوند.
  5. برای دانلود تم در رام چین، باید هزینه‌ای را پرداخت کنید.
  6. طبق گفته‌ی برخی کاربران، ممکن است شارژدهی بهتری داشته باشند.
  7. به دلیل تفاوت در دامنه فرکانسی، از پشتیبانی 4.5G یا 4G+ برخوردار نیستند.

گوشی پک چین با رام گلوبال

بعضی از فروشندگان برای ترغیب مشتری به خرید، مدعی هستند که تفاوتی بین گوشی‌های نسخه‌های گلوبال و چینی وجود ندارد و با فلش کردن رام، می‌توان به‌راحتی نسخه چینی را به گلوبال تبدیل کرد. اما در واقعیت، شیائومی بر روی نسخه‌های چینی قفلی قرار داده است که جلوی نصب رام گلوبال را می‌گیرد.

در واقع کمپانی شیائومی روی گوشی‌های پک چین نوعی قفل به نام بوت لاکر قرار داده که مانع نصب رام گلوبال روی این گوشی‌ها می‌شود. ولی فروشندگان بر روی این گوشی‌ها، ROM کاستوم یا غیر رسمی نصب می‌کنند که مشکل نداشتن زبان فارسی را برطرف می‌کند اما معایب بسیار بزرگی دارد.


نصب رام فیک گلوبال برای گوشی‌های پک چین

اولین عیب نصب رام فیک برای گوشی‌های شیائومی پک چین، غیر قابل آپدیت بودن آنها است، چراکه این ROM ها غیر رسمی هستند و هرگز از سوی شیائومی پشتیبانی نمی‌شوند. یکی دیگر از مشکلات رام های کاستوم یا فیک، باگ های فراوان آنهاست، به عنوان مثال:

  • باگ‌های عملکردی
  • کرش‌ها
  • عدم سازگاری با برنامه‌ها

همچنین استفاده از ROM کاستوم ممکن است به لحاظ قانونی سبب نقض شرایط مقرر برای گارانتی توسط شرکت وارد کننده به حساب بیاید و ممکن است منجر به از دست دادن گارانتی دستگاه شما شود.

گوشی شیائومی پک چین بخرم یا گلوبال؟

به طور کلی استفاده از یک گوشی شیائومی با نسخه چینی در خارج از چین نمی‌تواند تجربه مطلوبی را برای یک کاربر غیر حرفه ای ارائه دهد و عموم مردم برای داشتن تجربه بهتر، می‌بایست گوشی گلوبال با رابط کاربری MIUI را انتخاب کنند.
اما کاربران حرفه‌ای تر که ملزم به استفاده از زبان فارسی نیستند و یا فروشگاه play برایشان کابرد ندارد، می‌توانند برای صرف هزینه ی کمتر برای
خرید گوشی‌های شیائومی پک چین با رام چین اقدام کنند.

در کل برای خرید بهتر است نیازها و محدودیت‌های مربوط به هر نسخه را به دقت بررسی کنید تا تصمیم به خرید مناسبی بگیرید.

چطور می توان تشخیص داد گوشی شیائومی پک کدام کشور است؟

ساده ترین راه تشخیص پک گلوبال از پک چین گوشی های شیائومی، نوشته‌های روی جعبه و دفترچه راهنمای آن است. نوشته های روی جعبه پک های چین به زبان چینی است نوشته ی روی جعبه ی گوشی های گلوبال به زبان انگلیسی، همچنین آداپتوری که داخل پک های چین قرار دارد بصورت 3 پین است و در ایران نیاز به مبدل دارد.

در عکس زیر می‌توانید گوشی پک چین را مشاهده کنید که بارز ترین تفاوت آن با پک گلوبال، یعنی نوشته های چینی روی جعبه، کاملا مشخص می کند گوشی بسته بندی شده به عنوان پک چین است و رام چین روی آن نصب شده، پس شما برای استفاده از آن در ایران با محدودیت نرم افزاری رو به رو هستید.

پک هند گوشی شیائومی

و اما گوشی شیائومی پک هند به این صورت است که روی جعبه آن NO.1 نوشته شده (با حروف بزرگ و قابل توجه) به این معنی که پر فروش‌ترین گوشی در هندوستان است و همچنین عبارت MADE IN INDIA رو هم روی جعبه آن مشاهده می‌کنید که امکاناتی مختص مردمان کشور هندوستان ارائه می‌کند با این حال افراد غیر از هندوستان نیز می‌توانند از این گوشی استفاده کنند اما امکانات داخل هندوستان را شاید نداشته باشند یا کمتر داشته داشند علاوه بر موارد بالا داخل پک‌های هندی آداپتور مخصوص به کشور خود را هم قرار داده‌اند.

پک هند در گوشی شیائومی

 چگونه پک ویتنام از هند را تشخیص دهیم؟

برای خیلی از افراد مهم است که بدانند گوشی شیائومی پک ویتنام خریداری کنند یا هند و تفاوت‌های آن را بدانند. هزینه تمام شده براس ساخت گوشی در هند کمتر از هزینه ی ساخت آن در ویتنام است و به همین دلیل پک هند از ویتنام ارزان‌تر است اما این به معنی بی کیفیت بودن پک هند نیست. علت آن پایین‌تر بودن هزینه‌ی دستمزد کارگر در هند است که باعث می‌شود در نهایت قیمت تمام شده این پک از ویتنام پایین‌تر باشد و این باعث ایجاد نگرش منفی و غلط برای قیمت آن شده است.

البته که این موضوع در خصوص گوشی های موبایل سامسونگ است در گوشی های شیائومی ما محصولی تحت عنوان پک ویتنام نداریم.

برای تشخیص آن باید کد IMEI پشت جعبه را بررسی کنیم و عدد هفتم یا هشتم آن نشان دهنده‌ی کشور تولید کننده‌اش است که عدد ۱۰ یا ۰۱ مونتاژ ویتنام و عدد ۰۵ یا ۵۰ مونتاژ هند است.

کد IMEI در گوشی شیائومی

اکنون که راجع به این سه پک گوشی شیائومی توضیح دادیم توصیه می کنیم که مقایسه را از زبان ما راجع به تفاوت رام چین و گلوبال بررسی و مطالعه نمایید.

تفاوت رام چین و رام گلوبال گوشی شیائومیتفاوت-رم-گلوبال-و-رم-چین-در-گوشی-xiaomiرام چین گوشی‌ شیائومی

برای تشخیص سریع رام چین میتوان به CN نوشته شده در قسمت نسخه MIUI نیز توجه کرد که نشان دهنده‌ی رام چینی است. رام پک چین شیائومی از زبان فارسی در گوشی و در کیبورد پشتیبانی نمی‌کند چون دارای محدودیت‌های خاصی است.

همان طور که پیش تر گفته شد داخل رام چین اپ‌های چینی نصب شده است و فاقد برنامه‌ها و امکانات گوگل می‌باشد مثل یوتیوب، جیمیل، Google photos و... است برای داشتن این امکانات باید آن را در داخل گوشی نصب کرد، اما نداشتن پلی استور شما را برای نصب برنامه های دلخواه تان به زحمت می اندازد، امکان تعویض تم گوشی تان را هم بصورت رایگان در اختیار ندارید و این هم مستلزم پرداخت هزینه است، اما این مزیت را دارید بروزرسانی‌ها را سریع‌تر دریافت می‌کنید.

رام گلوبال گوشی شیائومی

رام گلوبال از زبان فارسی در خود گوشی و کیبورد آن پشتیبانی می‌کند چون همانطور که از اسمش پیداست نسخه جهانی همه نوع امکاناتی را درونش دارد.

برای تشخیص رام گلوبال میتوان به MI و EU  در قسمت نسخه MIUI توجه کرد. رام گلوبال از گوگل پشتیبانی می‌کند بنابراین تمامی اپ‌های گوگل را دارد و مثل پک چین اپ مربوط به کشور خاصی درونش دیده نمی‌شود چون همانطور که از اسمش پیداست نسخه جهانی است نه لوکال. همچنین باندهای مخابراتی گسترده‌تری را پشتیبانی می‌کند مثل 4,5G  یا 4G+.

خرید گوشی شیائومی در دیجی پویا

با توجه به اینکه آشنایی لازم و کافی را درباره تفاوت پک های گوشی شیائومی اعم از گلوبال، چین و هند کسب کرده اید، حال پیشنهاد می کنیم تا از انواع گوشی موبایل برند Xiaomi که با قیمت ویژه و زیر قیمت بازار در دیجی پویا تهیه شده است دیدن نمایید. برای مشاهده و خرید موبایل شیائومی از لینک زیر اقدام نمایید: