فهرست مطالب

بررسی گوشی شیائومی رد می نوت 11 پرو در دیجی پویا

اگر بخواهیم به نسخه های پیشین سری ردمی نوت نیم نگاهی بیاندازیم میبینیم که نسخه های قبلی مثل ردمی نوت 10 پرو و حتی ردمی نوت 8 پرو فروش فوق العاده ای داشتند و تبدیل به پرفروش ترین های شیائومی و گوشی های میان  رده شده بودند. 

ردمی نوت 11 پرو 5g در ظاهر ادامه دهنده راه آنهاست اما باید دید که میتواند در واقع هم جایگزین مناسبی باشد و نظر خریداران را به خود جلب کند یا نه؟!! با دیجی پویا همراه باشید تا به بررسی این گوشی بپردازیم.

  • از لحاظ طراحی :

ابعاد صفحه نمایش این گوشی همانند نسل قبل 6.67 اینچ بوده و ابعاد کلی گوشی هم دقیقا شبیه ردمی 10 پرو نسخه قبلی این گوشی است فقط وزن دستگاه کمی بیشتر شده و به 202 گرم رسیده. لبه های گوشی اینبار بر خلاف سری قبل تخت طراحی شده که حس لوکس تری را به کاربر میدهد. جنس بدنه هم ترکیبی مانند نسه قبل ترکیبی از شیشه و پلاستیک بوده و صفحه نمایش هم با گووریلاگلس نسخه 5 محافظت میشود.

این گوشی در رنگ‌های خاکستری مات و سفید یا آبی براق به‌فروش می‌رسد. رنگ آبی گوشی با حالتی گرادیانی، طیفی از رنگ‌های آبی تیره تا روشن را به‌تصویر می‌کشد و خوشبختانه آثار انگشت و لکه را چندان نمایان نمی‌کند.

  • از لحاظ دوربین :

برآمدگی دوربین این گوشی نیز ضخیم تر شده و باعث لقی گوشی روی سطوح صاف میشود. هرچند که به‌نظر می‌رسد میان‌رده‌ی جدید شیائومی چهار دوربین داشته باشد؛ اما در واقع از سه دوربین واید، اولتراواید و ماکرو بهره می‌برد و در اینجا شاهد حذف دوربین عمق سنج هستیم.

دوربین اصلی از همان  حسگر 108 مگاپیکسلی قبل استفاده میکند که به فاصله کانونی f1,9 بدون لرزشگیر اپتیکال مجهز شده که دارای فوکوس خودکار تشخیص فاز است و خروجی عکس 12 مگاپیکسلی را در اختیار کاربر قرار میدهد.

دوربین اولتراواید همانند نسل قبل از حسگر ۸ مگاپیکسلی سونی و لنز f/2.2 با میدان دید ۱۱۸ درجه بهره می‌برد. در دوربین اولتراواید ردمی نوت ۱۱ پرو از فوکوس خودکار خبری نیست و از قابلیت Night Mode گوشی نیز پشتیبانی نمی‌شود.

دوربین ماکرو ردمی نوت ۱۱ پرو از حسگر ۲ مگاپیکسلی  و لنز f/2.4 استفاده می‌کند؛ برخلاف نسل گذشته، ردمی نوت ۱۱ پرو از فوکوس خودکار نیز روی دوربین ماکرو پشتیبانی نمی‌کند.که میتواند در شرایط نوری مناسب عکس های کارامدی ثبت کند. دوربین سلفی نیز از حسگر ۱۶ مگاپیکسلی ، فوکوس ثابت و لنز f/2.4 بهره می‌برد.

اینها همه مشخصات روی کاغذ دوربین نوت 11 پرو بود... باید ببینیم این گوشی در دنیای واقعی چگونه عمل میکند.

کیفیت عکس ها در حالت کلی رضایت  بخش هستند ولی وقتی وارد جزییات میشوید افت کیفیت راحس میکنید مخصوصا با دوربین هایی غیر از دوربین اصلی این گوشی که البته این امر برای گوشی دراین بازه قیمتی طبیعی است. گستره دینامیکی دوربین اولترا واید  چندان چنگی به دل نمی زند ولی رنگ ها را اشباع تر از دوربین اصلی ثبت میکند. 

دوربین اولتراواید ردمی نوت ۱۱ پرو به حالت Night دسترسی ندارد و در حالت Photo عکس‌هایی تاریک با جزئیات اندک ثبت می‌کند. دوربین واید در حالت خودکار عکس‌هایی با جزئیات مقبول و سطح رضایت‌بخش نویز می‌گیرد و در حالت Night، عکس‌ها روشن‌تر از واقعیت ثبت می‌کند.

و اما نقطه قوت این گوشی در عکس های پرتره با افکت بوکه است. ردمی نوت ۱۱ پرو برای عکاسی پرتره از دوربین اصلی استفاده می‌کند. این گوشی اقتصادی عملکرد بسیار خوبی در تفکیک سوژه از پس‌زمینه و حفظ جزئیات چهره ارائه می‌دهد؛ اما پیاده‌سازی افکت بوکه در عکس‌های پرتره‌ی آن چندان طبیعی و تدریجی نیست و صرفاً تمام بخش‌های پس‌زمینه، صرف‌نظر از فاصله‌شان با دوربین، به‌مقدار یکسانی محو شده‌اند.

در بخش فیلم برداری به‌دلیل ضعف تراشه‌ی Snapdragon 695 در بهترین حالت امکان فیلم‌برداری 1080p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را داریم ؛ البته فیلم‌برداری دوربین ماکرو به وضوح 720p محدود است. در هر صورت ویدئوهای دوربین اصلی از نظر جزئیات، رنگ‌ها و کنتراست رضایت‌بخش ظاهر می‌شوند که طبیعتا ویدئوهای دوربین اولتراواید در سطح پایین‌تری قرار خواهند گرفت.

  • از لحاظ صفحه نمایش :

صفحه‌نمایش این گوشی ۶٫۶۷ اینچی با پنل OLED با وضوح ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل‌براینچ اسن که از نرخ بروز  رسانی 120 هرتزی نیز پشتیبانی میکند. وضوح این نمایشکر +FHD بوده که کاملا برای این بازه قیمتی طبیعی و مناسب است.

نرخ نوسازی به‌صورت پیش‌فرض روی حالت ۶۰ هرتز قرار دارد؛ بنابراین برای نرم‌تر شدن انیمیشن‌های رابط کاربری، باید به‌صورت دستی، نرخ نوسازی را از تنظیمات نمایشگر به ۱۲۰ هرتز تغییر دهید. توجه کنید که نرخ نوسازی در هر دو حالت، ثابت است یعنی آداپتیو نیست که میتواند در حالت 120 هرتزی روی مصرف سریعتر باتری تاثیرگذار باشد.

روشنایی این صفحه نمایش هم در حالت دستی تا 700 نیت و در حالت خودکار تا 1200 نیت قابل تغییر است و این یعنی خوانایی بسیار مناسبی دارد و در زیر نور مستقیم خورشید هم عملکرد و روشنایی خوبی از خود نشان میدهد.

  • از لحاظ نرم افزار و رابط کاربری :

ردمی نوت ۱۱ پرو به‌صورت پیش‌فرض با MIUI 13، جدیدترین نسخه از رابط کاربری اختصاصی شیائومی به‌فروش می‌رسد؛ البته در حال حاضر گوشی به‌جای اندروید ۱۲ از اندروید ۱۱ بهره می‌برد؛ بنابراین از ویژگی‌هایی همچون ویجت‌های بهبودیافته، نسخه‌ی به‌روزشده‌ی اپلیکیشن مدیریت فایل یا Privacy Dashboard خبری نیست.

رابط کاربری MIUI 13 مبتنی‌بر اندروید ۱۱ در گوشی ردمی نوت ۱۱ پرو شباهت‌های بسیار زیادی با MIUI 12 دارد؛ اما شیائومی می‌گوید در این نسخه از رابط کاربری بیش‌از هرچیز روی مواردی همچون مدیریت بهتر منابع سخت‌افزاری تمرکز دارد. گرچه عملکرد نرم افزاری این گوشی هم خالی از باگ نیست و در بعضی از مواقع شاهد لگ و باگ های لحظه ای خواهید بود.

  • از لحاظ سخت افزار و باتری :

ردمی نوت 11 پرو در دو نسخه روانه بازار شده. یکی نسخه 4g و دیگری 5g. که طبیعتا نسخه 5g آن دارای سخت افزاری قوی تر نسبت به مدل 4g است. در حالی‌که مدل 4G از تراشه‌ی ۱۲ نانومتری Helio G96 با هسته‌های نسبتاً قدیمی Cortex A76 بهره می‌برد؛ مدل 5G از تراشه‌ی ۶ نانومتری Snapdragon 695 5G با هسته‌های جدیدترِ Cortex A78 و فرکانس بالاتر قدرت می‌گیرد.

ردمی نوت ۱۱ پرو 5G در چهار نسخه‌ی ۶ | ۶۴، ۴ | ۱۲۸، ۶ | ۱۲۸ و ۸ | ۱۲۸ گیگابایتی با رم LPDDR4X، حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 2.2 و قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه‌ی microUSB با درگاه مشترک با سیمکارت دوم به‌فروش می‌رسد.

بطور کلی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G  حدود ۱۰ درصد سریع‌تر از نسل گذشته است و در کاربری‌های روزمره عملکرد نسبتاً روان و با لگ‌های اندک را ارائه می‌دهد.

باتری این گوشی لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعتی است که حداقل از نظر ظرفیت با نسل قبلی تفاوت آنچنانی ندارد اما به لطف پردازنده 6 نانومتری کم مصرف تر میتوانیم شاهد دوام بیشتر این باتری نسبت به نسخه قبلی باشیم. شارژ شدن دستگاه هم به لطف شارژر 67 واتی درون جعبه چیزی در حدود 45 دقیقه از صفر تا صد شارز می شود که در این بازه قیمتی بی رغیب و ستودنی است.

جمع بندی :

بطور کلی این گوشی در مقایسه با نسل قبل پیشرفت چشم گیری نداشته و تنها به ظاهری بروز تر و شارژری سریع تر بسنده کرده که ارزش خرید این گوشی را در مقایسه با سایر گوشی ها با برچسپ قیمتی 9 میلیون تومان پایین می آورد. اگر قصد خرید گوشی تا سقف قیمتی 9 میلیون تومان دارید بد نیست نیم نگاهی به poco f3 یا galaxy m52 نیز داشته باشید.

در صورتی که قصد مشاهده این محصول با ویژگی های متفاوت را دارید از لینک زیر اقدام نمایید:

در صورتی که تمایل دارید تا لیست موجودی گوشی های شیائومی دیجی پویا را مشاهده کنید از طریق لینک زیر اقدام نمایید: