فهرست مطالب

فعالسازی گوشی در سامانه همتا

با توجه به اهمیتی که رجیستری گوشی دارد، لازم به ذکر است که تمامی افراد باید در مورد آن و نحوه رجیستری کردن گوشی موبایل بیشتر بدانند.به همین منظور، در ادامه مقاله نحوه ثبت گوشی‌های موبایل در سامانه همتا را با هم بررسی خواهیم کرد و همچنین به چند سوال رایج دیگر هم پاسخ می‌دهیم که انتها آموزش رجیستری گوشی، جای هیچ شک و تردیدی باقی نماند.

آموزش رجیستری گوشی موبایل

تعریف و اهمیت رجیستری گوشی موبایل

با توجه به احتمالات، سالیانه حدود 10 میلیون گوشی موبایل به صورت قاچاقی و غیرقانونی وارد کشور می‌شود که به این معناست که تقریبا در طول یک سال متوالی، دو هزار میلیارد تومان هزینه صرف کالای قاچاقی می‌شود که هیچگونه نظارتی بر روی آنها نیست. به این جهت دولت مردان سعی بر این دارند که با طرح رجیستری و ثبت قانونی گوشی‌های موبایل در سراسر کشور، جلوی ورود کالای قاچاق را بگیرند و برای این شرایط نامتعارف چارچوبی سازماندهی شده تعیین کنند. طرح رجیستری علاوه بر داشتن این مزیت، می‌تواند جلوی ورود موبایل‌های متفرقه‌ای که از هیچگونه فیلتر نظارتی‌ای از جمله فیلتر نرخ مخصوص جذب تلفن همراه(SAR) عبور نکرده‌اند را نیز به کشور بگیرد.

با این اوصاف در صورتی که طرح رجیستری صحیح اجرا شود دیگر در دستان مردم شاهد گوشی‌های موبایل نامرغوب(های کپی) و یا به اصطلاح چینی نخواهیم بود و از این رو دیگر این اطمینان به شما داده می‌شود که با خرید گوشی‌های رجیستری شده، دستگاهی را مورد استفاده قرار می‌دهید که سلامتی‌تان را به خطر نمی‌اندازد.

آشنایی با سامانه همراه و کاربردهای آن

به طور خلاصه، سامانه همتا درواقع همان ابزاری است که برای ثبت موبایل‌تان به آن نیاز دارید.

این سامانه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ریزی شده تا به راحتی بتوانید موبایل‌هایتان را در آن رجیستر کنید. روش‌های زیادی جهت دسترسی به سامانه وجود دارد بطور مثال شما می‌توانید از طریق اپلیکیشن، وبسایت، کد USSD و همچنین پیامک از آن استفاده کنید.

موارد ضروری پیش از ورود به سامانه همتا

انجام رجیستری موبایل نیز همانند هر کار دیگری نیازمند یک‌سری پیش‌نیاز می‌باشد که می‌بایست به آنها توجه کنید.

در ابتدا، به دنبال برچسبی با عنوان رجیستری شده بر روی جعبه یا به اصطلاح باکس موبایل بگردید و از وجود آن اطمینان حاصل نمائید؛ در صورتی که جعبه موبایل فاقد این برچسب می‌باشد از خرید آن اجتناب کنید؛ اکنون اگر قصد خرید گوشی موبایل را دارید می‌بایست شناسه بین‌المللی تجهیزات موبایل(IMEI) را استعلام بگیرید.

جهت استعلام کد یکتای IMEI تنها کافی‌ست کاراکترهای این شناسه را بدون احتساب خط تیره یا هر چیز دیگری به شماره 7777 پیامک کنید؛ همچنین می‌توانید از کد دستوری #7777* و یا نرم‌افزار سامانه همتا نیز برای انجام این کار کمک بگیرید و از این روش روند استعلام موبایل‌تان را پیگیری کنید.

پس از انجام این فرایند، پیامی با پیش‌شماره 7777 برای شما ارسال خواهد شد که شامل مدل و اطلاعات موبایل مورد نظرتان می‌باشد؛ اطلاعات را با موبایل تطابق دهید و تمامی موارد را بررسی کنید.

دیجی پویا بعنوان ارزانترین فروشگاه موبایل در ایران، پیشنهاد می کند تا برای خرید گوشی موبایل از لینک های زیر دیدن نموده تا از قیمت ها و تخفیفات سایت ما بهره مند گردید:

نحوه ثبت موبایل در سامانه همتا

پیش از مراجعه به سامانه همتا و انجام عملیات رجیستر کردن، ابتدا شناسه IMEI اصلی موبایل خود را با شناسه‌ای که روی جعبه حک شده تطبیق دهید.

جهت به دست آوردن IMEI تنها کافی‌ست کد دستوری *#06# را شماره‌گیری کنید تا شناسه IMEI اصلی موبایلتان بر روی صفحه گوشی ظاهر شود سپس با شناسه IMEI روی جعبه موبایل خود مقایسه کنید و همچنین جعبه‌ای که در دست خود دارید را بررسی کنید که حتما متعلق به همان گوشی موبایلی که قصد خریدش را دارید باشد؛ در صورت بررسی دقیق و درست بودن تمامی موارد اکنون دیگر آماده رجیستر کردن موبایل‎تان هستید. در ادامه به شرح کامل سه روش رجیستری می‌پردازیم.

کد USSD

آسان‌ترین روش ممکن برای رجیستری موبایل، استفاده از کد USSD می‎باشد.چرا که این کد در هر موقعیتی در دسترس می‎باشد و کاربر نیازمند استفاده از اینترنت نیست.

کد USSD در رجیستری گوشی تلفن

در ابتدا #7777* را شماره‌گیری کنید تا کد دستوری سامانه به اجرا درآید؛ سپس عدد مربوط به فعال‌سازی را وارد کرده و کلید Send را  فشار دهید. در پنجره بعدی، شناسه 15 رقمی IMEI گوشی موبایل خریداری شده را وارد کنید و مجدد کلید Send را برای رفتن به مرحله بعدی بفشارید.

در این مرحله شماره تلفن همراه خود را وارد نمایید. در انتها کد فعال‌سازی را در مرحله بعدی درج کنید و برای آخرین بار کلید Send را انتخاب کنید. تمامی مراحل تقریبا به اتمام رسیده است و تنها کافیست عدد 1 را در پنجره بعدی وارد کنید تا موبایل شما در سامانه همتا ثبت گردد. نتیجه ثبت به صورت ارسال پیامکی به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

اپلیکیشن سامانه همتا

در صورتی که استفاده از اپلیکیشن‌ها را به سایر فرایندها ترجیح می‌دهید، بهتر است از اپلیکیشن سامانه همتا به جای کد USSD استفاده کنید که کارکردن با آن بسیار آسان هست و اگر طبق توضیحات پیش بروید هیچ مشکلی در انجام مراحل نخواهد داشت.

اپلیکیشن نرم افزار همتا

برای فعال‌سازی از طریق اپلیکیشن، گزینه فعال‌سازی تلفن همراه را لمس کنید سپس به ترتیب شماره تلفن همراه، شناسه IMEI  دستگاه و کد فعال‌سازی خود را در صفحه نمایشگر اپلیکیشن ثبت کنید و کلید فعال‌سازی را فشار دهید.

جهت دریافت اپلیکیشن‌های IOS و Android سامانه همتا  می توانید از سایت سافت 98 و سایت سامانه همتا به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://dl2.soft98.ir/mobile/Hamta.2.1.5.107_Soft98.iR.apk?1694417664

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید برای رجیستر کردن موبایل‌تان استفاده کنید وبسایت همتا می‌باشد.

در این روش ابتدا باید به وبسایت سامانه همتا به آدرس زیر مراجعه کنید و وارد بخش فعال‌سازی شوید:

https://hamta.ntsw.ir

سپس در این صفحه، مانند اپلیکیشن عمل نمایید و به ترتیب شماره تلفن همراه، شناسه IMEI دستگاه و کد فعال‌سازی خود را در فیلدهای مربوطه تکمیل کنید و پس از پاسخگویی به کد امنیتی موجود در تصویر دکمه فعال‌سازی را کلیک کنید.

نحوه رجیستری گوشی‌های دو سیم کارته

طبق گفته کمیته رجیستری:" در صورتی که گوشی قانونی باشد، در هنگام استعلام اصالت با استعلام یکی از شناسه‌ها، شناسه دیگر نیز در جواب پیامک ارسال خواهد شد. برای فعال سازی نیز کافی است تا یکی از سیم کارت ها را فعال کرد، تا سیم کارت دوم نیز به طور خودکار فعال شود. "

در صورتی که هنگام رجیستری گوشی با دوسیم‌کارت به مشکل خوردید، توصیه می‌شود در صورت داشتن چند سیم‌کارت، هر کدام از آنها را داخل شکاف‌ها(اسلات) قرار دهید و به صورت مجزا فعال نمایید. البته با قراردادن یک سیم‌کارت در داخل شکاف‌ها نیز محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید تنها با یک سیم‌کارت گوشی تلفن همراه خود را فعال کنید.

نحوه انتقال مالکیت گوشی تلفن

یکی از پر اهمیت ترین موضوعات در مورد رجیستر کردن گوشی‌ها انتقال مالکیت آنها است. به طور کلی در صورتی که سیم‌کارتی که با آن موبایل خود را رجیستر کرده بودید تغییر کرد، باید حتما از طریق سامانه همتا، مالکیت موبایل‌تان را تغیییر دهید تا بعدها مشکلی رخ ندهد.

نحوه انتقال مالکیت گوشی موبایل

جهت انتقال مالکیت از یک از ابزارهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم مراجعه کنید و مطابق با راهنمای آن مسیر انتقال مالکیت را طی کنید. اما از طرفی استفاده از کد USSD راحت‌ترین روش می‌باشد که به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بر اساس این روش ابتدا می‌بایست کد دستوری #7777* را شماره‌گیری و گزینه انتقال مالکیت را انتخاب کنید. در قدم بعدی، شماره تلفن سیم‌کارتی که موبایل مورد نظر با آن رجیستر شده را درج کنید.

سپس رمز سیستم همتای سیم‌کارت قبلی را در فیلد مربوطه وارد کنید. با ورود به مرحله بعدی، زمان ارسال شناسه IMEI می‌رسد، آن را وارد و دکمه Send را فشار دهید؛ سپس در صفحه منتقل شده، شماره تلفن همراه جدید خود را وارد کنید و اطلاعات درخواست شده را تکمیل و آن را تایید نمایید تا در نهایت پیامک موفقیت آمیز بودن مراحل برای شما ارسال گردد.

نحوه رجیستری موبایل‌های مسافرتی

جالب است که بدانید وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای مسافرانی که از خارج کشور با خود موبایل می آورند هم راه‌حلی پیش‌رو گذاشته است. طبق گفته‌ی وزارت‌خانه، مسافران پس از ورود به خاک ایران، میبایست شناسه IMEI گوشی‌های خود را در گمرک درج کنند و عوارض آن را بپردازند.

با این روند، کد فعال‌سازی(کد رجیستری) مورد نیاز برای رجیستر کردن موبایل را در اختیار مسافران قرار می‌گیرد و سپس کاربران می‌توانند با ورود به سایت سامانه همتا مراحل رجیستری را انجام دهند.

  • در صورتی که بعد از مطالعه این مقاله سوالاتی برای شما به وجود آمده است می توانید در انتهای همین صفحه سوال خود را در قالب نظر ثبت نمایید تا کارشناسان دیجی پویا با تسریع به سوال شما پاسخ دهند.