فهرست مطالب

نقد و بررسی گوشی هوشمند شیائومی POCO M5s

شیائومی به دنبال تقویت حضور خود در بازار گوشی‌های میان رده و اقتصادی است و از زمانی که با یک جریان قابل توجه از معرفی‌های گوشی جدید مواجه شده‌ایم، پوکو به عنوان یکی از برندهای تابعه شیائومی در این زمینه فعالیت می‌کند. شیائومی در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ تصمیم به معرفی دو مدل جدید از خانواده پوکو، یعنی Poco M5 و Poco M5s گرفت. در این مقاله قصد داریم به بررسی Poco M5s با معرفی مشخصات این گوشی، به دنبال ارزیابی اینکه آیا Poco M5s می‌تواند جزو گوشی‌های مورد علاقه و پرفروش بازار شود یا خیر، بپردازیم؛ همراه دیجی‌پویا باشید.

بررسی و ارزیابی گوشی شیائومی پوکو Poco M5s

طراحی و بدنه

شیائومی در طراحی گوشی‌های هوشمند سری Poco از رویکردی منحصر به فرد استفاده کرده است، طراحی‌هایی که با طراحی‌های موجود در بازار تفاوت قابل توجهی دارند. گوشی Poco M5s نیز یکی از این مدل‌های میان‌رده است که با یک صفحه‌نمایش یکپارچه و تکنولوژی ناچ اینفینیتی O تجهیز شده است. بریدگی دایره‌ای شکل در قسمت بالایی و مرکزی صفحه‌نمایش، سنسور دوربین سلفی را در خود جای داده است، اگرچه ممکن بود حاشیه کمتری برای قسمت پایینی صفحه‌نمایش در نظر گرفته می‌شد. با این حال، ۸۳.۵ درصد از نمای رو‌به‌رویی به صفحه‌نمایش اختصاص یافته که احساسی از یک صفحه‌نمایش یکپارچه را به کاربر منتقل می‌کند.

استفاده از متریال مناسب و تکنولوژی ساخت پیشرفته، شیائومی را قادر به ارائه استاندارد IP53 در گوشی Poco M5s کرده که در مقابل پاشش قطرات آب مقاوم است.

استاندارد IP53 در گوشی پوکو M5s

با این حال، باید توجه داشت که این گوشی مقاومت کاملی در برابر آب ندارد و تنها در مقابل قطرات کم باران مقاومت نشان می‌دهد. وزن مناسب این گوشی که تنها ۱۷۸.۸ گرم است، در استفاده طولانی مدت از خستگی دست‌ جلوگیری می‌کند، به علاوه ارائه حس و حال استفاده از یک گوشی رده بالا را به کاربر انتقال می‌دهد.

رنگ‌بندی

گوشی شیائومی پوکو M5s با رنگ مشکی

موبایل شیائومی پوکو M5s با رنگ سفیدظاهر گوشی Xiaomi پوکو M5s با رنگ آبی

صفحه نمایش

قبل از بررسی مشخصات فنی، لازم است به تجهیزات صفحه‌نمایشی شیائومی Poco M5s اشاره کنیم. این گوشی هوشمند، در میان دستگاه‌های میان‌رده در بازه قیمتی خود، از یک صفحه‌نمایش با کیفیت برخوردار است. با ابعاد ۶.۴۳ اینچ و رزولوشن ۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل، این صفحه‌نمایش از نوع امولد است و توانایی نمایش ۴۰۹ پیکسل در هر اینچ را دارا می‌باشد. رزولوشن بالا و میزان PPI مناسب، از جمله ویژگی‌های اصلی این صفحه‌نمایش است. بدیهی است که پنل امولد نسبت به پنل‌های IPS، کیفیت بهتری را ارائه می‌دهد، همچنین مصرف انرژی کمتری دارد و به طور مستقیم بر طول عمر مفید باتری تأثیرگذار است.

موبایل M5s پوکو دارای صفحه‌نمایش با ابعاد ۶.۴۳ اینچ

یکی از ویژگی‌های برجسته این صفحه‌نمایش، توانایی ارائه حداکثر روشنایی ۱۱۰۰ نیت (شمع در متر مربع) است. این سطح روشنایی باعث می‌شود که در شرایط نوری مختلف، وضوح تصویر به شکل قابل توجهی بهبود یابد و حتی زیر تابش مستقیم نور خورشید، محتواها به‌صورت واضح قابل مشاهده باشند. علاوه بر این، حضور Corning Gorilla Glass 3 بر روی صفحه‌نمایش، از آن در برابر ضربه‌ها و خط‌وخش‌های احتمالی محافظت می‌کند.

قیمت‌های باور نکردنی انواع گوشی موبایل زیر قیمت بازار!:

خرید گوشی شیائومی

دوربین

این گوشی هوشمند از یک ستاره‌ی چهارگانه در بخش دوربین پشتی برخوردار است، که این ترکیب قبلاً بر روی دیگر گوشی‌های پوکو و شیائومی نیز دیده شده است. گوشی پوکو M5s از دوربین اصلی با حسگر ۶۴ مگاپیکسلی بهره می‌برد که از کیفیت بالایی برخوردار است. علاوه بر آن، از دوربین اولتراواید با حسگر ۸ مگاپیکسلی نیز برای فعالیت‌های فراتر از حد معمول استفاده شده است. همچنین، دو دوربین ۲ مگاپیکسلی نیز برای عکاسی پرتره و ماکرو در این گوشی قرار دارند. در ضمن، دوربین سلفی از حسگر ۱۳ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که تصاویر با کیفیتی واضح و جزئیات بالا را به ارمغان می‌آورد.

بررسی گوشی Poco M5s از لحاظ دوربین

جزئیات دوربین‌های پوکو M5s

دوربین اصلی گوشی Poco M5s از حسگر ۶۴ مگاپیکسلی OmniVision OV64B استفاده می‌کند که با فیلتر Quad-Bayer تجهیز شده است. این تکنولوژی، با استفاده از بینینگ ۴ به ۱، توانایی عکس‌برداری با کیفیت ۱۶ مگاپیکسل را ارائه می‌دهد. همچنین، این دوربین از فوکوس خودکار با قابلیت تشخیص فاز بهره می‌برد که به کاربران اجازه می‌دهد در حالت‌های مختلف، از جمله عکاسی پرو و حالت عکاسی با وضوح ۶۴ مگاپیکسل استفاده کنند. همچنین، دوربین اصلی این امکان را برای عکاسی در شب نیز فراهم می‌کند.

دوربین اولتراواید گوشی Poco M5s از حسگر IMX355 سونی استفاده می‌کند و از فوکوس ثابت بهره می‌برد.

نمونه تصویر دوربین اولتراواید گوشی Poco M5s

همچنین، دوربین ماکرو از حسگر GalaxyCore GC02M1 استفاده می‌کند که دارای فوکوس ثابت است و از فاصله ۴ سانتی‌متری عکاسی می‌کند.

بررسی دوربین ماکرو گوشی پوکو M5s

دوربین تشخیص عمق هم از حسگر OmniVision OV02B1 بهره می‌برد که به صورت سیاه و سفید عمل می‌کند.

بررسی دوربین پرتره گوشی پوکو M5s

در آخر، دوربین سلفی گوشی پوکو M5s از دوربین ۱۳ مگاپیکسلی OV13B استفاده می‌کند که دارای فوکوس ثابت است.

دوربین سلفی گوشی Poco M5s

کیفیت فیلم‌برداری با دوربین اصلی پوکو M5S

با دوربین اصلی گوشی Poco M5s، شما قادر خواهید بود ویدئوهایی با وضوح تصویر 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را ضبط کنید. همچنین، این دوربین قابلیت ضبط ویدئوهای 1080p را با نرخ ۶۰ و ۳۰ فریم بر ثانیه نیز دارد. از طرف دیگر، با دوربین ماکرو می‌توانید ویدئوهایی با وضوح 720p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کنید.

بررسی NightScape در گوشی پوکو M5S

ویدئوهای 4k از لحاظ کیفیت تصویر به اندازه‌ای خوب نیستند که از این وضوح بالا استفاده شود. این ویدئوها تنها از وضوح تصویر بالا بهره می‌برند و کیفیت خوبی را ارائه نمی‌دهند. به همین دلیل، ضبط ویدئوهای 1080p گزینه بهتری به نظر می‌رسد که از کیفیت مناسبی برخوردارند و جزئیات را به خوبی ثبت می‌کنند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از ویدئوهایی با وضوح تصویر Full HD و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را مشاهده نمایید.

عملکرد باتری و ماندگاری شارژ

گوشی پوکو M5s از باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت استفاده می‌کند که از قدرت و کارایی مناسبی برخوردار است و در بین مدل‌های مختلف شیائومی و ردمی مشاهده می‌شود. با این حال، عملکرد باتری در این گوشی نشانه‌ای از کارایی خوب است. باتری پوکو M5s قادر به تماس تلفنی برای ۳۶ ساعت و ۳۳ دقیقه، وب‌گردی برای ۱۶ ساعت و تماشای ویدئو برای ۱۶ ساعت و ۴۵ دقیقه متوالی است، که این موارد نشان‌دهنده قابلیت مناسب باتری در استفاده‌های روزمره می‌باشند.

بهره‌مندی گوشی پوکو M5s از باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت

گوشی پوکو M5s با شارژر ۳۳ وات راهی بازار شده است، ادعا شده که در مدت ۳۰ دقیقه می‌تواند ظرفیت باتری را از ۰ تا ۶۴ درصد شارژ کند، که این رکورد سریع‌تر از بسیاری از گوشی‌های میان‌رده شیائومی محسوب می‌شود. برای شارژ کامل باتری، حدود ۸۴ دقیقه زمان نیاز است که همچنان به نظر می‌رسد که در مقایسه با سایر گوشی‌های میان‌رده، این رکورد مناسب و دلنشین است.

جدول بررسی مشخصات فنی شیائومی پوکو m5s



ابعاد
۸.۳×۷۴.۵×۱۶۰.۵ میلی‌متر
وزن
۱۷۸.۸ گرم
توضیحات سیم کارت
سایز نانو (۸.۸ × ۱۲.۳ میلی‌متر)
ویژگی‌های خاص
مجهز به حس‌گر اثرانگشت
مناسب عکاسی
مناسب عکاسی سلفی
تعداد سیم کارت
دو عدد
ویژگی‌های کلیدی
صفحه‌نمایش با کیفیت / باتری مناسب / دوربین اصلی قدرتمند / فناوری شارژ   سریع ۳۳ وات
زمان معرفی
زمان معرفی
مدل

Poco M۵s
امکانات موبایل
شیار مجزا برای کارت حافظه
دسته ‌بندی
میان‌رده
تراشه
Mediatek Helio G۹۵   Chipset
پردازنده‌ مرکزی
۲x Cortex-A۷۶ + ۶x Cortex-A۵۵
فرکانس پردازنده‌ مرکزی
۲.۰ - ۲.۰۵ گیگاهرتز
پردازنده‌ گرافیکی
Mali-G۷۶ MC۴ GPU
حافظه داخلی
۲۵۶ گیگابایت
مقدار   RAM
هشت گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه
microSD
استاندارد کارت حافظه
UFS ۲.۲
توضیحات کارت حافظه جانبی
شیار مجزا کارت حافظه جانبی
فناوری صفحه‌ نمایش
AMOLED
بازه‌ اندازه صفحه نمایش
۶.۰ تا ۸.۰ اینچ
اندازه
۶.۴۳ اینچ
رزولوشن صفحه نمایش
۱۰۸۰×۲۴۰۰
تراکم پیکسلی
۴۰۹ پیکسل بر اینچ
نسبت صفحه‌ نمایش به بدنه
۸۳.۵
نسبت تصویر
۲۰:۹
نوع محافظ صفحه نمایش گوشی
Corning Gorilla Glass ۳
سایر قابلیت‌ها
رابط کاربری   MIUI ۱۳
شبکه‌های ارتباطی
۲G
۳G
۴G
شبکه 2G
GSM ۸۵۰ / ۹۰۰ / ۱۸۰۰ / ۱۹۰۰ برای هر دو سیم‌کارت
شبکه 3G
HSDPA ۸۵۰ / ۹۰۰ / ۱۷۰۰(AWS) / ۱۹۰۰ / ۲۱۰۰
شبکه 4G
۱, ۲, ۳, ۴, ۵, ۷, ۸, ۲۰, ۲۸, ۳۸, ۴۰, ۴۱
شبکه‌های مخابراتی و ارتباطی قابل پشتیبانی
NFC
رادیو
Wi-Fi
بلوتوث
موقعیت نما (   GPS )
A-GPS
GLONASS
GALILEO
BDS
رادیو
FM radio
نوع   Wi-Fi (ورژن)
Wi-Fi ۸۰۲.۱۱   a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot
بلوتوث
A۲DP, LE
نسخه بلوتوث
۵.۰
درگاه‌های ارتباطی
USB Type-C ۲.۰
دوربین‌های پشت گوشی
۴ ماژول دوربین
رزولوشن عکس
۶۴ مگاپیکسل
فناوری فوکوس
PDAF
فلش
LED
قابلیت‌های دوربین
دارای چهار حسگر دوربین | دوربین‌هایی با رزولوشن ۶۴+۸+۲+۲ مگاپیکسل / - حسگر اول از نوع عریض (Wide)، با رزولوشن ۶۴ مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/۱.۸، ثبت تصاویر با پیکسل‎هایی به سایز ۰.۷ میکرومتر (۰.۷µm Pixel Size)، سایز سنسور ۱/۱.۹۷ اینچ (Sensor Size ۱/۱.۹۷ Inch)، مجهز به فناوری فوکوس اتوماتیک از نوع PDAF / - حسگر دوم از نوع فوق‌عریض (ultrawide) با رزولوشن ۸ مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/۲.۲، ثبت تصاویر با پیکسل‎هایی به سایز ۱.۱۲ میکرومتر (۱.۱۲µm Pixel Size)، سایز سنسور ۱/۴.۰ اینچ (Sensor Size ۱/۴.۰ Inch) و زاویه دید ۱۱۸ درجه / - حسگر سوم از نوع ماکرو (macro) با رزولوشن ۲ مگاپیکسل و گشودگی دریچه دیافراگم f/۲.۴ / -حسگر چهارم از نوع سنجش عمق (depth) با رزولوشن ۲ مگاپیکسل و گشودگی دریچه دیافراگم f/۲.۴ / قابلیت عکاسی پانوراما (Panorama) / قابلیت عکاسی HDR به‌صورت خودکار
فیلمبرداری
رزولوشن ۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ و   سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه (۴K@۳۰FPS)   / رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ و سرعت ۳۰/۶۰/۱۲۰ فریم بر ثانیه (۱۰۸۰p@۳۰/۶۰/۱۲۰FPS) / رزولوشن   ۷۲۰   × ۱۲۸۰ و سرعت ۹۶۰ فریم بر ثانیه (۷۲۰p@۹۶۰FPS)
دوربین سلفی
دارای حسگری با رزولوشن ۱۳ مگاپیکسل از نوع عریض   (Wide)،   دریچه‌ی دیافراگم f/۲.۴، ثبت تصاویر با پیکسل‎هایی به سایز ۱.۱۲ میکرومتر (۱.۱۲µm Pixel Size)، سایز سنسور ۱/۳.۰۶ اینچ (Sensor Size ۱/۳.۰۶ Inch) فیلمبرداری: رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه (۱۰۸۰p@۳۰FPS)
بلندگو
استریو
خروجی صدا
جک ۳.۵ میلی‌متری   صدا
سیستم عامل
Android
نسخه سیستم عامل
Android ۱۲
حس‌گرها
قطب‌نما (Compass)
شتاب‌سنج (Accelerometer)
مجاورت (Proximity)
ژیروسکوپ (Gyro)
اثرانگشت روی لبه   (FingerPrint|Side-Mounted)
مشخصات باتری
باتری لیتیوم‌-پلیمر با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت / قابلیت شارژ سریع با توان ۳۳ وات / شارژر ۰-۶۴% در مدت زمان ۳۰ دقیقه
اقلام همراه
دفترچه‌ راهنما
شارژر
سایر توضیحات اقلام همراه
کابل USB-C

بررسی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

شیائومی Poco M5s با پردازنده Helio G95 از شرکت مدیاتک بهره‌مند است. این پردازنده دارای دو هسته قوی با فرکانس کاری حداکثر 2.05 گیگاهرتز و شش هسته اقتصادی با صرفه‌جویی در مصرف انرژی و فرکانس کاری حداکثر 2.0 گیگاهرتز می‌باشد. این ترکیب هشت هسته‌ای، قابلیت اجرای بازی‌های سنگینی مانند Call of Duty Mobile، Asphalt 9 و PUBG Mobile را فراهم می‌کند. با این حال، بهتر است که برای اجرای این بازی‌ها، تنظیمات گرافیکی را بر روی حالت low قرار داده و از این طریق، عملکردی بدون لگ و پرتکرار را تجربه کنید.

بررسی سخت افزاری گوشی پوکو M5S

این گوشی در سه نسخه با ۴ یا ۶ گیگابایت رم و ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی وارد بازار شده است. در بخش نرم‌افزار، رابط کاربری سفارشی شیائومی به نام MIUI 13 بر پایه اندروید ۱۲ را مشاهده می‌کنیم که برای گوشی‌های پوکو طراحی شده است. این رابط کاربری قابلیت‌های شخصی‌سازی فراوانی را برای کاربران فراهم می‌کند، اما به نظر می‌رسد که یک عدم هماهنگی بین سخت‌افزار و نرم‌افزار وجود دارد که ممکن است با لگ و باگ‌ها در محیط کاربری مواجه شوید. امیدواریم که با آپدیت‌های آینده، شیائومی این مشکلات را برطرف کرده و تجربه کاربری را بهبود بخشد.

بررسی میزان رم در گوشی Poco M5s

ارزش خرید گوشی پوکو M5S

با یکی از گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی، به نام پوکو M5s، آشنا هستیم که در حال حاضر در بازار ایران با قیمتی حدود 6 میلیون تومان عرضه می‌شود و احتمالاً در آینده قیمت آن کاهش خواهد یافت. از نظر طراحی، این گوشی هیچ نکته جدید یا خاصی را به خود جلب نکرده و با یک طراحی مشابه به مدل‌های قبلی وارد بازار شده است. در بخش پردازشی، دوربین و سرعت شارژ باتری، عملکرد معمولی دارند و امکانات خاصی ارائه نمی‌دهند، اما شارژدهی قوی باتری می‌تواند این گوشی را به یکی از گزینه‌های جذاب در این رده قیمتی تبدیل کند. به طور کلی، می‌توان گفت Poco M5s گوشی خوبی است، اما نه به حدی که بتوان آن را یک گوشی عالی دانست یا ارزش خرید بالایی برای آن قائل شد. این گوشی یک انتخاب خوب است که در صورت کاهش قیمت و عدم ورود رقبای جدید به بازار، برای خرید توصیه می‌شود.

قیمت و خرید گوشی پوکو M5S در دیجی پویا با قیمت مناسب

از آنجا که دیجی پویا بعنوان ارزانترین سایت خرید گوشی در ایران محسوب می شود و همچنین در واردات گوشی شیائومی با نام رایانه همراه تجارت پویا فعالیت می کند، لذا این گوشی را با کمترین قیمت و معتبرترین گارانتی تهیه نموده است و در اختیار همکاران و کاربران آنلاینی که قصد خرید گوشی POCO M5S را دارند قرار داده است. برای مشاهده قیمت و خرید گوشی Xiaomi Poco M5S از باکس لینک زیر اقدام نمایید: