فهرست مطالب

دیجی پویا: اگر قصد خرید دستگاه تصفیه هوای مناسب دارید، این معرفی را به هیچ عنوان از دست ندهید.

در جهان امروز، آلودگی هوا، حساسیت‌های فصلی، بیماری‌های تنفسی و ویروسی مانند کرونا، آنفولانزا و .. جزء جدایی‌ناپذیر زندگی ما شده‌اند. برای بهبود کیفیت هوای محیط زندگی، بهترین راه حل استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای خانگی مناسب می‌باشد. 


در این مقاله قصد داریم یکی از دستگاه‌های تصفیه هوای هوشمند و محبوب در جهان به نام دستگاه تصفیه هوای Mi  3Hشیائومی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.


چرا دستگاه تصفیه هوای Mi 3H شیائومی در جهان محبوب است؟

شیائومی از زمان عرضه‌ی اولین تصفیه‌کننده هوا در سال 2014، به دنبال بهبود عملکرد محصولاتش بوده‌است و با طراحی دستگاه تصفیه هوای Mi 3H شیائومی، با ظاهر مینیمال، مدرن، عملکرد قابل توجه و در عین حال قیمت مناسب موجب جلب رضایت بسیاری از کاربران در سراسر جهان گردیده است.در این مدل شیائومی موفق گشته است که با بهبود 22 درصدی عملکرد، نرخ تصفیه هوا را به 380 متر مکعب در ساعت نسبت به مدل‌های قبلی برساند. 

قبل از بررسی کامل این دستگاه تصفیه‌ی هوا، نگاهی به مشخصات کلی آن می‌اندازیم. 

مشخصات کلی دستگاه Mi Air Purifier 3H شیائومی

شیائومی
سازنده

Mi 3H
مدل

24*24*52 cm
ابعاد

پیش فیلتر، فیلتر هپا، فیلتر کربن فعال
فیلترها

6-12 ماه (150 روز)
مدت زمان ماندگاری فیلتر

45 متر مربع
مساحت تحت پوشش

38 وات
میزان مصرف برق

دستگاه تصفیه هوای Mi 3H شیائومی چه ویژگی‌هایی دارد؟


  • ویژگی‌های ظاهری تصفیه هوای Mi 3H شیائومی

دستگاه Mi 3H بدنه‌ی سفیدرنگ و ظاهری مینیمال و ساده دارد، جنس بدنه از پلیمر ABS با کیفیت تولید فوق‌العاده می‌باشد. گریل‌های پنکه در بالای دستگاه، فیلتر در قسمت زیرین و ورودی‌های هوا در سه طرف تعبیه شده‌اند که هوای اطراف از طریق آن‌ها وارد دستگاه می‌گردد. در واقع دستگاه Mi 3H تصفیه‌ی هوا را با استفاده از روش فیلتراسیون غیر فعال (Passive) انجام می‌دهد، به این معنی که با مکش هوا به درون دستگاه و عبور از فیلترهای مختلف، هوا تصفیه شده و از جهت مخالف دستگاه خارج می‌گردد. این روش فیلتراسیون، نیاز به تعویض فیلتر دارد. 

دستگاه MI 3H شیائومی با طراحی ساده و جمع و جور فضایی کمتر از یک برگه A4 را اشغال خواهد کرد!

  • صفحه نمایش OLED

روی دستگاه، یک صفحه نمایش سیاه رنگ لمسی OLED به عنوان نقطه‌ی عطف دستگاه قرار دارد که به راحتی از روی آن مشخصه‌های PM2.5 (ذرات بسیار ریزی که از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند) ، میزان دما، رطوبت، وایفای، نشانگر حالت و دکمه کنترل (برای روشن و خاموش کردن دستگاه و تغییر حالت) مشاهده می‌گردد. میزان نور صفحه نمایش OLED با دکمه‌ای که در پشت دستگاه واقع شده تنظیم می‌گرد. اگر نمی‌خواهید نور آن در طول شب مزاحم باشد، می‌توانید آن را کم کنید. 

دکمه کنترل لمسی روی صفحه نمایش برای کنترل حالت‌های مختلف دستگاه مانند حالت خواب، اتوماتیک و .. می‌باشد. به طور کلی از لحاظ ویژگی‌های ظاهری، دستگاه Mi 3H طراحی ساده ، مدرن و جذابی دارد که در نگاه اول مورد توجه قرار می‌گیرد.

از معایب ظاهری این دستگاه هم می‌توان به نبودن دستگیره روی دستگاه برای جابه‌جایی راحتتر اشاره نمود.


  • سنسورها (حسگرهای) در تصفیه‌کننده‌ی هوای MI 3H

دستگاه تصفیه هوای Mi 3H شیائومی، یک دستگاه هوشمند با سنسورهای پیشرفته‌ی دما، رطوبت و ذرات لیزری می‌باشد که در پشت آن واقع شده‌اند. غالبترین سنسور در این دستگاه، سنسور لیزری و پیشرفته PM می‌باشد که در واقع ذرات میکروسکوپی را شناسایی کرده و به صورت زنده کیفیت هوای محیط را به شما گزارش می‌دهد. این سنسور از اهمیت بالایی برخوردار است. 


میزان ذرات معلق در صفحه نمایش، در قسمت PM 2.5 نمایش داده می‌شود و رنگ دور دکمه‌ی لمسی کنترل هم حالت کیفیت هوا بسته به ذرات معلق را در سه وضعیت سبز (خوب)، نارنجی (متوسط) و قرمز (ضعیف) نشان می‌دهد.

 


  • کنترل دستگاه با اپلیکیشن هوشمند Mi home

اپلیکیشن اختصاصی Mi home یک برنامه جهانی برای همه دستگاه‌های شیائومی می‌باشد که با استفاده از آن دستگاه تصفیه هوای Mi 3H به راحتی کنترل می‌شود. یکی از دلایلی که بر هوشمند و مدرن بودن این دستگاه تاکید می‌گردد، وجود این اپلیکیشن برای دسترسی راحت به مجموعه‌ی وسیعی از تنظیمات و کنترل‌ها بر روی دستگاه می‌باشد. 

برای استفاده از تنظیمات کامل این دستگاه، باید از این اپلیکیشن استفاده کنید. بعضی از امکانات مانند تنظیم دستی که به واسطه‌ی آن سرعت فن به صورت دستی تنظیم می‌شود، حالت کنترل برای والدین و .. فقط در این برنامه قابل استفاده می‌باشند. همچنین با استفاده از آن قادر خواهید بود دستگاه را از راه دور خاموش و روشن نمایید. 

این اپلیکیشن از دستیار گوگل نیز پشتیبانی می‌کند تا با استفاده از دستورات صوتی، دستگاه را کنترل کنید.


  • فیلتراسیون دستگاه Mi 3H شیائومی


یکی از مهمترین دلایل انتخاب یک دستگاه تصفیه هوای مناسب، سطح موثر فیلتراسیون آن می‌باشد که دستگاه Mi 3H به علت وجود فیلتر سه لایه‌ی یکپارچه سیلندری HEPA به خوبی از پس آن برآمده است. فیلتر هپا می‌تواند تا 99 درصد از ذرات موجود در هوا را به دام بیندازد. این نوع فیلتر از فشرده و تنیده‌شدن الیاف‌های حصیر، پنبه، پوشال و فایبرگلاس ساخته شده است. قابلیت چین‌خوردن و انعطاف‌پذیری بالای آن باعث می‌شود که منافذ ریز فیلتر با گرد و خاک مسدود نشود. در نتیجه به علت ظرفیت بالای فیلتر هپا در دستگاه تصفیه هوای Mi 3H، شاهد عملکرد فوق العاده‌ای هستیم. 

از آنجایی که فیلتر هپای به کارگرفته در این دستگاه سه لایه است، شاهد سه مرحله فیلتراسیون خواهیم بود:

اولین مرحله فیلتراسیون در دستگاه، پیش فیلتر است که هدف اصلی آن حذف ذرات درشت مثل پرز، گرد و غبار، الیاف پنبه و مو می‌باشد. 

مرحله دوم، فیلتر هپا می‌باشد که به صورت موثر  99.97% باکتری‌ها، ویروس‌ها، دود سیگار، PM2.5، آلاینده‌ها، غبار، شوره حیوانات خانگی و دیگر ذرات حساسیت‌زایی که فقط 0.3 میکرون هستند را حذف خواهد کرد. همچنین این فیلتر قادر است حجم زیادی از ذرات 0.1 میکرونی را نیز حذف نماید.

 

مرحله آخر، فیلتر کربن فعال نام دارد، این فیلتر، فرمالدئید، ترکیبات آلی فرار و سایر گازهای خطرناک را جذب می‌کند. فیلتر کربن فعال، برای از بین بردن بوی نامطبوع محیط هم موثر است. 

فیتر دستگاه شیائومی برای تقریباً 6 تا 12 ماه (حدود 150 روز) مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که فیلتر دیگر قابل استفاده نباشد، دستگاه هشدار تعویض فیلتر می‌دهد. فرآیند تعویض فیلتر هم به راحتی انجام می‌شود، تنها کافی‌ست درپوش پشت دستگاه را باز نموده و بعد از برداشتن فیلتر قدیمی و تمیز نمودن داخل دستگاه، با فیلتر جدید جایگزین کنید. 

  • میزان سروصدای تصفیه‌کننده هوای Mi 3H

مسئله قابل توجه این دستگاه تصفیه هوا، حالت‌های مختلفی‌ست که برای عملکرد موتور قابل انتخاب می‌باشد. در واقع دستگاه Mi 3H دارای چهار سرعت مختلف به علاوه یک حالت ویژه برای تنظیم دستی سرعت مورد نظر می‌باشد. انتخاب سرعت، این دستگاه را به یک تصفیه کننده هوای بسیار کاربردی تبدیل کرده است، چرا که کاربر به راحتی می‌تواند سرعتی را پیدا کند که در بهترین حالت برای وی باشد. به عنوان مثال با انتخاب حالت خواب، دستگاه بسیار آرام است و سرعتی معادل حجم 40.9 دسی بل تولید می‌کند که هیچ مزاحمتی ایجاد نخواهد کرد. در جدول زیر می‌توانید میزان صدای دستگاه را در تمام سرعت‌ها مشاهده کنید.

حالت سرعت
میزان (dBA)
حالت خواب
40.9
سرعت 1
41.6
سرعت 2
56.5
سرعت 3
63.7
حداکثر سرعت
65.4
  • تست عملکرد تصفیه هوای Mi 3H

دستگاه Mi 3H برای فضاهایی تا 45 متر مربع در نظر گرفته شده است. نتیجه استفاده از این دستگاه در دو حالت آزمایشی مختلف در بازه زمانی 60 دقیقه در جدول زیر قابل مشاهده است. در حالت اول دستگاه در فضایی به مساحت 30 متر مربع و در حالت دوم در فضایی به مساحت 52 متر مربع قرار داده شده است. در هر دو حالت دستگاه با حداکثر سرعت فن کار می‌کند.

تست اول- مساحت 30 متر مربع
مقدار ثانویه
مقدار اولیه
شاخص
5.1
96.5
PM   2.5
7.2
135.1
PM   10
7532
139972
ذرات
6
126
شاخص آلودگی هوا (AQI)
تست دوم- مساحت 52 متر مربع
مقدار ثانویه
مقدار اولیه
شاخص
8.2
83.7
PM   2.5
11.4
117.2
PM   10
11901
121488
ذرات
11
110
شاخص آلودگی هوا (AQI)

در حالت اول، کیفیت هوای محیط تا 95 درصد و در حالت دوم تا 90 درصد بهبود یافته است. این نتایج نشان‌دهنده عملکرد عالی و قابل توجه دستگاه Mi 3H می‌باشد که حتی می‌تواند با دستگاه‌های گران‌تر از خود مقابله کند.  

جمع‌بندی

ویژگی‌های مهمی که می‌تواند یک دستگاه تصفیه هوا را نسبت به مابقی دستگاه‌های موجود در بازار محبوبتر کند، دارابودن نشانگر زمان تعویض فیلتر، سنسورهای کیفیت هوا و سطح موثر فیلتراسیون می‌باشد. دستگاه Mi Air Purifier 3H شیائومی هر سه نیاز را به خوبی برای ما مرتفع می‌سازد، به همین دلیل اگر برای بهبود کیفیت هوای محل زندگی یا کار خود، به دنبال یک دستگاه تصفیه هوای به صرفه، مدرن، زیبا و کاربردی هستید، این دستگاه بدون شک یک انتخاب قابل توجه می‌باشد. عملکرد قوی، هزینه نگهداری کم، سروصدای بسیار پایین و استفاده از اپلیکیشن اختصاصی برای کنترل نیز از دیگر مزایای ویژه این دستگاه می‌باشد. 


مشاهده قیمت و خرید دستگاه تصفیه هوای Mi 3H شیائومی


برسی کلی مزایا و معایب دستگاه Mi Air Purifier 3H شیائومی
معایب
مزایا


  • نبودن دستگیره برای جابه‌جایی راحتتر دستگاه
  • پیچیده بودن اپلیکیشن برای برخی از کاربران
  • طراحی برای فضاهای بزرگ
  • امکان استفاده از اپلیکیشن هوشمند
  • امکان اتصال به گوگل اسیستنت و دستیار صوتی آمازون (Amazon Alexa)
  • دارای استاندارد CARB
  • دارای سه مرحله فیلتراسیون
  • مصرف کم انرژی
  • صفحه نمایش لمسی OLED
  • عملکرد بالا و قابل توجه
  • طراحی مینیمال و زیبا
  • مقرون به صرفه

در صورتی که تمایل دارید انواع موبایل شیائومی را مشاهده نمایید از لینک زیر اقدام نمایید: