فهرست مطالب

تفاوت گوشی Xiaomi13 Ultra با گوشی سامسونگ S23 Ultra

در دنیای گوشی‌های هوشمند، پسوند "اولترا" مختص کالاهای بالارده و بهترین مدل‌های ساخت شرکت‌های مختلف است. در واقع نسخه‌های اولترا نهایت تلاش شرکت‌های سازنده هستند که در آن‌ها از به‌روزترین فناوری‌های موجود در دنیا استفاده می‌کنند. به طور مثال، شرکت اپل بهترین ساعت خود را با نام واچ اولترا روانه بازار کرده و سایر برندها نیز همانند سامسونگ و شیائومی گران‌ترین غول‌های خود را با همین نام راهی بازار کرده اند.

مقایسه گوشی شیائومی 13 اولترا با گوشی S23  اولترا

  • طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی S23 اولترا ظاهری کاملا آشنا دارد چرا که این طراحی را سال گذشته در گلکسی S22 به رخ کشیده بود. گوشی هوشمند گلکسی S23 دارای یک بافت پشتی شیشه‌ای و تخت با پوشش مات است که در بالا سمت چپ، لنزهای دوربین را دربرمی‌گیرد. در این طراحی دوربین‌ها فریمی ندارند و با چیدمان منظمی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

بررسی گوشی سامسونگ S23 Ultra

لبه‌های بافت پشتی دارای انحنای کمی است که به فریم آلومینیومی با پوشش براق کناری متصل می‌شوند. این طراحی شکیل و زیبا در مقایسه با S22 اولترا تخت‌تر شده و موجب خوش‌دست شدن گوشی شده است و حس ناب و مدرنی را به کاربر انتقال می‌دهد. از طرفی گوشی هوشمند شیائومی 13 اولترا که شباهت‌های زیادی به شیائومی 12S اولترا دارد، مورد بحث قرار می‌گیرد.

بافت پشتی این پرچمدار شیائومی از جنس چرم مصنوعی است که از کیفیت بالایی برخوردار است که با در دست گرفتن این گوشی حس خاص و لوکسی به شما منتقل می‌شود. از آن جایی که شیائومی و برند Leica با یکدیگر دست همکاری داده‌اند، بر روی قاب پشتی شیائومی 13 اولترا یک فریم بزرگ دایره‎ای شکل به رنگ مشکی که لبه‌های آن از نواری طلایی رنگ تعبیه شده، میزبانی دوربین‌ها را به دست گرفته است تا جذابیت بیشتری را به نمایش بگذارد.

بافت پشتی با کمی انحنا به فریم آلومینیومی کناری متصل می‌شود، اما لبه‌های پشتی دیگر از جنس چرم مصنوعی نیست و از فلز استفاده شده است تا حس تلفیقی چرم و فلز را در دست طرفداران این گوشی به ارمغان آورند.

طراحی و کیفیت گوشی شیائومی 13 اولترا

در این مرحله می‌خواهیم نگاهی به ارگونومی دو گوشی شیائومی 13 اولترا با سامسونگ S23 ultra داشته باشیم. وزن آن‌ها به ترتیب برای شیائومی 13 اولترا و S23 ultra به 227 و 234 گرم می‌رسد. همچنین ضخامت این پرچم‌داران به ترتیب 9.1 و 8.9 میلی‌متر است . لازم به ذکر است که پهنای نماینده شیائومی حدود 3.5 میلی‌متر کمتر از نماینده سامسونگ است که موجب راحتی و خوش‌دستی بیشتر می‌شود.

اما به صور کلی این دو مدل گوشی ارگونومی خیلی خوبی ندارند و در صورت داشتن دست‌های کوچک و ظریف در طول استفاده احتمالا با مشکل مواجه خواهید شد و قطعا با یک دست نمی‌توانید گوشی را کنترل کنید.

در نمای کلی، گوشی شیائومی 13 اولترا در سمت راست از دکمه‌های پاور و ولوم و در بالا از میکروفن دوم، اسپیکر دوم و اینفرارد پشتیبانی می‌کند. بر روی لبه‌ی پایینی این گوشی نیز از اسپیکر اصلی، میکروفن اصلی، درگاه Type-C و خشاب سیم‌کارت استفاده شده است.

ابعاد گوشی شیائومی 13 اولترا

گلکسی S23 اولترا سامسونگ نیز در سمت راست دکمه‌های ولوم و پاور و در بالا میکروفون دوم را دربردارد. بر روی لبه پایینی سامسونگ گلکسی نیز درگاه Type-C، میکروفن اصلی، اسپیکر اصلی و البته جایگاه قلم S-Pen قرار دارد.

حاشیه و بدنه گوشی سامسونگ S23 Ultra

فریم روبه‌رویی پنل حدود 90 درصد از نمای جلویی را به خود اختصاص می‌دهد و اطراف نمایشگر حاشیه‌های کمی به چشم می‌خورد. هر دو صفحه نمایش لبه‌های خمیده دارند که نسبت بزرگی نمایشگر به بدنه را به خوب به نمایش می‌گذارد. گلکسی S23 اولترا و شیائومی 13 اولترا هردو دارای گواهی IP68 می‌باشند و از این رو مقاومت گوشی به مدت 30 دقیقه در عمق 1.5 متری در عمق 1.5 متری می‌باشد. از نظر رنگ‌بندی سامسونگ دارای چهار رنگ سبز، یاسی، کرمی و مشکی است و در مقابل شیائومی را می‌توانید در رنگ‌های سفید،سبز و مشکی مشاهده کرد.

بر اساس اطلاعات گفته شده این دو گوشی، سامسونگ گلکسی S23 اولترا و شیائومی 13 اولترا برتری خاصی در این بخش به نسبت یکدیگر ندارند و انتخاب آن‌ها بستگی به سلیقه شخصی شما دارد.

  • نمایشگر صفحه

گلکسی S23 اولترا Samsung دارای پنل 6.8 اینچی از نوع داینامیک امولد(Dynamic AMOLED) با رزولوشن +QHD می‌باشد که تراکم پیکسلی 500 را ارائه می‌دهد. نرخ نوسازی این پنل به 120 هرتز قابل افزایش بوده و از +HDR10 پشتیبانی می‌کند. این پرچم‌دار کره‌ای مجهز به صفحه نمایش به نسبت 19.3 به 9 است که یعنی سایر گوشی‌های برتر با نسبت 20به 9 پهن‌تر هستند و در واقع این صفحه نمایش همان پنل گوشی گلکسی S22 اولترا می‌باشد و سامسونگ برای این پرچمدار خیلی تغییری ایجاد نکرده است؛ هرچند که استفاده مجدد از یک فرآیند موفقیت آمیز در هر زمینه‌ای هیچ ایرادی ندارد چرا که پنل S22 اولترا عالی و بی نقص بود و حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد.

نمایش رنگ‌ها بسیار زیبا و جذاب بوده و قابلیت Vision booster نیز موجب افزایش دقت نمایشگر حتی در زیر نور خورشید می‌شود. این پنل به طور پیش‌فرض بر روی Vivid قرار گرفته که رنگ‌ها را در طیف DCI-P3 با دقت بالا نمایش می‌دهد و همچنین می‌توان میزان سردی و گرمی رنگ‌ها را تنظیم کرد. علاوه بر این حالت Natural نیز موجود هست که رنگ‌ها را در طیف sRGB با خوب نشان می‌دهد.

نمایشگر گوشی موبایل سامسونگ S23 Ultra

نرخ نوسازی صفحه نمایش سامسونگ از نوع تطبیقی است و بین اعداد 24، 30، 48، 60 و 120 تغییر می‌کند. شرکت سامسونگ ادعا کرده که می‌تواند نرخ نوسازی را تا 10 هرتز پایین بیاورد ولی طبق تست‌های انجام شده ظاهرا امکان کاهش این نرخ به کمتر از 24 هرتز نمی‌باشد. نکته‌ی مهم این بخش، شارژدهی گوشی به دلیل وجود این نرخ نوسازی تطبیق‌پذیر است.

قابلیت S-PEN در اس 23 اولترا

گوشی هوشمند Samsung S23 Ultra

یکی از امتیازهای ویژه و رایگان این گوشی هوشمند وجود قلم S-Pen گلکسی S23 اولترا است که به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی در گوشی بنویسید، طراحی و نقاشی کنید. این قلم از ژست‌های حرکتی مختلفی پشتیبانی می‌کند که قطعا استفاده از گوشی را برای شما آسان می‌کند. بنابراین وجود این قلم یک برتری بزرگ در برابر رقبایی چون شیائومی 13 اولترا و یا حتی آیفون 14 پرو مکس به شمار می‌رود.

قلم-لمسی-در-گوشی-سامسونگ-s23-ultra

در سوی دیگر شیائومی 13 اولترا با پنل 6.73 اینچی از نوع LTPO AMOLED با رزولوشن +QHD قرار می‌گیرد و تراکم 522 پیکسل بر هر اینچ را به نمایش می‌گذارد. این نمایشگر از دالبی ویژن(Dolby Vision)، +HDR10، طیف رنگی 1 میلیاردی و نرخ نوسازی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند که نسبت آن 20 به 9 است. همچنین این صفحه نمایش از PMW با نرخ 1920 هرتز نیز پشتیبانی می‌کند تا خستگی کمتری نسیب چشم شما شود.

دقت رنگ این پنل هم در طیف رنگی sRGB و هم در طیف رنگی DCI-P3 چشم‌گیر است و در حالتی تلاش به نمایش بهترین دقت را دارد. این پنل حتی می‌تواند رزولوشن را در مواقع مورد نیاز از QHD به FHD تغییر دهد تا در مصرف بازی نیز صرفه‌جویی شود. علاوه بر این نرخ نوسازی بین 10 تا 120 هرتز تغییر می‌کند و عملکرد بسیار دقیقی دارد.

بررسی و مقایسه گوشی سامسونگ S23 ULtra

در آخر باید بگوییم که این بخش برنده‌ای ندارد و انتخاب را به شما و سلیقه شخصی‎تان واگذار می‌کنیم چرا که از نظر کیفیت پنل و امکانات آن خیلی نمی‌توان شیائومی 13 اولترا با S23 Ultra را به نسبت هم برتری داد و هر دو عالی و مرغوب هستند. مهم‌ترین بخش در زمینه صفحه نمایش، میزان روشنایی آن است که در ادامه مقاله به بررسی پنل این دو گوشی هوشمند (Xiaomi 13 Ultra و Galaxy S23 Ultra) می‌پردازیم. 

صفحه نمایش شیائومی 13 اولترا در حالت دستی 500 نیت روشنایی تولید می‌کند که این مقدار در حالت خودکار و در صورت قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید تا 1200 نیت افزایش پیدا می‌کند که از میزان ادعای خود شرکت شیائومی یعنی 1300 نیت کمتر است. هر چند که عدد فعلی نیز بدون هیچ مشکلی در هر شرایط می‌تواند محتوای صفحه نمایش را به خوبی به اجرا بگذارد.

 از طرفی دیگر گلکسی S23 اولترا هم دارای روشنایی دستی 500 نیتی می‌باشد که این مقدار در حالت Extra Brightness می‌تواند تا بالای 800 نیت افزایش پیدا کند و در صورت فعال شدن روشنایی خودکار این میزان تا 1275 نیت نیز بالا می‌رود که یعنی روشنایی این گوشی مقدار بیشتری از رقیب خود شیائومی 13 اولترا بالاتر است.

در نهایت، هر دو برند تلاش کرده‌اند تا بهترین تجربه کاربری ممکن را برای طرفداران خود به وجود آورند که در این امر نیز موفق بوده‌اند.

  • اسپیکر گوشی

سامسونگ گلکسی S23 اولترا دارای یک اسپیکر اصلی به روی لبه پایینی و اسپیکر مکالمه(اسپیکر دوم) نیز در بالای صفحه نمایش و چسبیده به لبه بالایی مشاهده می‌شود که به نسبت نسل قبلی حجم صدای رساتری را پخش می‌کند. همچنین اسپیکر مکالمه قوی‌تر شده و به نسبت اسپیکر اصلی صدای متعادل‌تری را منعکس می‌کند. اسپیکرها توسط شرکت بزرگ AKG تنظیم شده که موجب کیفیت خروجی صدا و تفکیک کاملا دقیق صدای خواننده و موزیک که با شفافیت بالایی به گوش می‌رسند. در طرفی دیگر شیائومی 13 اولترا دارای یک اسپیکر اصلی در پایین و یک اسپیکر ثانیه در بالا است. اسپیکر ثانیه دارای دو خروجی دارد یکی خروجی مکالمه و دیگری بر روی لبه بالایی قرار دارد و این یعنی صدا از سه جهت خارج می‌شود و فراگیری بیشتری دارد.

ابعاد گوشی شیائومی 13 اولترا

شرکت شیائومی برای این نسل خود یعنی شیائومی 13 اولترا ظاهرا سراغی از شرکت تولید کننده اسپیکر هارمن کاردن نگرفته است. از نظر حجم صدا بسیار شبیه به S23 اولترا عمل می‌کند و از نظر کیفیتی نیز این اسپیکرها تجربه‌ی مشابهی سامسونگ را به شما ارائه می‌دهند. هر دو پرچمدار بهترین اسپیکرهای ممکن را به کار گرفته‌اند تا طرافداران خود را ناامید نکنند.

  • رابط کاربری و نرم‌افزار

طبیعتا شرکت سامسونگ و شیائومی در سال 2023 جدیدترین نسخه نرم‌افزاری را در بهترین گوشی‌های خود به کار برده‌اند. سامسونگ از رابط کاربری One UI 5.1 بر پایه اندروید 13 و شیائومی 13 اولترا نیز از MIUI 14 به همراه اندروید 13 در نظر گرفته شده است.طبق سیاست‌های سامسونگ برای این گوشی تا 5 سال 4 آپدیت‌ نرم‌افزاری امنیتی دریافت می‌کند. از این رو کهکشانی کره‌ای S23 اولترا تا رابط کاربری One UI 9 بر پایه اندروید 17 پشتیبانی خواهد کرد و تا سال 2028 برای آن آپدیت امنیتی عرضه می‌شود که قابل استفاده و به‌روز باشد.

در سوی دیگر، شیائومی اعلام کرده که شیائومی 13 اولترا تا 3 آپدیت نرم‌افزار و تا 5 سال آپدیت امنیتی دریافت می‌کند، که به این معناست که تا رابط کاربری MIUI 17 بر پایه اندروید 16 آپدیت امنیتی دریافت می‌کند و این دستگاه یک سال کمتر از رقیب آپدیت می‌گیرد. هرچند که شیائومی 13 اولترا تا سال 2028 آپدیت امنیتی دریافت خواهد کرد.

انتخاب یک رابط کاربری به سلیقه و راحتی کاربر به هنگام استفاده از گوشی بستگی دارد اما در حالت کلی بسته به سلیقه شخصی و نیاز خود باید انتخاب کنید. برای مقایسه MIUI و One UI به طور کامل و مختصر  باید بگوییم که MIUI شیائومی قابلیت‌ها و امکانات بیشتر به نسبت One UI سامسونگ دارد اما در مقابل One UI سامسونگ عملکرد بهینه‌تری را به نمایش می‌گذارد. رابط کاربری سامسونگ به دلیل سابقه و تجربه بیشتر کمی بالغ‌تر به حساب می‌آید ولی از نظر امکانات نمی‌تواند حریف قدری برای MIUI شیائومی شود. در هردو رابط کاربری شما می‌توانید لانچرها و تم‌های مختلف را بر روی گوشی هوشمند خود نصب نمایید و به طور کامل ظاهر بخش‌های مختلف را تغییر دهید. همچنین هر دو رابط کاربری از نظر عملکرد روان و ساده‌ای دارد به خصوص بر روی گوشی‌های پرچمدار که دارای تراشه‌های قدرتمند هستند. در نتیجه انتخاب برنده این بخش را بر عهده شما می‌گذاریم.

  • عملکرد سخت‌افزاری و تجربه بازی

همانطور که می‌دانید در دنیای گوشی‌های اندرویدی شرکت کوالکام بهترین تراشه‌ها را تولید می‌کند و سازنده چینی که به دنبال بهترین بودن در هر زمینه‌ای است به سراغ قوی‌ترین تراشه این شرکت یعنی اسنپدراگون 8 نسل 2 (Snapdragon 8 Gen 2) رفته است. این چیپست(chipset) 4 نانومتری دارای هشت هسته پردازنده مرکزی به صورت 1 هسته Cortex-X3 با فرکانس 3.2 گیگاهرتز، 2 هسته Cortex-A715 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز، 2 هسته Cortex-A710 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز و 3 هسته Cortex-A510 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز است و پردازنده گرافیکی Adreno 740 را نیز مشمول می‌شود.

در طرفی دیگر سامسونگ نسخه‌های اگزینوس و اسنپدراگون روانه بازار می‌کرد که نسخه اگزینوس به نسبت ضعیف‌تر بوده و متاسفانه بازار خرید اگزینوس در ایران بیش از نسخه اسنپدراگون آن است. اما سامسونگ برای جبران این ضعف خود اینبار برای گوشی هوشمند خود یعنی S23 Ultra به سراغ تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 رفته است  که فراکانس قوی‌تر هسته CPU این تراشه به 3.36 می‌رسد که از تراشه شیائومی 13 اولترا با فرکانس 3.2 قدرتمندتر است.

  • نتایج تست‌های گلکسی S23 اولترا

نتیجه بنچ مارک گوشی سامسونگ S23 Ultra

اما در نظر داشته باشید که این تفاوت فراکانس در عملکرد تغییر چشم‌گیری را ایجاد نمی‌کند و قدرت هر دو گوشی تقریبا برابر محسوب می‌شود.صحبت در مورد سخت‌افزاری این دو گوشی کار دشواری نیست چرا که هر دو از قوی‌ترین گوشی‌های اندرویدی به شمار می‌روند که از اجرای بازی‌های روز در بالاترین حالت ممکن گرفته تا ادیت ویدئو و پردازش‌های سنگین دیگر هیچ محدودیتی ندارند. در استفاده روزمره فیدبک هر دو پرچمدار سریع است و برنامه‌ها بلافاصله پس از لمس به اجرا در می‌‌آیند و شما می‌توانید بازی PUBG را در حالت گرافیکی اولترا با فریم‌ریت 90 تجربه کنید و بازی Call Of Duty را در حالت اولترا با فریم‌ریت 60 اجرا کنید. همچنین بازی World of Tanks Blitz را با فریم‌ریت 120 و بازی Shadowgun Legends در حالت اولترا را با فریم‌ریت 118 به اجرا دربیاورید.

  • نتایج بررسی شیائومی 13 اولترا

نتیجه بنچ مارک گوشی شیائومی 13 اولترا

چینی‌ها شیائومی 13 اولترا را در نسخه‌های 256/12 گیگابایت، 512/12 گیگابایت، 512/16 گیگابایت و 1 ترابایت با 16 گیگابایت حافظه رم عرضه کرده است و در مقابل کهکشانی سامسونگ s23 اولترا در نسخه‌های 256/8 گیگابایت، 256/12 گیگابایت، 512/12 گیگابایت و 1 ترابایل با 12 گیگابایت رم در دسترس می‌باشد. حافظه داخلی هر دو گوشی از نوع UFS 4.0 است که سرعت بسیار بالایی دارد و به عنوان جمع‌بندی بخش سخت‌افزار باید بگوییم که هر دو پرچمدار عالی و مرغوب هستند و برتری هر یک به دیگری کار دشواری است چرا که هر دو می‌توانند از پس هر کاری برمی‌آیند. اما لازم به ذکر است که خرید هر یک از این دو گوشی می‌توانید تا چند سال از خرید خود آسوده خاطر باشید.

جدول مقایسه و بررسی سخت‌افزاری گلکسی S23 ultra با شیائومی 13 اولترا

نام گوشی
3D Mark
PC Mark
GeekBench
شیائومی 13 اولترا
روی گوشی‌های شیائومی اجرا نمی‌شود
15114
تک هسته‌ای 1481
چند هسته‌ای 5020
گلکسی S23 Ultra
Maxed Out
15325
تک هسته‌ای 1288
تک هسته‌ای 4550
  • باتری و امنیت

هر دو گوشی هوشمند مجهز به باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی هستند ولی در عملکرد شارژدهی با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. گلکسی S23 اولترا با یک بار شارژ کامل می‌تواند حدود 39.5 ساعت در زمینه مکالمه 3G، یا 21.5 ساعت برای وبگردی و 23.5 ساعت برای پخش مداوم ویدئو دوام می‌آورد. این عملکرد نه تنها در بین پرچمداران زبان‌زد است، بلکه می‌تواند اکثر گوشی‌های میان‌رده را نیز شکست دهد.  این گلکسی بین 1.5 تا 2 روز شارژدهی صرفه‌جویی می‌کند که اتفاق بزرگی محسوب می‌شود.

باتری گوشی سامسونگ S23 Ultra

در سوی دیگر عملکرد شیائومی 13 اولترا را مورد بحث قرار داده‌ایم اما توقع عملکرد خوبی به نسبت کهکشانی S23 اولترا نباید داشته باشیم. شیائومی 13 اولترا طی تست‌های گرفته شده با استفاده نرمال از گوشی حدود 36.5، 15.5 و 19.15 ساعت دوام آورده است  و در نهایت بین 1 تا 1.5 روز شارژدهی می‌کند. در این بخش با وجود عملکرد خوب سامسونگ گلکسی S23 اولترا  جایی برای بحث در زمینه دوام باتری نمی‌گذارد و خود را برنده این بخش می‌سازد و شیائومی 13 اولترا با وجود عملکرد مناسب در سایر بخش‌ها شکست می‌خورد.

اما در نظر داشته باشید که از نظر سرعت شارژ شدن ورق به نفع شیائومی 13 اولترا برمی‌گردد چرا که سازنده چینی از شارژ سریع 90 واتی بهره برده است در حالی که این فناوری برای کهکشانی‌ها از 45 واتی پشتیبانی می‌کند و همچنین نماینده چینی درون جعبه آداپتور قرار داده است و شما دیگر مجبور به خرید آن نیستید در حالی که برای گلکسی سامسونگ عکس ماجرا است.

پورت شارژ گوشی شیائومی 13 اولترا

گوشی Xiaomi 13 Ultra در مقایسه گلکسی s23 ultra در مدت 15 دقیقه 58 درصد و در مدت 30 دقیقه تا 91 درصد و در مدت 40 دقیقه به صورت کامل 100 درصدی شارژ می‌شود. در حالی که سامسونگ در مدت 30 دقیقه تا 68 درصد و در مدت 60 دقیقه تا 100 درصد شارژ می‌شود. در نتیجه از نظر سرعت شارژ و وجود آداپتور درون جعبه می‌توان شیائومی 13 اولترا را نیز برنده به حساب آورد.

هر دو گوشی در زمینه امنیت از دو روش مرسوم استفاده می‌کنند. روش اول تشخیص دو بعدی چهره به کمک دوربین سلفی که دارای سرعت بالایی است ولی نمی‌توان آن را روشی بی‌نقس به شمار آورد. روش دوم حسگر اثر انگشت معروف است که هر دو پرچمدار در پایین صفحه نمایش قرار داده‌اند و با سرعت و دقت بالایی قفل صفحه را بررسی و باز می‌کند که امنیت این روش به مراتب از تشخیص چهره بالاتر است و فاقد هر گونه اختلال در عملکرد گوشی است.

  • دوربین

هر دو گوشی در تلاش‌اند تا بهترین تجربه کاربری ممکن را برای طرفداران خود ایجاد کنند و بهترین تصاویر و ویدیوها را ارائه دهند که در ادامه به صورت مجزا به بررسی هر یک از دوربین‌ها می‌پردازیم تا در انتها برای هر بخش برنده‌ای معرفی کنیم.

دوربین گوشی شیائومی 13 اولترا

1.دوربین اصلی

سامسونگ برای دوربین گوشی پرچمدار خود مجهز به سنسور 200 مگاپیکسلی شده تا عملکرد آن را بهبود بخشد. این دوربین دارای سنسور مدل Samsung ISOCELL HP2 با اندازه 1/1.3 اینچی و اندازه پیکسل 0.6 میکرونی پشت لنزی 24 میلی‌متری با گشودگی دیافراگم(جذب نور بیشتر و افزایش کیفیت عکس و هر چه عدد F پایین‌تر باشد دیافراگم بزرگتر است) F/1.7 و از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، فوکوس خودکار تشخیص فاز چند جهته و فوکوس لیزری را پشتیبانی می‌کند. تصاویر این دوربین به صورت پیش‌فرض 12 مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند.

همان‌طور که می‌دانید زیر نور خورشید تصاویر زیبایی می‌توان گرفت و گلکسی s23 اولترا هم عکس‌های بسیار خوبی را طبق انتظار به ثبت می‌رساند. این تصاویر دارای رنگ‌های زنده و گرم هستند. علاوه بر این رنگ‌ها کمی اغراق‌آمیزتر و جذاب‌تر از واقعیت است و به لطف حالت RAW و PRO می‌توانید عکس‌هایی با دقت رنگ بالاتر را ثبت کنید در حالی که در نسل قبلی یعنی S22 تلاش برای نمایش رنگ‌های طبیعی در عکس بود.

دوربین اصلی گوشی سامسونگ S23 Ultra

نمونه عکس‌های دوربین اصلی s23 اولترا

نمونه عکس دوربین اصلی S23 Ultra

همان‌طور که می‌بینید این تصاویر ثبت شده با گوشی به نسبت نسل‌های قبلی دارای وضوح بیشتری است که به صراحت در کناره‌ها این موضوع به چشم می‌آید. عکس‌های s23 اولترا به نسبت قبلی‌ها سطح جزییات بیشتری با نویز(noise) کمتری به ثبت می‌رساند. همچنین رنج داینامیکی(Dynamic Range | DR) یا اصطلاحا دامنه دینامیکی(توصیف نسبت کوچکترین و بزرگترین مقادیر ممکم در مقیاس تصویر برداری) عکس‌ها وسیع‌تر و سایه روشن‌ها با دقت بالایی به نمایش گذاشته شده‌اند.

کهکشانی هوشمند دارای حالت 50 و 200 مگاپیکسلی است که در حالت نمایه 50 مگاپیکسلی جزییات بیشتری را به نسبت حالت پیش‌فرض ثبت می‌کند و رنج دینامیکی را تحت تاثیر نمی‌گذارد اما در حالت 200 مگاپیکسلی رنج دینامیکی را محدود می‌کند و تصاویر با حجم بسیار بالایی گرفته می‌شوند و استفاده از رزولوشن کامل 200 مگاپیکسلی را قطعا توصیه نمی‌کنیم.

در مورد عملکرد دوربین s23 اولترا زیر نور خورشید صحبت شد و اکنون نوبت به کاربرد آن در شب می‌رسد، همان‌طور که مشخص است دقت رنگ به خوبی حفظ می‌شود و انتظارات طرفداران را با وایت بالانس(تنظیم میزان گرمی و سردی رنگ‌ها در تصاویر – تراز سفیدی) متعادل برآورده می‌کند. حالت شب به صورت خودکار فعال می‌گردد و جزییات سایه‌ها را به طور طبیعی افزایش می‌دهد و میزان نویز را کم می‌کند.

نمونه عکس‌های شب با دوربین اصلی s23 اولترا

نمونه عکس شب با دوربین اس 23 اولترا

در طرف دیگر این مقایسه، دوربین اصلی شیائومی 13 اولترا مجهز به سنسور 50 مگاپیکسلی مدل Sony IMX989 با اندازه 1 اینچی و اندازه پیکسل 1.6 میکرونی و در پشت لنزی 23 میلی‌متری با دیافراگم متغیر F/1.9 الی F/4.0 می‌باشد. این دوربین دارای فوکوس خودکار تشخیص فاز چند جهته، فوکوس لیزری و لزرشگیر اپتیکال(Optical) تصویر می‌باشد. عکس‌های این دوربین به صورت پیش‌فرض به دلیل ترکیب 4 پیکسل در 1 پیکسل به صورت 12.5 مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند.

نمونه عکس‌های دوربین اصلی شیائومی 13 اولترا

نمونه عکس دوربین اصلی شیائومی 13 اولترا

در این جا عکس‌های ثبت شده با گوشی هوشمند شیائومی 13 اولترا را می‌بینید که در نور روز عالی ثبت شده‌اند و رنج دینامیکی تصاویر بالا و وایت بالانس نیز متعادل است. دارای دقت رنگ مناسب با نسبتی غلیظ‌تر از واقعیت ثبت می‌شوند. جزییات در این عکس‌ها بسیار دقیق بوده و به صورت طبیعی پردازش می‌شوند و شیائومی توانسته طرافداران خود را راضی نگهدارد. در صورتی که پردازش کاملا طبیعی سوژه‌ها مورد نظر شماست کافی‌ست از حالت Authentic mode استفاده کنید. مهم‌ترین بخش این دوربین یعنی دیافراگم متغیر که هر گوشی پرچم‌داری برای موفقیت به حداقل یک ویژگی شاخص نیاز دارد.

عکس‌برداری توسط گوشی‌های شیائومی 13 اولترا در شب بسیار جذاب است پرا که میزان واقعی بودن سوژه‌ها و افزایش دقت رنگ‌ها در نور کم به خوبی به تصویر کشیده می‌شوند.

نمونه عکس شب دوربین گوشی Xiaomi 13 Ultra

دوربین فوق عریض

دوربین S23 ultra با لنز چهارگانه و پیشرفته خود، نقطه عطف فروش این دستگاه به شمار می‌آید. دوربین اصلی مجهز به لنز واید 200 مگاپیکسلی، 23 میلی‌متری، فوکوس(Focus) خودکار با تشخیص فاز، فوکوس خودکار لیزری، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، 1/1.3 اینچ سایز سنسور، 0.6 میکرومتر سایز پیکسل و f/1.7 می‌باشد.

و در مقابل دوربین فوق عریض (Ultra Wide) دارای لنز اولتراواید 10 مگاپیکسلی، 13 میلی‌متری، پوشش 120 درجه، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، ½.55 اینچ سایز سنسور، 1.4 میکرومتر سایز پیکسل و F/2.2 می‌باشد.

نمونه عکس‌های فوق عریض s23 اولترا

نمونه عکس فوق عریض S23 Ultra

عکس‌های فوق عریض کهکشانی از سامسونگ در مقایسه با نسل قبلی، بهبود جذابیت خاصی داشته‌اند و در این تصاویر کاهش قابل توجهی در سطح نویز مشاهده می‌شود. همچنین، مقدار جزئیات در این تصاویر افزایش یافته است که به بهبود کیفیت تصاویر کمک می‌کند. با توجه به این توصیفات، می‌توانیم بگوییم که عکس‌های فوق عریض سامسونگ واقعاً دارای کیفیت بالایی هستند. رنج دینامیکی گسترده، رنگ‌های جذاب، جزئیات بیشتر و کنتراست بالا از جمله ویژگی‌های کلیدی این تصاویر هستند.

نمونه عکس‌های فوق عریض شب s23 اولترا

عکس فوق عریض در شب با گوشی S23 Ultra

دوربین فوق عریض شیائومی 13 اولترا دارای یک سنسور 50 مگاپیکسلی مدل Sony IMX858 با اندازه 1/2.51 اینچ و اندازه پیکسل 0.64 میکرون است. این سنسور در پشت یک لنز 12 میلی‌متری با گشودگی دیافراگم F/1.8 قرار دارد و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی پشتیبانی می‌کند. با استفاده از این دوربین، می‌توانید تصاویر فوق‌العاده‌ای با زاویه دید 122 درجه را ثبت کنید.

نمونه عکس‌های فوق عریض شیائومی 13 اولترا

نمونه عکس فوق عریض Xiaomi 13 Ultra

جالب است بدانید که سنسور دوربین فوق عریض، تله فوتو و پریسکوپ تله فوتو در شیائومی 13 اولترا کاملاً یکسان هستند و تنها مشخصات لنزها تفاوت دارند. این اتفاق باعث می‌شود ثبات رنگ بین دوربین‌های مختلف این گوشی عالی باشد و به عنوان مثال، عکسی که با زوم اپتیکال 3 برابری نسبت به عکس فوق عریض گرفته می‌شود، دقیقاً رنگ‌های مشابهی را نمایش دهد.

نمونه عکس‌های فوق عریض شب شیائومی 13 اولترا

کیفیت این تصاویر بسیار بالاست. رنج دینامیکی آن‌ها وسیع است و خوشبختانه جزئیات زیادی را در تصاویر مشاهده می‌کنیم. نویز در این تصاویر بسیار کم است و همچنین شارپنس دقیقی نیز مشاهده می‌شود. تمامی این عوامل به همراه هم، باعث می‌شوند تا با وجود کیفیت بالای دوربین فوق عریض گلکسی S23 اولترا، اما در نهایت شیائومی 13 اولترا به عنوان برنده این بخش تشخیص داده شود.

نمونه عکس‌های تله فوتو s23 اولترا

گوشی کهکشانی S23 Ultra دارای دو دوربین تله فوتو می‌باشد که یکی از دوربین‌ها دارای زوم اپتیکال 3 برابری و دیگری دارای پریسکوپ تله فوتو با زوم اپتیکال 10 برابری می‌باشد. دوربین تله فوتو مجهز به سنسوری با رزولوشن 10 مگاپیکسل، اندازه 1/3.52 اینچ و اندازه پیکسل 1.12 میکرون است. این سنسور در پشت لنزی به فاصله 70 میلی‌متری و با گشودگی دیافراگم F/2.4 قرار دارد. همچنین، این سنسور از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال تصویر نیز پشتیبانی می‌کند.

دوربین پریسکوپ تله فوتو همچنین دارای سنسوری با رزولوشن 10 مگاپیکسل، اندازه 1/3.52 اینچ و اندازه پیکسل 1.12 میکرون است. این سنسور در پشت لنزی به فاصله 230 میلی‌متری و با گشودگی دیافراگم F/4.9 قرار دارد. همچنین، این سنسور از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال تصویر نیز پشتیبانی می‌کند. کیفیت تصاویر این دو دوربین به طور کلی شباهت زیادی به نسخه قبلی خود دارند، با این حال در برخی از شرایط و زمینه‌ها بهبود قابل توجهی داشته‌اند.

نمونه عکس تله فوتو گوشی سامسونگ S23 Ultra

نمونه عکس‌های تله فوتو شیائومی 13 اولترا

دوربین اصلی با زوم 3.2 برابر، کیفیت بسیار خوبی دارد و جزئیات بالا و شارپنس دقیقی را به ثبت می‌رساند. نویز در این تصاویر بسیار کم است، اما نمی‌توانیم ادعا کنیم که مانند دوربین اصلی هیچ نویزی وجود ندارد. دقت رنگ، کنتراست و تعادل سفیدی این تصاویر خوب است و همچنین رنج دینامیکی وسیعی را نیز مشاهده می‌کنیم.نمونه عکس تله فوتو شیائومی 13 Ultra

همین گفته‌ها درباره دوربین پریسکوپ تله فوتو با زوم 5 برابری نیز درست است و شارپنس عالی و جزئیات بالا در تصاویر قابل مشاهده است. این عکس‌ها دارای کنتراست خوبی هستند و رنگ‌ها در این دوربین‌ها بسیار پایدار و ثابت می‌باشند. در نهایت، با اختلافی کم، شیائومی 13 اولترا به عنوان برنده این بخش تشخیص داده می‌شود، اما به طور کلی هر دو مدل تصاویر پریسکوپ تله فوتو بسیار خوبی را ثبت می‌کنند.

ماکرو

دوربین فوق عریض در هر دو پرچمدار به فوکوس خودکار مجهز شده است، به این معنی که شما قادر خواهید بود به اجسام مختلف نزدیک شوید و با دوربین فوق عریض تصاویر ماکرو یا نمای نزدیک را ثبت کنید. این تصاویر در هر دو پرچمدار دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و با کمی خلاقیت، شما قادر خواهید بود عکس‌های کلوزآپ(Close up) بسیار جذابی را به ثبت برسانید.

2.دوربین سلفی

گلکسی S23 اولترا دارای یک سنسور 12 مگاپیکسلی است، در حالی که دوربین سلفی شیائومی 13 اولترا دارای یک سنسور 32 مگاپیکسلی می‌باشد. سلفی‌های گلکسی S23 اولترا کیفیت بسیار خوبی دارند، اما در مقایسه با نسل قبلی، کمی تحسین‌برانگیزتر هستند. با این حال، دارای گستره دینامیکی فراوانی هستند و جزئیات زیادی در آنها قابل مشاهده هست. به عبارت دیگر، تصاویر گلکسی S23 اولترا با رنج دینامیکی بسیار وسیعی ثبت می‌شوند. 

در مقابل، شیائومی 13 اولترا همچنین تصاویری با رنج دینامیکی بسیار وسیعی ارائه می‌دهد. اما دقت رنگ آن عالی نیست و رنگ‌ها به نسبتی کمی بی‌روح ثبت می‌شوند. با اینکه عملکرد این دو دوربین در این بخش به طور کلی مشابه است، گلکسی S23 اولترا کمی بهتر عمل می‌کند.

نمونه سلفی‌های شیائومی 13 اولترا

نمونه عکس سلفی شیائومی 13 اولتراعکس دوربین شیائومی 13 Ultra

نمونه سلفی‌های s23 اولترانمونه عکس سلفی S23 Ultra

پرتره

گلکسی S23 اولترا دارای دو حالت پرتره است که می‌تواند در آنها عکس‌های پرتره را به ثبت برساند. یکی از حالات با استفاده از دوربین اصلی و دیگری با استفاده از دوربین تله فوتو و با زوم 3 برابری انجام می‌شود. پرتره‌هایی که با دوربین اصلی ثبت می‌شوند، از لحاظ کیفیت عالی نیستند، اما باز هم دارای کیفیت خوبی هستند. اما پرتره‌هایی که با استفاده از زوم 3 برابری ثبت می‌شوند، بسیار عالی هستند و نسبت به نسل قبلی به ویژه در زمینه شارپنس بهبودهای قابل توجهی داشته‌اند. در این عکس‌ها جزئیات بسیار زیادی مشاهده می‌شود و همچنین برش سوژه از پس زمینه با دقت انجام می‌شود.

نمونه پرتره‌های s23 اولترا

در مقابل، شیائومی در 13 اولترا تلاش زیادی را برای بهبود قابلیت‌های پرتره انجام داده است و این گوشی قادر است در چندین حالت مختلف عکس‌های پرتره با کیفیت عالی را به ثبت برساند. در حالت پیش‌فرض، گوشی از دوربین تله فوتو و زوم 3.2 برابری استفاده می‌کند و پرتره‌های بسیار عالی را ضبط می‌کند. حالت بعدی که Documentary نامیده می‌شود، از دوربین اصلی استفاده می‌کند و با استفاده از برشی مشابه با لنز 35 میلی‌متری، عکس‌های جذابی را به ثبت می‌رساند.

حالت بعدی که با نام Swirly Bokeh شناخته می‌شود، از دوربین اصلی با فاصله کانونی 50 میلی‌متری استفاده می‌کند. در این حالت، پس‌زمینه در تصاویر بیشتر مات شده و عمق عکس‌ها افزایش می‌یابد، در نتیجه سوژه بیشتر به چشم می‌خورد. کیفیت پرتره‌های این حالت نیز واقعاً بسیار خوب است. همچنین شما می‌توانید از زوم 3.2 برابری و فاصله کانونی 75 میلی‌متری نیز استفاده کنید تا عمق تصاویر بیشتر شود.

عکس پرتره اس 23 اولترا

حالت بعدی که با نام Soft Focus شناخته می‌شود، از دوربین تله فوتو با زوم 3.2 برابر و فاصله کانونی 90 میلی‌متری استفاده می‌کند. این حالت به شما امکان می‌دهد تا تصاویری با افکت نرم و محو را به ثبت برسانید. شاید فکر کنید که با این حالت‌های مختلف تمام شده است، اما باید به شما اطلاع دهیم که یک حالت دیگر نیز وجود دارد که به آن Full Body می‌گویند. این حالت با استفاده از دوربین اصلی امکان ثبت پرتره‌هایی با تمام قد فراهم می‌کند.

پرتره گوشی سامسونگ S23 Ultra

تمام این قابلیت‌ها در کنار یکدیگر باعث می‌شوند که شیائومی 13 اولترا به عنوان برنده این بخش شناخته شود، با این حال گوشی گلکسی S23 اولترا نیز قابلیت ثبت پرتره‌های بسیار عالی را داراست.

فیلم‌برداری در گوشی سامسونگ S23 Ultra و گوشی شیائومی 13Ultra

سامسونگ گلکسی s23 اولترا  با بهبود دوربین خود به 30 فریم می‌تواند تا نهایت کیفیت 8K 30fps فیلمبرداری کند. سایر دوربین‌های دیگر سامسونگ می‌توانند تا نهایت کیفیت 4K 60fps فیلم‌برداری کنند. در حالت8K ، از تمام فضا و عرض سنسور استفاده می‌شود و جزییات و وضوح بیشتر تصاویر را به نسبت نسل‌های قبلی خود بهتر به نمایش می‌گذارد؛ هر چند که رزولوشن 8K را پیشنهاد نمی‌کنیم.

حالا به بررسی رزولوشن 4K بپردازیم. ویدئوهایی که با این رزولوشن و دوربین اصلی ضبط می‌شوند، کیفیت بسیار خوبی دارند. در این ویدئوها هیچ نویزی مشاهده نمی‌شود و جزئیات بسیار زیادی به تصویر کشیده می‌شود. وایت بالانس دقیقی دارند و رنج دینامیکی گسترده‌ای نیز به نمایش در می‌آید. رنگ‌ها با استفاده از غلظت مناسب به تصویر می‌آیند و ما از کیفیت نهایی آنها بسیار راضی هستیم.

شیائومی 13 اولترا قادر است با هر چهار دوربین پشتی بهترین کیفیت فیلم‌برداری 8K با سرعت 24 فریم در ثانیه را ارائه دهد. ویدئوهای 8K خوب هستند، اما بهترین نتیجه را به‌طور کلی با استفاده از رزولوشن 4K و سرعت 60 فریم در ثانیه می‌توان به دست آورد. در این حالت ویدئوها کیفیت بسیار خوبی دارند. جذب نور به‌صورت دقیق صورت می‌گیرد و رنج دینامیکی وسیعی دارند، به‌طوری‌که سایه‌ها با جزئیات فراوان و بدون نویز ثبت می‌شوند. دقت رنگ در ویدئوها بسیار بالا است و همچنین این پرچمدار نیز عملکرد بسیار خوبی ارائه می‌دهد.

در نهایت، بخش فیلم‌برداری بین این دو مدل برنده مشخصی ندارد و هر دو مدل در این زمینه عملکرد مشابهی دارند.

مروری بر مقایسه کلی شیائومی 13 اولترا و گلکسی s23 ultra

ویژگی‌ها
نمره شیائومی 13 اولترا
نمره گلکسی S23 ultra
طراحی
7.5
7.5
صفحه نمایش
8.5
9
باتری
8
8.5
اسپیکر
8
8
کیفیت ساخت
9
9
رابط کاربری
8
8
عملکرد
9
9
دوربین
9.5
9
نمره کل
8.4
8.5

نقاط قوت Samsung Galaxy S23 Ultra

  • کیفیت ساخت عالی و گواهی ضد آب
  • نمایشگر با کیفیت و روشنایی زیاد
  • قوی‌ترین گوشی اندرویدی
  • دوربین بسیار خوب
  • شارژدهی عالی باتری
  • قلم جادویی S-pen

نقاط ضعف گوشی سامسونگ گلکسی s23 ultra

  • عدم وجود شارژر در جعبه گوشی
  • ظاهری یکسان در مقایسه با نسل قبلی

نقاط قوت گوشی Xiaomi 13 Ultra

  • بدنه چرمی و طراحی متفاوت
  • کیفیت ساخت بسیار خوب
  • نمایشگر عالی با روشنایی بالا
  • قوی‌ترین تراشه
  • سرعت شارژدهی بالا به همراه آداپتور در جعبه
  • دوربین‌های قوی

نقاط ضعف شیائومی 13 اولترا

  • فیلم‌برداری در شب
  • فیلم‌برداری دوربین سلفی

کلام آخر

در این مقاله به طور کامل بخش‌های مختلف هر دو گوشی هوشمند شیائومی 13 اولترا و سامسونگ S23 Ultra را مقایسه کردیم. هر دو دستگاه دارای کیفیت ساخت عالی و مجهز به نمایشگرهای مرغوب و از نظر سخت‌افزاری قوی هستند. همچنین از نظر دوام باتری برتری نسیب S23 اولترا و از نظر سرعت شارژدهی شیائومی 13 Ultra عملکرد بهتری را به نمایش می‌گذارد. در زمینه دوربین نیز بازخورد هر دو دستگاه بسیار مشابه است. در نظر داشته باشید که وجود قلم S-pen توجه بیشتر طرفداران را به سمت خود جلب می‌کند و به تنهایی ارزش خرید گلکسی سامسونگ را افزایش می‌دهد.

سوالات متداول

  کدام بهتر است s23 اولترا و شیائومی 13 اولترا؟

هر دو گوشی قابلیت‌ها و امکانات بسیار خوبی را به نمایش گذاشته‌اند و عملکر آن‌ها بسیار مشابه به یکدیگر است.

  چرا دوام باتری در s23 اولترا بهتر است؟

بله، با استفاده نرمال از گلکسی s23 اولترا بین 1.5 تا 2 روز شارژدهی می‌کند در حالی که شیائومی 13 اولترا بین 1 تا 1.5 روز شارژدهی می‌کند.

  کاربرد قلم S-pen چیست؟

این امتیاز را به کاربر می‌دهد تا به سادگی در گوشی خود بتوانند بنویسند و یا طراحی و نقاشی کنند.

 دوربین سلفی کدام گوشی مناسب‌تر است؟

در واقع هر دو دستگاه در این زمینه عملکرد تقریبا یکسانی را داشتند اما از نظر فیلم‌برداری در شب با دوربین سلفی می‌توان s23 ultra را برتر دانست.

در صورتی که تمایل دارید تا از قیمت و مشخصات دقیق تر این دو گوشی اطلاع حاصل نمایید، از لینک های زیر اقدام نمایید: