فهرست مطالب

تفاوت گوشی موبایل آیفون Active و Not Active در دیجی پویا

احتمالاً تا به حال برایتان پیش آمده است که برای خرید حضوری یا آنلاین گوشی‌های آیفون، عبارت اکتیو و یا نات اکتیو را در توضیحات مربوط به گوشی مورد نظر دیده باشید یا به عبارتی در فهمیدن نو بودن گوشی دچار مشکل شده باشید اگر نمی‌دانید این دو اصطلاح دقیقاً چه مفهومی دارند یا برای خرید بهتر است کدام را تهیه کنید، این مقاله را به دقت مطالعه کنید.

پیشنهاد می‌کنیم اگر فرصت کافی برای مطالعه‌ی مقاله را ندارید، ویدئوی پایین را مشاهده کنید.


مفهوم اکتیو و نات اکتیو بودن در گوشی های اپل چه معنایی دارد؟

هر آیفون با یک شماره سریال یکتا و مشخص به بازار عرضه می‌شود. این شماره سریال معادل اثر انگشت افراد که منحصر به فرد هر شخص است، مخصوص همان یک آیفون است، به این معنی که هر گوشی آیفون دارای یک شماره سریال منحصر به فرد است که برای تمیز و قابل تشخیص بودن گوشی‌ها استفاده می‌شود.

تمام گوشی‌های اپل در زمان عرضه به بازار به صورت "غیرفعال" و یا "نات اکتیو" به فروش می‌رسند. این به معنی آن است که گوشی در زمان خرید، هنوز به شبکه ارتباطی مربوطه متصل نشده است و از آنجا که هنوز فعال نشده، کاربر نمی‌تواند از تمام قابلیت‌های آن استفاده کند.

با اتصال اولین باری که گوشی به اینترنت متصل می‌شود، اپل این محصول را به عنوان "فعال" یا "اکتیو" در نظر می‌گیرد. به این معنی که گوشی پس از اتصال به اینترنت برای اولین بار، می‌تواند با استفاده از تمام قابلیت‌های خود به درستی عمل کند و به کاربر اجازه می‌دهد از آن بهره‌برداری کند

  • تفاوت آیفون اکتیو (active) و نات اکتیو (not active) چیست؟

گوشی‌های آیفون از نظر استفاده شدن یا نشدن به دو دسته‌ی اکتیو و نات اکتیو تقسیم می‌شوند. تمامی گوشی‌های آیفون به صورت پلمپ و نات اکتیو (فعال نشده) وارد بازار می‌شوند و به محض اینکه گوشی برای اولین بار به اینترنت متصل شود اپل آن را به عنوان گوشی فعال یا اکتیو به حساب می‌آورد. در نتیجه گوشی که حداقل یکبار روشن شده و اینترنت آن متصل شده باشد را اکتیو و گوشی که تا به حال روشن نشده و کاملاً پلمپ باشد را نات اکتیو می‌گویند.


  • چرا بعضی از گوشی‌های آیفون در بازار اکتیو می‌شوند؟

علت تعدد گوشی‌های آیفون اکتیو مخصوصاً از آیفون 13 تا کنون در بازار ایران، در وهله‌ی اول، تحریم ایران از سمت شرکت اپل می‌باشد که محصولات خود را به طور مستقیم در اختیار ما نمی‌گذارد. به همین علت، واردکنندگان آیفون به ناچار گوشی‌های این برند را از کشورهای دیگر مانند چین و سنگاپور وارد بازار می‌کنند و اینجاست که مسئله‌ی پارت نامبرها پیش می‌آید.

در واقع می‌توان گفت به این دلیل که شرکت اپل هیچگونه خدماتی را به ایران ارائه نمی‌دهد، واردکنندگان باید گوشی‌های آیفون را از طریق کشورهای دیگر وارد کنند. به منظور دور زدن تحریم‌ها، شرکت‌های واردکننده گاهی اوقات گوشی‌های آیفون را با استفاده از آی‌پی کشورهای دیگر مانند امارات فعال می‌کنند و بعد از راه‌اندازی اولیه برای ارسال به ایران، آنها را خاموش و بسته‌بندی می‌کنند.

در واقع، تفاوت بین گوشی‌های "اکتیو" و "نات اکتیو" مربوط به قسمت سخت‌افزاری نیست و این دو مدل از نظر سخت‌افزاری هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. تفاوت آنها تنها در قیمت آنها است، اما در مورد آیفون 12، تفاوت قیمت این مدل به طور چشمگیری مطرح نیست.

برای مطالعه دقیق تر راجع به پارت نامبر، بر روی تفاوت پارت نامبرهای آیفون کلیک نمایید.

از آنجایی که اپل با استفاده از موضوع اکتیوشدن، متوجه می‌شود که محصولاتش برای بار نخست در کدام کشور فعال گشته‌اند، هر کشور خارجی فقط تا درصد مشخصی از سهم خود، قادر به فروختن آیفون به کشورهای دیگر مانند ایران می‌باشد تا از لحاظ همکاری با اپل دچار مشکل نشود. به همین دلیل است که واردکنندگان یا خریداران آیفون، ناچار هستند تعداد زیادی از گوشی‌های خریداری شده را در کشور مبدا ابتدا فعال (اکتیو) کنند و سپس وارد کشور کنند تا بتوانند هم به نوعی تحریم‌های اپل را دور بزنند، هم برای کشور مبدا مشکلی ایجاد نشود و هم تعداد بیشتری گوشی را وارد ایران کنند. 

تعداد زیادی از آیفون‌های موجود در ایران، اکتیو هستند و بخش کمی به صورت نات اکتیو وارد می‌شوند که این موضوع باعث شده قیمت آیفون‌های نات اکتیو موجود در بازار کمی بیشتر باشد.


  • فهمیدن نو بودن گوشی (آیفون اکتیو همان آیفون دست دوم هست؟)

همانطور که توضیح دادیم، اکتیو بودن گوشی‌های آیفون، صرفاً به معنای بازکردن آن در کشور مبدا به علت مشکلات حاکم با شرکت اپل در ایران می‌باشد. به همین علت به هیچ عنوان آیفون اکتیو به معنای دست دوم بودن آن نیست. رجیستر نبودن آیفونی که اکتیو شده، خود بیانگر آن است که گوشی کاملاً نو می‌باشد. 

  • آیفون اکتیو یعنی چه؟!

اگر قصد خرید بین گوشی اکتیو و نات اکتیو را دارید، باید بدانید که گوشی نات اکتیو به علت موجودی کمتر و پلمپ بودن، تا حدودی نسبت به گوشی اکتیوشده گرانتر است. برای اطمینان از خرید بهتر است یا گوشی نات اکتیو بخرید یا گوشی‌های اکتیو را از فروشگاه‌های کاملاً معتبر تهیه کنید. 


  • روشی برای تشخیص اکتیو یا نات اکتیو بودن آیفون؟

برای تشخیص اکتیو یا نات اکتیو بودن گوشی آیفون، شما تنها به شماره سریال ثبت شده روی جعبه گوشی نیاز دارید. فراموش نکنید که شما باید قبل از خرید و روشن‌کردن آیفون، این موضوع را بررسی کنید.


حال برای فهمیدن این موضوع کافی‌ست، وارد بخش مخصوص وبسایت اپل بشوید و شماره سریال را در باکس مشخص در این صفحه وارد کنید و پس از وارد کردن کد امنیتی به مرحله بعدی بروید. 



در مرحله بعدی اگر با یک تیک سبز مواجه شدید، گوشی قبلاً اکتیو شده است ولی اگر تیک زرد رنگ و عبارت "Please activate your iPhone" را مشاهده کردید، یعنی آیفون نات اکتیو می‌باشد و از شما درخواست می‌کند گوشی خود را اکتیو کنید. 



جمع بندی کلی در مورد آیفون اکتیو و نات اکتیو

به طور کلی تفاوت active و notactive بودن آیفون، آن چنان مساله مهمی نیست و هر دوی آنها همان کارایی آیفون اصلی را دارند اما اگر قصد دارید خیالتان را از بابت آکبند بودن آیفونی که خریداری می‌کنید راحت کنید، بهتر است به سراغ آیفون نات اکتیو بروید اما اگر چاره ای جز خرید آیفون اکتیو نداشتید پیشنهاد می‌کنیم از شرکت معتبری تهیه کنید که صادقانه این موضوع را با شما در میان می‌گذارند. 

حال شما در بخش دیدگاه‌ها به ما بگویید که اگر قصد خرید آیفون را داشته باشید، کدوم مدل انتخابتان خواهد بود؟ آیفون اکتیوشده یا نات اکتیو؟

در صورت تمایل بر روی عبارت قیمت گوشی اپل کلیک کنید! تا از تخفیفات ویژه استفاده نمایید.