فهرست مطالب

در این مقاله هر آنچه برای شروع کار با تیک تاک از جمله ویژگی‌های آن، نحوه استفاده، چگونگی شرکت در چالش‌ها و مواردی از این قبیل را پوشش می‌دهیم.

آموزش کامل کار با اپلیکیشن TikTok پس از رفع تحریم!

آشنایی با اپلیکیشن تیک تاک

تیک تاک نرم‌افزاری است که کاربران با استفاده از آن به آسانی قادر به ساخت ویدیوهای کوتاه هستند و می‌توانند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. این برنامه به شما این امکان را می‌دهد که ویدیوهایی با مدت زمانی بین 5 ثانیه تا 3 دقیقه را متناسب با محتوای خود تولید کنید. علاوه بر این، به شما دسترسی استفاده از یک کتابخانه(Library) پر از موسیقی و افکت‌های(Effect) جالب را می‌دهد که شما می‌توانید به راحتی با انتخاب افکت و موزیک مورد پسند خود یک ویدیوی جذاب بسازید. اما جالب اینجا است که بدانید ویژگی‌های دیگر این برنامه از جمله نمایش محتواهای متنوع و زیادی که توسط الگوریتم‌های بسیار خوب تیک تاک ارائه می‌شوند نیز موجب محبوبیت بیشتر این اپلیکیشن شده است.

نحوه-شروع-کار-با-اپلیکیشن-تیک-تاک

در این برنامه صفحه نمایش خانگی(صفحه For You) به شما این امتیاز را می‌دهد که به تعداد نامحدودی به ویدیوهای سایر کاربران دسترسی پیدا کنید که این امر موجب کشف ویدیوهایی است که به سلیقه شما نزدیک‌تر و به سبک مورد پسندتان مشابه‌تر است، می‌شود. از آن جایی که الگوریتم تیک تاک بسیار هوشمند بوده، به سرعت سبک و سلیقه‌ی شما را تشخیص می‌دهد و ویدیوهایی که متناسب با نیاز و پسند شما است را به نمایش درمی‌آورد. در واقع TikTok را می‌توان به عنوان شبکه تلویزیونی کوچکی در نظر گرفت که ویدیوهایی کوتاه، متناسب با سبک و سیاق مورد علاقه شما را نمایش می‌دهد.

این اپلیکیشن در بین جوانان بسیار شناخته شده است و حتی برخی از افراد در سراسر جهان از آن برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. علاوه بر ویژگی‌هایی که گفته شد TikTok موجب کشف ستاره‌هایی از دل ویدیوها و یا موجب ترند شدن برخی از آهنگ‌ها می‌شود. در واقع هدف اصلی تیک تاک در کنار ایجاد ویدیوهای کوتاه، ترندسازی نیز می‌باشد که می‌تواند فرصتی برای یک شبه معروف شدن را بالا ببرد. در ادامه به ویژگی های مهم تیک تاک به صورت مجزا اشاره خواهیم کرد.

  • آموزش نحوه ایجاد حساب کاربری(اکانت) در تیک تاک

  1. وارد برنامه شوید و از منوی پایین بر روی گزینه Profile کلیک کنید.
  2. بر روی دکمه ی Sign up موجود در میان صفحه کلیک کنید.
  3. یکی از روش های ایجاد حساب کاربری را انتخاب کنید، شما می توانید از ایمیل یا شماره تلفن همراه کمک بگیرید و یا به واسطه حساب گوگل، فیسبوک یا توییتر خود وارد شوید.
  4. در این مرحله می بایست یک رمز برای حساب خود انتخاب کنید که شامل حداقل 8 کارکتر باشد که در آن از حروف کوچک و بزرگ، اعداد و نمادها استفاده شده باشد.
  5. پس از عبور از این مرحله، باید تاریخ تولد خود را وارد کنید که صرفا برای تکمیل اطلاعات کاربری است و بصورت محرمانه ثبت خواهد شد و به سایر کاربران نمایش داده نمی شود.
  6. اکنون باید برای خود یک نام کاربری در تیک تاک انتخاب کنید که می تواند واقعی و یا غیر واقعی باشد.
  7. تبریک! حساب کاربری شما در تیک تاک ایجاد شد و از این پس می توانید به راحتی افراد را دنبال کنید و ویدیوهایی که مورد پسندتان هست را مشاهده نمایید. همچنین می توانید خودتان ویدیوهای جذاب بسازید و افراد مختلف را ترغیب کنید تا به اکانت شما سر بزنند.

حالا که حساب کاربری شما در تیک تاک ساخته شده است می بایست سایر اطلاعات خود را جهت تکمیل پروفایل انجام دهید. از منوی پایین، گزینه‌ی پروفایل را انتخاب کنید و بر روی گزینه Edit Profile کلیک کنید. در این صفحه و از طریق دو گزینه Change Profile و Change Video می‌توانید تصویر و ویدیو شخصی برای معرفی حساب خود آپلود نمایید. فیلد Name نام شما است و فیلد Username نام کاربری شما را نمایش می‌دهد که در واقع همان نامی است که به کاربران در هنگام جستجو نمایش داده می‌شود و می‌توانید به راحتی هر دو را تغییر دهید. همانطور که می‌دانید نام کاربری می‌بایست خاص و تک باشد و نامی انتخاب شود که تاکنون در برنامه کاربری TikTok آن را استفاده نکرده باشد؛ هر چند در این زمینه خود نرم‌افزار به شما هشدار خواهد داد.

 در زیر فیلد Username یک لینک مشاهده می‌شود که می‌توانید آن را کپی و در شبکه‌های مختلف به اشتراک بگذارید. گزینه‌ی Bio که همان معرفی خودتان است را می‌توانید در این بخش با توضیح حداکثر 80 کلمه در مورد خود و یا اکانت‌تان بنویسید. در ادامه دو گزینه YouTube و Instagram دیده می‌شود. شما می‌توانید اکانت اینستاگرام و یوتیوب خود را در این بخش درج کنید تا به تمام افراد نمایش داده شود. این ویژگی برای افراد معروف حائز اهمیت است چرا که موجب افزایش و جذب دنبال‌کننده به‌صورت همزمان در سایر شبکه‌های اجتماعی نیز می‌شود.

  • ویژگی‌های اپلیکیشن TikTok

  • دسترسی سریع به ویدیوهای رایگان
  • داشتن کاربران زیاد
  • وجود موزیک‌های رایگان برای ساخت ویدیو
  • وجود ایموجی و استیکرهای رایگان
  • ابزارهایی ساده و رایگان برای ویرایش
  • پخش زنده

در ادامه به توضیح بیشتر در مورد ویژگی‌های نام‌برده برنامه تیک تاک می‌پردازیم.

  • دسترسی سریع به ویدیوهای رایگان

برنامه تیک تاک سرشار از ویدیوهای جذاب است و شما می‌توانید به سرعت هر ویدیویی که مورد پسندتان هست را تماشا کنید. از آن جایی که محتوای بسیاری در این اپلیکیشن وجود دارد، ممکن است موجب نگرانی کاربران به جهت بی‌ربط بودن ویدیوها در صفحه Feed خود شده باشند. اما همان‌طور که گفته شد، این برنامه مجهز به یک پلتفرم قدرتمند است که توانایی تشخیص سبک و نوع ویدیوهای مورد علاقه شما را دارد. منطقا هر چه بیشتر TikTok با سبک و سلیقه شما آشنا شود، صفحه Feed شما بیشتر با ویدیوهایی که از دیدنشان لذت می‌برید پر خواهد شد. همچنین اینستاگرام که این روزها دارای محبوبیت بسیار زیادی است، بخش عظیمی از ویژگی‌های خود را از همین برنامه تیک تاک به ارث برده است و در واقع باید در نظر بگیرید که منبع اصلی ویدیوها و ریلزهای اینستاگرام همان ویدیوهای ترند تیک تاک است.

  • وجود کاربران بسیار در TikTok

اپلیکیشن تیک تاک، از میلیون‌ها کاربر که تولید محتوا انجام می‌دهند، تشکیل شده است. این برنامه در گوگل پلی بیش از 1 میلیارد بار دانلود شده است که می‌توان آن را یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های در حال حاضر دانست.

  • وجود موزیک‌های رایگان برای ساخت ویدیو در تیک‌تاک

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم اپلیکیشن TikTok این است که به شما این امتیاز را می‌دهد تا به سیل عظیمی از موزیک‌ها و قطعات موسیقی دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این، تیک‌تاک یک لیست پخش(Playlist) می‌سازد که از طریق آن افرادی که می‌خواهند ویدیو بسازند، می‌توانند موزیک‌های مختلف و متعددی را گوشی کرده و در صورت تمایل از آنها استفاده کنند. این پلی لیست‌ها شامل محبوب‌ترین موزیک‌ها و ترندها است که از انواع سبک‌های موسیقی پشتیبانی می‌کند همچنین به کاربرانی که خودشان موسیقی را ساخته باشند نیز کمک می‌کند تا موسیقی خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارند. علاوه بر این زمانی که شما بخواهید در TikTok برای ساخت ویدیوی خود از این موزیک‌ها استفاده کنید با هیچگونه مشکل کپی رایتی مواجه نخواهید شد و ویدیوی شما بدون مشکل می‌تواند وایرال شود.

  • وجود ایموجی و استیکرهای رایگان در TikTok

همان‌طور که می‌دانید جذابیت استفاده از ایموجی‌ها(Emoji) و استیکرها(Sticker) در شبکه‌های اجتماعی به وفور دیده می‌شود. اپلیکیشن تیک تاک بالغ بر 100 استیکر و ایموجی مختلف و متنوع دارد که می‌توانید در ساخت ویدیوهای خود از آنها کمک بگیرید. همچنین تیک تاک هم مانند اینستاگرام دارای فیلترهای صورت(Face Filter) و افکت‌های زیبا برای کاربران است که موجب جلب توجه فراوان شده است.

  • ابزارهایی ساده و رایگان برای ویرایش در تیک تاک

اپلیکیشن تیک تاک به شما این امکان را می‌دهد که محتوای دلخواه‌تان را ضبط کنید و همچنین به راحتی ویرایش می‌شود.

  • قابلیت پخش زنده در TikTok

پخش زنده(Live) به یکی از بخش‌های جدانشدنی در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. کاربران می‌توانند در پخش زنده برای زیباتر شدن ویدیوهای‌شان از فیلترهای موجود در این بخش استفاده کنند.

  • نسخه وب تیک تاک

TikTok هم مانند سایر شبکه‌های اجتماعی مشهور از نسخه تحت وب استفاده می‌کند؛ با این ویژگی دیگر نیازی به نصب برنامه بر روی گوشی ندارید. شما می‌توانید به راحتی وارد سایت TikTok شوید و حساب کاربری برای خود ایجاد کنید و همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید به تمامی بخش‌های مختلف برنامه دسترسی خواهید داشت.

نسخه-وب-اپلیکیشن-TikTok

  • محیط نرم افزار تیک تاک

محیط تیک تاک دارای پنج بخش اصلی است. هر کدام از این بخش‌ها قابلیت به‌سزایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

Home

در بخش هوم(Home)، تمام محتواهای تیک تاک در اختیار شما است. این برنامه معمولا برای کاربران جدید بر اساس موقعیت جغرافیایی‌شان، محتوا نمایش می‌دهد؛ بنابراین در صورتی که برای اولین بار وارد این برنامه می‌شوید ویدیوهایی که مربوط به کشور خودتان است را به نمایش می‌گذارد.

محیط-نرم-افزار-TikTok

ویژگی‌هایی که در این بخش وجود دارد شامل:

  • دارای گزینه‌ای برای مشاهده پروفایلِ سازنده ویدیویی که در حال تماشای آن هستید.
  • دارای گزینه‌ی لایک برای پسندیدن ویدیوهای مورد علاقه
  • قابلیت ثبت نظر و کامنت درباره ویدیوهای سایر کاربران
  • قابلیت اشتراک‌گذاری ویدیو با روش‌های مختلف برای سایر کاربران
  • علاوه بر این‌ها، دسترسی به گزینه‌هایی نظیر Report برای گزارش محتوای نامناسب، گزینه Not Interested برای حذف ویدیوهای نامرتبط از صفحه Feed، گزینه ذخیره،ساخت Live Photo و اشتراک‌گذاری ویدیو به عنوان گیف(GIF).

در این صفحه شما می‌توانید بین سه گزینه Friends، For you و Following جابه‌جا شوید. گزینه For you ویدیوهایی است که هوش مصنوعی متناسب با سلیقه شما تشخیص داده است و در بخش Following می‌توانید به ویدیوهای دنبال کنندگان خود دسترسی داشته باشید.

Discover

در این بخش شما می‌توانید ویدیوهای چالشی و ترند را به صورت بین‌المللی دنبال کنید که چالش‌ها با هشتگ(Hashtag) مشخص می‌شوند. همچنین شما می‌توانید پیش‌نمایشی از ویدیوها داشته باشید و تعداد شرکت‌کنندگان در چالش را نیز مشاهده کنید. در این میان اگر ارقامی در سطح میلیونی و میلیاردی به چشم‌تان خورد تعجب نکنید چرا که نرم افزار تیک تاک با محبوبیت چشمگیر خود مخاطبان زیادی دارد که به تولید محتوا علاقه‌مندند.

Record

دکمه‌ی Record در منوی پایین صفحه و در وسط قرار دارد که تنها با لمس آن، دوربین‌تان باز خواهد شد و در آن جا با گزینه‌های مختلفی روبرو می‌شوید که آیکون(نماد) Effect به شما امکان دسترسی به تعداد زیادی از فیلترها را می‌دهد که خود دارای دسته‌بندی(New، Trending، Pride، Beauty، Comedy، Interactive و For Pets) مختلفی می‌باشد و همچنین شما می‌توانید آن‌ها را روی ویدیوهای خود اعمال کنید.

با کلیک بر روی گزینه فلان، گالری گوشی شما به طور خودکار باز می‌شود و می‌توانید هر ویدیویی که دوست دارید را انتخاب کنید. پس از انتخاب ویدیو شروع به پخش می‌کند و همچنین در پایین صفحه گزینه‌هایی برای ویرایش نمایش داده می‌شود؛ حتی می‌توانید هر بخشی را که بخواهید از ویدیو جدا کنید و تنها بخشی که مورد پسندتان هست را به اشتراک بگذارید. علاوه بر موارد ذکرشده می‌توانید افزایش و کاهش سرعت پخش و تغییر جهت تصویر را اعمال کنید.

نحوه-ارسال-پست-در-تیک-تاک

اگر گزینه Templates را از منوی پایین انتخاب کنید به شما قالب‌های مشهور و پیش‌فرض برنامه را نمایش می‌دهد. در بالای صفحه سمت راست می‌توانید از طریق گزینه‌ی اول بین دوربین سلفی و دوربین اصلی گوشی خود جابجا شوید و گزینه دوم نیز برای روشن و خاموش کردن فلش دوربین شما می‌باشد. گزینه سوم برای روشن کردن افکت Beauty(زیبایی) است و در گزینه آخر برای افزودن موزیک می‌توانید کمک بگیرید. در صورتی که حالت فیلم‌برداری را انتخاب کنید، گزینه‌هایی چون: Speed، Timer، filters، Beauty و Flash نمایش داده می‌شوند.

ساخت ویدیوهای چالشی درTikTok

مهمترین برگ برنده‌ی نرم افزار تیک تاک، چالش‌های آن است. شرکت در چالش‌ها بسیار سرگرم‌کننده بوده و به کاربر این امتیاز را می‌دهد که استعداد خود را با سایر مردم به اشتراک بگذارد. جهت پیداکردن چالش‌های مختلف بر روی Discover در صفحه خانگی(Home) ضربه بزنید. حال می‌توانید چالش‌های مورد پسند خود را انتخاب و تماشا کنید. ضبط ویدیو برای ساخت یک چالش کار بسیار ساده‌ای است که صرفا به سه مرحله تقسیم می‌شود. برای شروع در ابتدا گزینه Record را لمس کنید سپس بر روی Sounds که در بالا یا پایین صفحه نمایش می‌باشد کلیک و گزینه اول را انتخاب کنید. در آخر از ضبط ویدیو و فرایند شرکت در چالش لذت ببرید.

نحوه ساخت Duet در تیک تاک

Duetها در واقع واکنشی است به سایر ویدیوهای کاربران و با چالش‌ها کمی متفاوت هستند. هنگامی که ویدیوی مورد نظر خود را برای ساخت Duet انتخاب کردید، بر روی Share ضربه بزنید سپس Duet را انتخاب کرده و فرایند ضبط ویدیوی خود را شروع کنید. در این بخش هم شما تمامی ویژگی‌های مربوط به ضبط ویدیوی معمولی را در دسترس خواهید داشت. پس از تکمیل و نهایی شدن ضبط ویدیو، اکنون می‌توانید آن را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید. توجه داشته باشید که در این حالت، ویدیوی شما به دو قسمت تقسیم می‌شود که در یک سمت ویدیو اصلی قرار می‌گیرد و در سمت دیگر ویدیویی که شما ضبط کرده‌اید به کاربر نمایش داده می‌شود.

نحوه ساخت Reaction در TikTok

Reactionها در اپلیکیشن تیک تاک راهی برای تعامل بیشتر با سایر کاربران هستند. در ابتدا می‌بایست ویدیویی که قصد واکنش دادن به آن را دارید انتخاب کنید و سپس گزینه Share را لمس کنید. در ادامه بر روی React کلیک و ویدیوی خود را ضبط کنید. در این بخش نیز تمامی ویژگی‌های ویرایش و ضبط ویدیو دسترسی خواهید داشت.

ساخت Live Photo در تیک تاک

با قابلیت Live Photo در برنامه تیک تاک شما می‌توانید ویدیوی مورد پسندتان را به عنوان صفحه پیش‌زمینه روی Home Screen یا Lock Screen گوشی هوشمند خود ذخیره کنید. جهت استفاده از این ویژگی، در ابتدا می‌بایست برنامه Wall Picture را که مربوط به تیک تاک است، نصب کنید. سپس می‌توانید از طریق گزینه‌ی share به سراغ Live Photo بروید و با زدن گزینه Life Photo به راحتی قادر به ذخیره ویدیوهای مورد علاقه‌تان به عنوان صفحه پیش‌زمینه روی نمایشگر اصلی یا نمایشگر قفل خواهید بود.

اشتراک‌گذاری ویدیو به صورت GIF در TikTok

جهت اشتراک‌گذاری ویدیوها به صورت GIF در تیک تاک باید ابتدا روی گزینه Share کلیک کنید. سپس انگشت خود را بر روی صفحه به سمت چپ بکشانید تا گزینه GIF برای شما نمایش داده شود. در ادامه بر روی آن ضربه بزنید تا وارد بخش ویرایش و بریدن ویدیو شوید. اکنون نوبت آن رسیده است که بر روی گزینه فلان کلیک کنید تا بتوانید به فایل GIF خود برسید. در نهایت نیز می‌توانید روشی که میواهید فایل خود را به اشتراک بگذارید را انتخاب کنید(این مورد وابسته به نرم‌افزارهایی است که بر روی گوشی موبایل‌تان دارید).

حذف ویدیو در تیک تاک

جهت حذف ویدیو در برنامه تیک تاک کافی است وارد پروفایل خود شوید و ویدیوی مورد نظر خود را انتخاب کنید. حالا بر روی علامت سه نقطه که در بالا سمت راست قرار دارد ضربه بزنید تا منو برای شما باز گردد. در انتها بر روی گزینه Delete کلیک کنید تا ویدیوی شما به راحتی حذف شود.

ایجاد حساب کاربری خصوصی در TikTok

جهت Private کردن اکانت خود ابتدا وارد پروفایل خود شوید و سپس بر روی علامت سه نقطه که در بالا سمت راست قرار دارد کلیک کنید. بخش Privacy and Safety را در تنظیمات جستجو کنید و بر روی Private Account ضربه بزنید تا فعال شود.علاوه بر این شما می‌توانید در صفحه Privacy and Safety تنظیمات حریم خصوصی خود را برای کامنت‌ها، ریکشن‌ها، پیام‌ها و .. تغییر دهید. در نظر داشته باشید هنگامی که حساب کاربری خود را در برنامه تیک تاک به حالت خصوصی یا همان Private درمی‌آورید، کاربران برای دنبال کردن شما نیاز به تاییدتان خواهند داشت.

نحوه ساخت Sideshow با تصاویر در تیک تاک

بر روی Record که درواقع همان علامت به‌علاوه(+) در صفحه اصلی می‌باشد، کلیک کنید. بر روی گزینه Templates ضربه بزنید و یکی از قالب‌ها را انتخاب کنید. حالا گزینه Select Photos را انتخاب و از گالری خود عکس اضافه کنید. علاوه بر این می‌توانید صدا، افکت و توضیحات نیز به آن بیافزایید. همچنین در این بخش می‌توانید مشخص کنید که آیا این Slideshow به صورت عمومی قابل نمایش باشد یا خیر؟ در واقع این بخش از شما مجوز ذخیره شدن Slideshow را توسط سایر کاربران می‌خواهد. در انتها می‌توانید Slideshow خود را منتشر و یا در بخش پیش‌نویس‌ها(Drafts) ذخیره کنید.

استفاده از موزیک یا صدا در TikTok

در صورتیکه که صدا یا موزیک جذابی نظر شما را به خود جلب کرده است می‌توانید به راحتی در تیک تاک آهنگ دلخواه خود را جستجو و از آن استفاده کنید. ویدیوی مورد علاقه خود را پخش کنید. درحالی که ویدیو در حال پخش می‌باشد، بر روی علامت در حال چرخش که در قسمت پایین سمت راست قرار دارد، ضربه بزنید. تیک تاک به شما آرتیست و سازنده را نشان خواهد داد و همچنین قابلیتی را برای شما فعال می‌کند تا ویدیو را به لیست موردعلاقه‌تان اضافه کنید تا بتوانید آن را بعدها به کار ببرید.

QRکد TikTok

اپلیکیشن تیک تاک برای تمامی حساب‌های کاربری QR Code می‌سازد. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد تا اکانت خود را با سایر افراد به اشتراک بگذارید.برای پیداکردن آن کافی است به صفحه پروفایل خود مراجعه کنید و روی علامت سه نقطه در گوشه بالا سمت راست صفحه را لمس کنید. برای به اشتراک‌گذاری کد گزینه My QR Code را پیدا و انتخاب کنید و گزینه Save Image را بزنید. تصویر به صورت مستقیم در گالری گوشی موبایل‌تان ذخیره خواهد شد و در نهایت می‎توانید آن را با هرکس که دوست دارید، به اشتراک بگذارید. همچنین جهت اسکن کردن QR Code شخص دیگری، باید گزینه Scan بزنید و دوربین خود را به سمت آن بگیرید تا اسکن شود.

تیم دیجی‌پویا امیدوار است که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

  • چگونه ویدیوهای تیک تاک را دانلود کنیم؟

جهت دانلود ویدیوهای تیک تاک کافی‌ست بر روی گزینه Share کلیک کنید و سپس گزینه Save Video را انتخاب کنید.

  • چگونه اکانت تیک تاک خود را خصوصی(Private) کنیم؟

جهت Private کردن اکانت خود ابتدا وارد پروفایل خود شوید و سپس بر روی علامت سه نقطه که در بالا سمت راست قرار دارد کلیک کنید. بخش Privacy and Safety را در تنظیمات جستجو کنید و بر روی Private Account ضربه بزنید تا فعال شود.علاوه بر این شما می‌توانید در صفحه Privacy and Safety تنظیمات حریم خصوصی خود را برای کامنت‌ها، ریکشن‌ها، پیام‌ها و .. تغییر دهید.

  • چگونه ویدیو را در تیک تاک حذف کنیم؟

ابتدا وارد پروفایل خود شوید و ویدیوی مورد نظر خود را انتخاب کنید سپس بر روی علامت سه نقطه که در بالا سمت راست قرار دارد ضربه بزنید تا منو برای شما باز شود. در انتها کافی است بر روی دکمه Delete ضربه بزنید.