فهرست مطالب

نقد و بررسی مشخصات گوشی Poco X4 GT شیائومی

نقد و بررسی مشخصات گوشی شیائومی پوکو X4 GT

شیائومی Poco X4 GT یکی از گوشی‌های هوشمند میان‌رده بسیار با‌کیفیت است که بدون هیچ تعریف اضافی باید بگوییم که، در برخی از مشخصات فنی در نظر گرفته شده، چیزی کم از یک گوشی پرچمدار ندارد و می‌تواند جز گوشی‌های پرفروش بازار باشد. از پردازنده قدرتمند MediaTek Dimensity 8100 گرفته تا صفحه‌نمایش AMOLED با نرخ بروزرسانی 144Hz و پشتیبانی از شارژ سریع 67 وات، این گوشی با ویژگی‌های برجسته‌ای که ارائه می‌دهد، قطعاً توانایی جذب توجه بسیاری از کاربران را دارد. از این رو، بررسی دقیق‌تر این محصول با دیجی پویا می‌تواند به شما در انتخاب بهتر و اطمینان‌بخش‌تر کمک کند.

بررسی ویژگی Eye Care در گوشی پوکو X4 GT

طراحی و بدنه

گوشی پوکو ایکس 4 جی تی با طراحی پلاستیکی، اما بسیار جذاب، تولید شده است. بیرون‌زدگی دوربین‌های آن در دو مرحله در بالای سمت چپ قاب به چشم می‌خورد که لنزها دو تایی درشت و یکی ریز را نشان می‌دهند. همچنین، دارای یک دونه فلش دوگانه است . لوگوی POCO و نوشته 5G روی پشت بدنه با رنگ نقره‌ای طوسی جلوه می‌کند که با تم اکلیلی و اثر انگشت کمتری همراه است.

در نقطه‌های مختلف بدنه، درگاه‌های ارتباطی از جمله Type-C، اسپیکر، میکروفون، و سینی کارت SIM وجود دارد. این گوشی تنها از دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند و امکان استفاده از کارت حافظه جانبی را ندارد. دکمه‌های کنترل صدا و قفل صفحه در لبه سمت راست و حسگر اثر انگشت روی دکمه روشن و خاموش قرار دارد.

پشتیبانی از حالت Gaming در Xiaomi Poco X4 GT

در بالای گوشی، جک IR Blaster، اسپیکر، میکروفون و جک 3.5 میلیمتری قرار دارد که حذف نشده‌اند و باعث می‌شوند این گوشی در مقایسه با دیگر گوشی‌های جدید همچنان جذاب باقی بماند. حتی با وزن 200 گرم و طراحی خوش‌دست و زیبا، این گوشی نیز گزینه‌ای خوب برای استفاده روزمره و متناسب با قیمت خود است.

رنگ بندی

رنگ مشکی در گوشی پوکو X4 GT

رنگ آبی در گوشی Xiaomi Poco X4 GT

رنگ نقره ای گوشی پوکو X4

صفحه نمایش

گوشی پوکو ایکس 4 جی تی با صفحه‌نمایشی به ابعاد 6.6 اینچ و رزولوشن 1080x2460 پیکسل از نوع IPS مجهز شده است. با توجه به میزان رزولوشن و تعداد پیکسل‌ها در هر اینچ (PPI) که به 407 می‌رسد، می‌توان این صفحه‌نمایش را با کیفیت بسیار بالا توصیف کرد. با این حال، احتمالاً پنل IPS ممکن است در عملکرد خود نسبت به پنل‌های AMOLED و OLED کمی ضعیف‌تر باشد، اما با توجه به مشخصات فنی این صفحه‌نمایش، این تفاوت به سرعت قابل توجهی کاهش می‌یابد.

بررسی مشخصات صفحه نمایش گوشی پوکو ایکس 4 جی تی

یکی از ویژگی‌های برجسته این صفحه‌نمایش، قابلیت ارائه نرخ بروزرسانی 144 هرتز است، که در بسیاری از گوشی‌های هوشمند رایج نمی‌باشد. این نرخ بروزرسانی بالا، عملکرد روان و بدون لگی را در اجرای بازی‌های سنگین با گرافیک بالا بهبود می‌بخشد. همچنین، میزان روشنایی 650 نیت نشان از وضوح تصویر مناسب در شرایط نوری مختلف دارد. وجود Gorilla Glass 5 نیز از این صفحه‌نمایش در برابر ضربات و خط‌ و خش‌های احتمالی محافظت می‌کند. با این ویژگی‌های منحصربه‌فرد، صفحه‌نمایش پوکو ایکس 4 جی تی به عنوان یکی از صفحه‌نمایش‌های باکیفیت در بازار تلفن‌های هوشمند مطرح است.

عملکرد سخت‌افزاری پوکو X4 شیائومی

گوشی پوکو X4 GT با پردازنده مدیاتک دایمنسیتی 8100، همراه با فناوری‌های LPDDR5 و UFS 3.1، در بخش سخت‌افزار با دو رقیب خود یعنی Redmi Note 11 Pro Plus  و A53 سامسونگ به چالش کشیده می‌شود و ارائه عملکردی بیشتر را تضمین می‌کند. در زمینه بازی و استفاده از رابط کاربری، تجربه‌ای بسیار روان و با کیفیت به نمایش می‌گذارد.

بررسی سی پی یو گوشی Xiaomi Poco X4 GT

از آخرین فناوری‌های ارتباطی مانند Wifi 6 و بلوتوث ورژن 5.3 بهره می‌برد که برای کاربر ارتباطاتی سریع‌تر و بهتری را فراهم می‌کند.

بررسی مشخصات پشتیبانی از WIFI 6 در گوشی Poco X4

با توجه به به‌روز بودن سخت‌افزار، در بنچمارک‌های مختلف، عملکرد بالاتری نسبت به رقبای خود ارائه می‌دهد. اگر به دنبال تجربه بازی با کیفیت هستید، این پردازنده قدرتمند همراه با حافظه‌های قوی و نمایشگر 144 هرتزی، به همراه جک 3.5 میلیمتری صدا، تجربه بازی را بهبود می‌بخشد. همچنین، دمای گوشی نیز در حد مطلوبی کنترل می‌شود که عملکرد گوشی را در تمام شرایط بهینه می‌کند. در کل، با وجود نقاط ضعف در بخش دوربین، عملکرد قدرتمند و عالی در زمینه سخت‌افزاری این گوشی، آن را به یک رقیب جدی در بازار تبدیل کرده است.

بررسی قابلیت LPDDR5 و UFS3.1 در پوکو X4

رابط کاربری شیائومی Poco X4 GT

از لحاظ کاربری، گوشی پوکو X4 GT نیز در ردیف بروزترین‌ها قرار دارد. با نصب اندروید 12 و رابط کاربری MIUI 13، تجربه کاربری پیشرفته‌ای ارائه می‌دهد. هرچند که نمایشگر IPS LCD ممکن است باعث عدم پشتیبانی از ویژگی Always On Display شود، اما این موضوع نهایتاً از لحاظ تجربه کاربری کلی از جلوه‌هایی که این سیستم‌عامل و رابط کاربری پیشرفته می‌تواند ارائه دهد، کم نمی‌کند.

بررسی رابط کاربری در Xiaomi Poco X4 GT

باتری و عملکرد

با ظرفیت باتری 5080 میلی‌آمپر‌ساعت، گوشی پوکو X4 GT از باتری با عمر مفید بسیار بالا برخوردار است که می‌تواند تا دو روز در شرایط استفاده معمولی شارژ را فراهم کند. اما این همه، تمام قابلیت‌های گوشی هنوز به اتمام نرسیده است؛ زیرا این گوشی از فناوری شارژ سریع با توان 67 وات پشتیبانی می‌کند. با این ویژگی، امکان شارژ کامل گوشی از صفر تا صد درصد، در تنها 46 دقیقه فراهم می‌شود. این عملکرد بسیار بالا باعث می‌شود که کاربران به سرعت و کارایی شارژ کردن بیشتری نسبت به گذشته دست یابند، که در نهایت تجربه استفاده از گوشی را بهبود می‌بخشد.

ظرفیت باتری در گوشی شیائومی POCO X4 GT

دوربین

در بررسی دوربین‌های گوشی پوکو ایکس 4 جی تی، سه لنز به چشم می‌خورد که شامل یک سنسور اصلی 64 مگاپیکسلی است. عملکرد لنز اصلی، عکس‌های قابل قبولی ایجاد می‌کند، اما در مقایسه با رقبا، کمی معمولی در نظر گرفته می‌شود. ادیت‌های نرم‌افزاری در برخی از عکس‌ها دیده می‌شود و گاهی از جزئیاتی کاسته می‌شود. با وجود سنسور اصلی با دوربین 64 مگاپیکسلی، عملکرد دوربین در برخی از موارد نسبت به رقبا کمی ضعیف‌تر به نظر می‌رسد و عدم وجود لرزشگیر اپتیکال ممکن است در تصاویر متحرک تأثیر منفی داشته باشد.

در عکس‌های پرتره، عملکرد قابل قبولی وجود دارد، اما در مواردی، مشکلات جدایی سوژه اصلی از پس‌زمینه به‌وجود می‌آید. عکاسی در شرایط نوری کم نیز نتایج قابل قبولی دارد، اما عملکرد در حالت شب به طور کلی متوسط است.

بررسی مشخصات گوشی Xiaomi پوکو X4

سنسور اولترا واید 8 مگاپیکسلی در این گوشی وجود دارد که با افت کیفیت تصاویر مواجه است، اما داینامیک رنج آن قابل قبول است. همچنین، سنسور ماکرو 2 مگاپیکسلی کیفیت مناسبی ندارد.

در بخش فیلمبرداری، پوکو ایکس 4 جی تی از فیلمبرداری 4K با استبلایزر اپتیکال پشتیبانی نمی‌کند و به‌طور کلی عملکرد آن در این حوزه قابل قبول است. دوربین سلفی با سنسور 16 مگاپیکسلی، عکس‌های قابل قبولی تولید می‌کند، اما در برخی موارد مشکلاتی از جمله نورسنجی نامطلوب مشاهده می‌شود. در مجموع، در بخش عکاسی و فیلمبرداری، پوکو ایکس 4 جی تی نمی‌تواند با رقبای خود رقابت کند و بهتر است برای علاقه‌مندان به عکاسی، به گزینه‌های دیگری از جمله A53 یا Redmi Note 11 Pro Plus رجوع شود.

نمونه تصاویر گرفته شده

نمونه تصویر لنز دوربین سلفی گوشی پوکو X4

نمونه تصویر 64 مگاپیکسلی دوربین Poco X4 GT

نمونه تصویر دوربین گوشی پوکو ایکس 4 در حالت ماکرو

نمونه تصویر اولترا واید در xiaomi poco x4 gt

نمونه تصویر دید در شب گوشی X4 GT

اسپیکر

اگر به دنبال گوشی‌ای با اسپیکرهای با کیفیت و تجربه‌ی صوتی برجسته می‌گردید، حضور پوکو ایکس ۴ جی تی می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. با دو اسپیکر قرار گرفته به صورت استریو، این گوشی توانایی ارائه‌ی صدایی متعادل و شفاف را داراست. یکی از اسپیکرها در لبه بالای گوشی و دیگری در لبه پایین قرار دارد که این تنظیمات به تولید صدای استریو و تجربه‌ی صوتی چند بعدی کمک می‌کنند.

بررسی دو اسپیکر در گوشی Poco X4 Gt

با برخورداری از استاندارد دالبی اتموس، این اسپیکرها توانایی ارائه‌ی صدای پرجزییات و شفاف را دارند و توانایی ایجاد یک محیط صوتی مطلوب را دارند. این اسپیکرها همچنین قادرند باس قابل قبولی را تولید کنند که این نکته به تجربه‌ی صوتی در هنگام گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم اضافه می‌کند.

با در نظر گرفتن قیمت مناسب پوکو X4 GT، می‌توان این اسپیکرها را از نظر کیفیت و تجربه‌ی صوتی به عنوان یکی از نقاط قوت این گوشی برجسته دانست.

جدول مشخصات فنی پوکو ایکس 4 جی تی:

مشخصات گوشی
پوکو ایکس ۴ پرو   شیائومی
صفحه نمایش
AMOLED
ابعاد صفحه نمایش
۶.۶۷ اینچ (~۸۶.۰%   نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن صفحه نمایش
۱۰۸۰ در ۲۴۰۰   پیکسل، ۲۰:۹ (~۳۹۵ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
– پشتیبانی از   HDR10
– نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتز
– روشنایی ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ نیت
ابعاد بدنه
۱۶۴.۲ در ۷۶.۱ در ۸.۱ میلی‌متر
وزن بدنه
۲۰۵ گرم
ساخت بدنه
– گواهی IP53 برای مقاومت در برابر گرد و خاک و   پاشش آب
سیم کارت
دو سیم‌کارته‌ی هیبریدی (نانو-سیم، همزمان یکی فعال   (dual stand-by))
سیستم عامل در زمان عرضه
اندروید ۱۱
رابط کاربری
MIUI 13 برای   POCO
پردازنده
Qualcomm SM6375 Snapdragon 695 5G (شش نانومتر)
پردازنده مرکزی
۸ هسته‌ای (دو هسته‌ی ۲.۲   گیگاهرتز Kryo 660 Gold و شش هسته‌ی ۱.۷   گیگاهرتز Kryo 660 Silver)
پردازنده گرافیکی
Adreno 619
حافظه داخلی و رم
۱۲۸ گیگابایت با ۶   گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت با ۸   گیگابایت رم
نوع حافظه
UFS 2.2
سنسورهای دوربین
 ۱۰۸ مگاپیکسل (لنز واید ۲۶ میلی‌متری، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، ۱/۱.۵۲ اینچ سایز سنسور، ۰.۷   میکرومتر سایز پیکسل، f/1.9)
۸ مگاپیکسل (لنز اولتراواید با پوشش ۱۱۸   درجه، f/2.2)
۲ مگاپیکسل (لنز ماکرو، f/2.4)
قابلیت های دوربین
فلاش LED،   پانوراما، HDR
فیلمبرداری
۱۰۸۰p@30fps
دوربین سلفی
۱۶ مگاپیکسل (لنز واید، f/2.4)
فیلمبرداری دوربین سلفی
۱۰۸۰p@30/60fps
بلندگو
بله، با اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی متری صدا
بله
باتری
باتری غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۵۰۰۰   میلی آمپر ساعت
شارژدهی
 – شارژ سریع ۶۷ وات   (۷۰ درصد در ۲۰ دقیقه، ۱۰۰   درصد در ۴۱ دقیقه)
– پشتیبانی از   Power Delivery 3.0
– پشتیبانی از   +Quick Charge 3
حسگر
حسگر اثرانگشت (کنار گوشی)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما
فناوری شبکه
GSM / HSPA / LTE / 5G
بلوتوث
۵.۱، A2DP، LE
فناوری مکانیابی (GPS)
بله، با A-GPS،   GLONASS، BDS، GALILEO
اینفرارد
بله (وابسته به بازار عرضه)
رادیو
نامشخص
USB
 – USB Type-C 2.0
– پشتیبانی از   OTG




 آبی
مشکی
زرد

نکات مثبت گوشی پوکو X4

  • طراحی ارگونومیک و عالی
  • پنل AMOLED فوق‌العاده روان
  • عمر باتری عالی
  • بیرون‌زدگی کمتر ماژول دوربین

نکات منفی گوشی پوکو X4

  • 1HDR خودکار ضعیف
  • عملکرد معمولی در بازی‌ها
  • باگ نرم‌افزاری هنگام شارژ کردن گوشی

ارزش خرید گوشی پوکو X4 GT

پوکو ایکس 4 جی تی، با عملکرد باتری بی‌نظیر و تراشه‌ی قدرتمند خود، به عنوان یک گوشی گیمینگ با قیمت مناسب شناخته می‌شود. علاوه بر این، صفحه‌نمایش با کیفیت و سرعت شارژ بالایی داراست که تجربه‌ی استفاده را بهبود می‌بخشد. بلندگوهای استریو نیز کیفیت خوبی دارند و تجربه‌ی صوتی را به مراتب بهتر می‌کنند.

با این وجود، باید توجه داشت که عملکرد دوربین‌های آن به اندازه‌ی سایر ویژگی‌های آن برجسته نیست. عکس‌هایی که ثبت می‌کنند، اغلب کیفیت متوسطی دارند و در مقایسه با سایر گوشی‌ها، عملکردی بیشتر از حد معمول ارائه نمی‌دهند.

به طور کلی، پوکو ایکس 4 جی تی با ترکیبی از ویژگی‌های متمایز و قیمت مناسب، گزینه‌ی جذابی برای علاقمندان به بازی و استفاده روزمره است. اما قبل از خرید، مواردی مانند نیازهای شخصی و اولویت‌های خود را باید به دقت در نظر بگیرید.

دیجی پویا با توجه از حمایت بی نظیر کاربران برای خرید گوشی شیائومی پوکو X4 این مقاله را تهیه نموده و در ذیل می توانید نسبت به مشاهده قیمت و خرید گوشی فوق اقدام نمایید:

از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما دیجی‌پویایی‌های عزیز سپاس گزاریم، لطفا نظرات و پیشنهادات زیبای خود را با ما به اشتراک بگذارید.