فهرست مطالب

بررسی تخصصی گوشی شیائومی 12 و مشخصات آن

در دنیای گوشی‌های هوشمند امروزی، شیائومی ۱۲ با ابعاد ۶٫۲ اینچی خود، در مقایسه با رقبا، یکی از کوچک‌ترین و شگفت‌انگیزترین گوشی‌های موجود در بازار به حساب می‌آید. این گوشی به ویژگی‌های فنی برتر، سرعت بالا، و قابلیت‌های چشمگیر خود معروف است. در این نقد و بررسی، قصد داریم به گزیده‌ای از ویژگی‌ها و عملکردهای شیائومی ۱۲ پرداخته و تحلیلی جامع ارائه دهیم تا به پرسش اصلی خود، یعنی اینکه آیا این گوشی ارزش خرید بیشتری نسبت به رقبا دارد یا خیر، پاسخ دهیم.

بررسی جدول مشخصات فنی گوشی شیائومی 12

  • نام گوشی
شیائومی ۱۲
  • ابعاد و وزن
۸٫۲ × ۶۹٫۹ × ۱۵۲٫۷ میلی‌متر / ۱۷۹ گرم
  • مشخصات نمایشگر
AMOLED با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و بیشینه‌ی روشنایی ۹۰۰ نیت – ۶٫۲۸ اینچی با تراکم پیکسلی ۴۱۹ پیکسل بر هر اینچ و وضوح ۱۰۸۰ × ۲۴۰۰ – دارای پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس
  • کیفیت ساخت
فریم از جنس آلومینیوم – پنل پشتی از جنس شیشه
  • سیستم‌عامل و پردازنده
اندروید ۱۲ – MIUI 13   / اسنپدراگون ۸   نسل ۱
  • ترکیب حافظه‌ی رم و حافظه‌ی داخلی
۱۲۸/۸، ۲۵۶/۶، ۲۵۶/۱۲ گیگابایت از نوع UFS 3.1
  • دوربین‌ها
دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال، فوق عریض ۱۳ مگاپیکسلی و تله‌ماکرو ۵ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی
۳۲ مگاپیکسلی
  • کیفیت فیلم‌برداری
دوربین اصلی ۸K با   سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه – ۴K با   سرعت ۶۰/۳۰ فریم بر ثانیه – ۱۰۸۰P با   سرعت ۳۰/۱۲۰/۲۴۰/۹۶۰ فریم بر ثانیه – دوربین سلفی ۱۰۸۰P با   سرعت ۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه

جعبه‌گشایی

شیائومی ۱۲ با یک جعبهٔ نسبتاً بزرگ به‌عنوان یکی از ویژگی‌های تمایزدهنده خود، از بسیاری از گوشی‌های پرچم‌دار بازار متفاوت است. این جعبه، علاوه بر شارژر سریع ۶۷ وات و کابل USB-A به USB-C، یک قاب محافظ شفاف نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این اقدام نه تنها از نیاز به خرید جداگانه قاب محافظ جلوگیری می‌کند، بلکه از دیدگاه مالی نیز، این اقلام اضافی همراه با گوشی ارائه شده و این امکان را به کاربران می‌دهد تا از هزینه‌های اضافی جلوگیری نمایند. در مقایسه با برخی از رقبا که جعبه آن‌ها فاقد قاب محافظ و شارژر است، بسته‌بندی شیائومی ۱۲ امتیاز کامل ۱۰ از ۱۰ را به دست می‌آورد.

طراحی و بدنه

همانطور که ذکر شده است، اندازه نسبتاً کوچک شیائومی ۱۲ باعث می‌شود که در هنگام نگه‌داشتن آن، سهولت و ارگونومی عالی آن به چشم بخورد. این گوشی به راحتی در دست قرار می‌گیرد. طراحی انحنایی گوشه‌های گوشی نیز باعث می‌شود که هنگام قرار گرفتن روی کف دست، فشار متوازن شده و از وارد شدن درد یا ناخوشایندی به دست کاربر جلوگیری شود. این ویژگی‌های فیزیکی به کاربر احساس راحتی و رضایت می‌بخشند.

پنل جلویی نمایشگر شیائومی ۱۲ از جنس شیشه گوریلا گلس ویکتوس ساخته شده، که از مقاومت و حفاظت بالایی برخوردار است. همچنین، پنل پشتی این گوشی از جنس گوریلا گلس ۵ و فریم آن از آلومینیوم است، که به ویژه کیفیت ساخت آن را به سطح بالایی ارتقاء می‌بخشد.

پیشنهاد مطالعه:

بررسی گوشی شیائومی C65

اگرچه استانداردهای خاص مقاومتی در جدول مشخصات فنی گوشی ثبت نشده است، اما از کیفیت ساخت بالا و استفاده از مواد مقاوم، به عنوان نشانه‌ای از قدرت و محافظت گوشی می‌توان اطمینان حاصل کرد. وزن سبک این گوشی که تنها ۱۷۹ گرم است، آن را در رده محصولات با وزن مناسب قرار می‌دهد. این ویژگی باعث می‌شود که حین استفاده در طولانی مدت نیز هیچ مشکل یا احساس ناخوشایندی برای کاربر به وجود نیاید.

در قسمت فریم سمت راست دستگاه شیائومی ۱۲، کلیدهای پاور و کنترل صدا قرار گرفته‌اند، در حالی که روی فریم بالایی آن فرستنده مادون قرمز و بلندگوی ثانویه جای دارند. در ادامه، روی فریم پایینی دستگاه، بلندگوی اصلی، پورت USB-C و درگاه سیم‌کارت مشاهده می‌شوند. بیرون زدگی محسوس ماژول از بدنه نیز به شکلی ملموس و قابل تشخیص است، که این ویژگی جلوی قرار گرفتن گوشی بر روی سطح صاف را جلوگیری می‌کند و استحکام بیشتری را به دستگاه می‌بخشد.

در پنل جلویی گوشی شیائومی ۱۲، نمایشگر با حواشی بسیار کم و تقریباً یکنواخت در هر چهار طرف (با توجه به حاشیه بیشتر در بخش پایین) قرار دارد. بخش بالاترین وسطی این نمایشگر دارای یک حفره برای جایگذاری دوربین سلفی است، در حالی که بخش پایین‌ترین آن حاوی حسگر اثر انگشت می‌باشد. لازم به ذکر است که محل قرارگیری حسگر اثر انگشت بسیار پایین‌تر از حد استاندارد است، که ممکن است به دلیل این موضوع، دسترسی به آن در برخی مواقع کمی مشکل‌تر از انتظار باشد. این تناقض در محل قرارگیری حسگر اثر انگشت ممکن است به دلیل تفکیک طراحی گوشی باشد.

در کل، گوشی شیائومی ۱۲ در بخش طراحی امتیازات بسیار خوبی را به خود اختصاص داده است. اما اگر محل تعبیه سنسور اثر انگشت کمی بالاتر قرار می‌گرفت و همچنین سنسور مجاورت به بهترین شکل عمل می‌کرد، این گوشی به نظر می‌آمد که هیچ ایراد خاصی نداشته باشد. این نکات احتمالاً می‌توانند تجربه کاربری را بهبود بخشیده و جلب رضایت بیشتری از کاربران داشته باشند. به هر حال، نقدها و اظهارنظرها در زمینه‌ی طراحی همیشه به عنوان یک فرآیند پیشرفت و بهبود در نسل‌های آینده محصولات در نظر گرفته می‌شوند.

نمایشگر

نمایشگر شیائومی ۱۲ با ویژگی‌هایی چون نوع OLED، وضوح ۱۲۰ هرتز، وضوح +FHD (۱۰۸۰ × ۲۴۰۰ پیکسل)، و نرخ الگوبرداری لمس ۴۸۰ هرتز، تجربه بصری بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. سرعت و روانی در انتقال میان منوها و اجرای وظایف گوناگون از طریق این نمایشگر به دلیل ویژگی‌های فنی بالا، بسیار ارتقاء یافته است.

همچنین، پشتیبانی از فناوری‌های مختلف مانند سنسور نور محیط ۳۶۰ درجه و عمق رنگ ۱۲ بیتی از مشخصات مثبت این نمایشگر محسوب می‌شوند. با وجود ویژگی +HDR10 و دالبی ویژن، تجربه دیدن محتواهای HDR بهبود می‌یابد و تفاوت‌های رنگی و روشنایی واقعی‌تر به چشم می‌آید.

با این حال، نکته‌ی قابل توجه در مورد نهایت روشنایی نمایشگر است. اگرچه عدد ۸۹۶ nit در تست GSMArena خوب است، اما کمی کمتر از مقدار تبلیغ شده است. با این حال، این تفاوت در بسیاری از شرایط استفاده به‌شدت محسوس نخواهد بود و نمایشگر همچنان یکی از نقاط قوت اصلی این گوشی است.

در کل، نمایشگر شیائومی ۱۲ با توجه به ویژگی‌ها و عملکرد بسیار خوبی که ارائه می‌دهد، به کاربران تجربهٔ بصری بسیار خوشایندی ارائه می‌دهد.

دوربین

در بخش دوربین شیائومی ۱۲، مشاهده می‌شود که متاسفانه خبری از لنز تله‌فوتو وجود ندارد. این امر ممکن است برای کاربران با توجه به هزینه‌ی بالای گوشی ناراضی‌کننده باشد. با این وجود، دوربین اصلی از سنسور IMX766 سونی بهره می‌برد و با وجود لرزشگیر اپتیکال، عملکرد بسیار خوبی ارائه می‌دهد. علاوه بر این، دوربین ۱۳ مگاپیکسلی فوق‌عریض و دوربین ۵ مگاپیکسلی تله‌ماکرو نیز در این گوشی تعبیه شده‌اند که باعث بهبود کارایی نگاه به فاصله دور و عکس‌های ماکرو می‌شوند. در ضمن، دوربین سلفی نیز از سنسور ۳۲ مگاپیکسلی بهره‌مند است.

مشخصات دوربین گوشی شیائومی 12

در شرایط نور روز، شیائومی ۱۲ با دوربین اصلی خود تصاویری بسیار زیبا و پر جزئیات ثبت می‌کند. عکس‌ها دارای جزئیات با کیفیت بالا، رنگ‌های طبیعی و زیبا، گستره‌ی دینامیکی عریض، و عدم وجود نویز حتی در شرایط نوری داخلی می‌باشند. این دوربین نقاط قوت زیادی دارد و به راحتی با پایداری عکس‌ها، تجربه‌ی عالی از عکاسی فراهم می‌کند. حتی اگر به نکات جزئی مثل اشباع شدن رنگ‌ها حساس باشیم، می‌توانیم اشاره کنیم که این مسائل اصلاً به مشاهده‌ی کلی تصویر آزاردهنده نیستند.

در شرایط نوری ضعیف یا شب نیز، دوربین شیائومی ۱۲ همچنان عملکرد خوبی ارائه می‌دهد و تصاویر با جزئیات مناسبی را به ثبت می‌رساند.

نمونه عکس در شب دوربین گوشی شیائومی 12

تصاویر با زوم ۲ برابر در شیائومی ۱۲، اگرچه جزئیات خوبی دارند اما به نظر می‌رسد که در این حالت شارپی تصاویر کمی کاهش یافته است. این موضوع قابل توجه است زیرا دوربین تله‌فوتوی اختصاصی برای این میزان زوم در این گوشی وجود ندارد. از این رو، انتظار داشتن کمی ضعف در شارپی و وضوح تصاویر در حالت زوم ۲ برابر امری طبیعی به نظر می‌رسد.

نمونه عکس فوق عریض گوشی Xiaomi 12

تصاویر ثبت شده توسط دوربین فوق عریض در شیائومی ۱۲ واقعاً با کیفیت خوبی همراه هستند. در این تصاویر، فرق خاصی بین نوع رنگ‌ها، کنتراست، و میزان نوردهی قابل مشاهده نیست. رنگ‌ها همچنان اشباع و زنده هستند، با این حال ممکن است نمای کلی تصویر اندکی تیره‌تر به نظر بیاید. گستره‌ی دینامیکی و شارپی تصاویر از دوربین فوق عریض، به طبیعتاً به اندازه دوربین اصلی نیست و گاهی اوقات در تصاویر خارج از محیط‌های باز، این موضوع قابل مشاهده است. با این حال، این تفاوت‌ها شدید نیستند و به راحتی می‌توان از آن‌ها گذشت.

پیشنهاد بررسی:

بررسی گوشی Xiaomi 13 Ultra

در شرایط نوری کم، عملکرد دوربین فوق عریض همچنان قابل قبول بوده و با وجود محدودیت‌هایی در گستره‌ی دینامیکی و کاهش جزئی در جزئیات، کنتراست و سطح نویز همچنان به خوبی حفظ شده‌اند.

نمونه عکس دوربین گوشی شیائومی 12

تصاویر پرتره نیز از دوربین سلفی در شیائومی ۱۲ با کیفیت بسیار خوبی ثبت می‌شوند. در این تصاویر، جزئیات به خوبی حفظ شده و سوژه به دقت از پس‌زمینه تشخیص داده شده و به خوبی جدا می‌شود. با این حال، ممکن است تصاویر اندکی شارپ‌تر باشند. به طور کلی، تمام جزئیات از جمله گستره‌ی دینامیکی، کاهش نویز، و رنگ‌های طبیعی در تصاویر از دوربین سلفی، به خوبی مشاهده می‌شوند.

نمونه عکس سلفی دوربین گوشی Xiaomi 12

فیلم‌برداری در شب

فیلم‌برداری در روز با حالت پروفوکوس

عملکرد باتری

شیائومی ۱۲ با باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی به خوبی ارزیابی شده است، اگرچه نمی‌توان آن را در ردهٔ عالی قرار داد. با اینکه اندازهٔ باتری نسبتاً کوچک است، اما این باتری به خوبی عملکرد مناسبی ارائه می‌دهد. با توجه به این که پردازندهٔ اسنپدراگون ۸ نسل ۱ تراشه‌ای با دمای زیاد است، مصرف باتری افزایش یافته و در نتیجه طول عمر باتری کاهش می‌یابد.

با این حال، این گوشی قابلیت اجرای وظایف متوسط را در طول یک روز به راحتی فراهم می‌کند و از افراد کاربری که نیاز به استفادهٔ مداوم از گوشی دارند، پاسخگو خواهد بود. سرعت شارژر ۶۷ واتی نیز از جمله نقاط قوت این گوشی است. این شارژر قادر است در ۳۰ دقیقه تقریباً ۸۷٪ از ظرفیت باتری را بازیابی کند و در حدود ۴۶ دقیقه می‌تواند باتری را به صورت کامل از صفر تا صد٪ شارژ کند. علاوه بر این، دمای گوشی در زمان شارژ به‌طور چشمگیری افزایش نمی‌یابد و در تمام مدت شارژ، گوشی خنک باقی می‌ماند.

شیائومی ۱۲ همچنین از شارژر بی‌سیم ۵۰ واتی و فناوری شارژ معکوس با سرعت ۱۰ وات پشتیبانی می‌کند، که این امکان را فراهم می‌کند که لوازم جانبی دیجیتال را به‌صورت بی‌سیم شارژ کنید. این ویژگی‌ها به کاربران امکانات اضافی و کاربردی ارائه می‌دهند.

همچنین بررسی کنید:

بررسی گوشی شیائومی 13C

اسپیکر

گوشی شیائومی ۱۲ با تجهیز به بلندگوهای استریو، تجربهٔ کیفیت صدای بسیار بالا را فراهم می‌کند. شرکت معروف هارمن کاردن نیز به بهینه‌سازی این تجربه کمک کرده و اطمینان حاصل شده که هیچ بحرانی در کیفیت صدا وجود نداشته باشد. با این حال، یک نقطه ضعف مشاهده شده است که ممکن است در هماهنگی صداهای بلندگوهای بالا و پایین باعث اختلاف در سطح صدا شود. این موضوع ممکن است باعث توجیه ناهماهنگی کمی در کیفیت صدا شود، به خصوص در مواردی که بلندگوی پایینی نسبت به بلندگوی بالا قوی‌تر عمل کند.

مشخصات اسپیکر گوشی شیائومی 12 محل قرارگیری بلندگوها نیز یک نقطه انتقادی است؛ زیرا در حین نگه‌داشتن گوشی، ممکن است دست بر روی بلندگوی پایین قرار گیرد و باعث مسدود شدن آن شود. این مشکل ممکن است در ابتدا برای کاربر قابل ملاحظه باشد، اما با گذر زمان ممکن است به آن عادت کنید.

دربارهٔ قابلیت Dolby Atmos، این قابلیت با افزایش تجربه صوتی ارائه می‌شود، اما غیرفعال‌سازی آن منجر به بهبود کیفیت صدا می‌شود. این امکان به طور کلی می‌تواند تاثیر مثبتی در افزایش بلندی و تعادل صداها داشته باشد.

سخت‌افزار

گوشی شیائومی ۱۲ با پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ ارتقاء یافته است که با تکنولوژی لیتوگرافی ۴ نانومتری تولید شده و از هشت هسته تشکیل شده است. این هسته‌ها شامل یک هسته Cortex X2 با فرکانس ۳٫۱۹ گیگاهرتز، سه هسته Cortex A710 با فرکانس ۲٫۷۵ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex A510 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز هستند. پردازشگر گرافیکی آن نیز آدرنو ۷۳۰ است که دارای توانایی بسیار بالا در امور گرافیکی می‌باشد.

درصد استفاده از سخت افزار گوشی شیائومی 12

پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ با اجتناب از افت توان در فشارهای زیاد تستی و سنگین، در شرایط واقعی به خوبی کارکرد خود را ادامه می‌دهد. این امکان به واسطه‌ی پد خنک‌کننده‌ی بزرگی که در گوشی استفاده شده، بیشتر شده است. با این حال، لازم به ذکر است که در شرایط استفاده عادی و بازی‌های روزمره، این گوشی به راحتی توانایی اجرای تسک‌ها را داراست و از افت توان به دلیل گرمای زیاد خود جلوگیری می‌کند.

نرم‌افزار

گوشی شیائومی ۱۲ از نظر نرم‌افزاری به صورت کامل به انتظارات پاسخ داده است. این مدل از رابط کاربری MIUI 13 که به صورت انحصاری توسط شیائومی ارائه شده و بر پایه‌ی اندروید 12 عمل می‌کند، ویژگی‌های جذابی را با خود به همراه دارد. در مقایسه با نسخه‌های قبلی که بر اساس اندروید 11 بوده و در گوشی‌های میانرده سال 2022 مشاهده می‌شد، تفاوت چشمگیری وجود ندارد. با این وجود، اندروید 12 با اضافه کردن ویژگی‌های جدید، تجربه کاربری را بهبود بخشیده است.

یکی از این ویژگی‌ها این است که می‌توانید یک مکان را به عنوان مکان پیش‌فرض انتخاب کنید. زمانی که یک اپلیکیشن درخواست دسترسی به موقعیت شما را ارسال می‌کند، گوشی به جای موقعیت اصلی، موقعیت پیش‌فرض را ارسال می‌کند. همچنین، اگر یک اپلیکیشن به دوربین و میکروفن دسترسی داشته باشد و از آن استفاده کند، یک نشانگر سبز در گوشه‌ی نمایشگر ظاهر می‌شود تا به شما اعلام کند که این ویژگی‌ها در حال استفاده هستند.

همچنین، با فعال کردن گوشی، شما به سرعت با نسخه‌های جدیدتر رابط کاربری آشنا می‌شوید و امکان دریافت آپدیت‌های نرم‌افزاری برای حل مشکلات احتمالی را دارید. این ویژگی‌ها به طور کلی تجربه نرم‌افزاری گوشی را بهبود می‌بخشند و از امکانات جدید اندروید 12 بهره‌مند می‌شوید.

عملکرد در بنچمارک‌ها

شیائومی ۱۲ با کسب امتیاز نزدیک به 1 میلیون در تست بنچمارک انتوتو نشان داده که از عملکرد بسیار بالایی برخوردار است، به خصوص از جهت قدرت گرافیکی پردازنده‌ی Adreno 730 که عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. این نتایج نشان می‌دهد که گوشی توانسته است در شرایط تست‌های مختلف، به ویژه در حوزه گرافیک، عملکرد بسیار بالایی را ارائه دهد.

نکته جالبی که باید به آن توجه کرد، این است که با انجام چند بار تست پشت سر هم، دما به میزانی افزایش می‌یابد که ممکن است منجر به افت تدریجی در امتیاز بنچمارک شود. این موضوع نشان‌دهنده‌ی توانایی گوشی در مدیریت حرارت و جلوگیری از افت عملکرد در شرایط تست‌های مکرر است.

همچنین لازم به ذکر است که امتیازات بنچمارک تنها یک جنبه از کارایی یک گوشی هوشمند را نشان می‌دهند و در استفاده روزانه و اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها، عملکرد گوشی ممکن است به عوامل دیگری همچون بهینه‌سازی نرم‌افزار و تجربه کاربری نیز بستگی داشته باشد.

کلام آخر

در دوران حاضر با افزایش قیمت پرچمداران، یافتن یک گوشی با ویژگی‌های حداقل یک پرچم‌دار با قیمت مناسب چالش برانگیز و گاهی غیرممکن به نظر می‌رسد. حتی برخی از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، مانند موتورولا، سعی بر ارائه پرچمداران اقتصادی خود، با مشکلاتی همچون بدنه پلاستیکی روبرو می‌شوند که تاثیر مخربی بر لذت استفاده از یک گوشی متمایز دارد. با این حال، شیائومی با وجود سیاست‌های قیمت‌گذاری مناسب و حاشیه‌ی سود اندک، با استفاده از مواد با کیفیت و مشخصات سخت‌افزاری قابل توجه، گوشی‌هایی با طراحی جذاب و لذت‌بخش را با قیمت مناسب به بازار عرضه کرده است. این اقدام نشان از ارائه‌ی یک محصول خوش‌دست با رقابت‌پذیری در این بازه قیمتی دارد.

از دیدگاه دنیای اندروید، گلکسی S21 FE به عنوان رقیبی جدی برای پرچم‌دارهای چینی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، آیفون SE 2022 نیز از اکوسیستم اپل به عنوان گزینه‌ای با کیفیت ساخت برجسته و قدرت پردازشی قوی معرفی می‌شود. در مورد شیائومی ۱۲، باید به داغ شدن‌های گاهاً بی‌مورد دستگاه اشاره کرد.

این پرچم‌دار از نظر نرم‌افزاری، دوربین، و طراحی بدنه، یک دستگاه با کیفیت و جذاب است که رقبا را به چالش می‌کشد.

قیمت و خرید گوشی شیائومی 12

دیجی‌پویا بعنوان بزرگترین وارد کننده گوشی شیائومی و پخش موبایل در مشهد مقدس، هم اکنون گوشی Xiaomi 12 را با ارزانترین قیمت بازار و 18 ماه گارانتی معتبر تهیه نموده و در اختیار همکاران و کاربران آنلاین خود قرار داده است. در صورتی که تمایل دارید می توانید از طریق لینک زیر به مشاهده قیمت و خرید گوشی شیائومی 12 بپردازید.

از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما دیجی‌پویایی‌های عزیز سپاس گزاریم، لطفا نظرات و پیشنهادات زیبای خود را با ما به اشتراک بگذارید.