فهرست مطالب

نقد و بررسی گوشی شیائومی Redmi A3 

در دنیای امروزی، گوشی Redmi A3 به عنوان یکی از گزینه‌های مقرون به‌صرفه شیائومی، موقعیت خود را در بازار رقابتی موبایل تا حد بسیار زیادی تقویت کرده است. اما آیا این گوشی هوشمند برای شما انتخاب درستی خواهد بود؟ در این مقاله، به بررسی دقیق دلایلی می‌پردازیم که چرا Redmi A3 می‌تواند یک خرید عالی باشد یا شاید بهتر است که به دنبال گزینه‌های دیگری باشید. با دیجی پویا همراه شوید تا مزایا و معایب این گوشی هوشمند را به طور کامل بررسی و به شما کمک کنیم تصمیم بهتری در خرید خود بگیرید.

بررسی مشخصات گوشی شیائومی ردمی A3 در دیجی پویا

زمان عرضه به بازار

گوشی هوشمند ردمی A3 در تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۲۴ به‌صورت رسمی معرفی شد و تنها چند روز بعد، در تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۴ به بازار عرضه گردید. این زمان‌بندی دقیق، نشان‌دهنده تعهد شرکت ردمی به ارائه سریع محصولات جدید و پاسخگویی به نیازهای بازار است. هم‌اکنون این گوشی در دسترس بوده و کاربران می‌توانند از امکانات و ویژگی‌های به‌روز آن بهره‌مند شوند.

طراحی و بدنه

طراحی یک گوشی هوشمند اقتصادی می‌تواند نقش بسیار مهمی در جذب کاربران داشته باشد، به خصوص در بازاری که رقابت بسیار شدید است. زیرا طراحی اولین و مهم‌ترین عاملی است که مصرف‌کننده با آن ارتباط میگیرد. در بازاری که بسیاری از محصولات از نظر ظاهری شبیه به یکدیگر هستند، یک طراحی خلاقانه می‌تواند به عنوان یک مزیت رقابتی تبدیل شود. از این رو، گوشی هوشمند Redmi A3 از لحاظ طراحی، به هیچ وجه شباهتی به یک گوشی هوشمند اقتصادی ندارد و در رده قیمتی خودش، یک محصول کاملاً خاص و منحصر‌به‌فرد از نظر شکل و ظاهر محسوب می‌شود.

بررسی طراحی و بدنه گوشی Redmi A3

اگرچه شیائومی اقدام به ارائه‌ی یک طراحی منحصر‌به‌فرد برای گوشی Redmi A3 نموده، اما نگاهی کلی به فریم‌های اطراف آن، احساس مشابهی با طراحی گوشی‌های پرچم‌دار اپل ایجاد می‌کند. با این حال، شیائومی ادعا می‌کند که از زبان طراحی منحصر به فردی به نام Premium Halo Design استفاده کرده که با دقت بیشتر، می‌توان دید که این زبان طراحی قبلاً در گوشی‌های گران‌قیمت و پرچم‌دار این شرکت، مانند شیائومی ۱۴ اولترا، به کار گرفته شده است. به علاوه، این طراحی در برخی از گوشی‌های هوشمند از برندهای دیگر نیز، همچون وان پلاس ۱۲ و اوپو فایند X7 اولترا، به چشم می‌خورد.

بررسی بدنه اسلیم گوشی Redmi A3

گوشی Redmi A3 با بدنه‌ای مربعی و لبه‌های تخت، ظاهری بسیار مدرن و امروزی دارد و به عنوان یکی از خوش‌دست‌ترین گوشی‌های اقتصادی موجود در بازار شناخته می‌شود. وزن این گوشی در حدود ۱۹۳ تا ۱۹۹ گرم است که اگر به دنبال یک گوشی اقتصادی و سبک می‌گردید که امکان استفاده از آن با یک دست نیز فراهم باشد، ردمی A3 می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

پیشنهاد دیجی پویا:

بررسی گوشی ردمی نوت 13 پرو 5G

رنگ‌بندی

گوشی هوشمند Redmi A3 با طراحی بی‌نظیر در سه رنگ زیبا و متنوع عرضه می‌شود: مشکی نیمه‌شب که با جذابیت و وقار خود، احساسی از عمق و تاریک شب را منتقل می‌کند؛

رنگ مشکی گوشی شیائومی ردمی A3

سبز جنگلی که با الهام از طبیعت، حس طراوت و آرامش را به کاربر القا می‌نماید؛

بررسی گوشی شیائومی Redmi A3

و آبی ستاره‌ای که با زیبایی و درخشش خود، همچون آسمان پرستاره‌ای در شب، چشم‌ها را خیره می‌کند.

بررسی گوشی Xiaomi Redmi A3

Redmi A3 با این ترکیب رنگ‌ها، نه تنها از لحاظ فنی برتری دارد بلکه از نظر زیبایی‌شناسی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

صفحه نمایش

اگرچه گوشی‌های هوشمند اقتصادی معمولاً در بخش نمایشگر حرف‌های زیادی برای گفتن ندارند، اما گوشی هوشمند ردمی A3 حداقل در رده‌ی قیمتی خودش نشان داده که می‌تواند محتواهای تصویری را با کیفیت مناسب و قابل قبولی برای کاربران به نمایش بگذارد. خوشبختانه نمایشگر این گوشی هوشمند اقتصادی ردمی نسبت به نسل قبلی‌اش از جهات مختلفی ارتقاء یافته است. اولین مقوله ارتقاء یافته این گوشی، در بحث اندازه نمایشگر است. ردمی A3 از یک نمایشگر بزرگ ۶.۷۱ اینچی بهره می‌برد که نسبت به نمایشگر ۶.۵ اینچی نسل قبلی پیشرفت خوبی پیدا کرده و اکنون کاربران با یک گوشی با نمایشگر بلندتر مواجه هستند و طبیعتاً محتواهای بیشتری را نیز خواهند دید. جنس این پنل از نوع LCD IPS است که اگرچه به پای کیفیت نمایشگرهای AMOLED و یا SUPER AMOLED نمی‌رسد، اما در دسته نمایشگرهای با کیفیت و کنتراست بالا جای می‌گیرد. این ارتقاء‌ها، تجربه‌ای بهتر و لذت‌بخش‌تر از مشاهده محتواهای تصویری را برای کاربران ردمی A3 فراهم می‌سازد.

بررسی صفحه نمایش 6.71 در گوشی ردمی A3

یکی از دیگر بخش‌های ارتقاء یافته در نمایشگر گوشی هوشمند ردمی A3 مربوط به رفرش ریت آن می‌شود. ردمی برای این گوشی اقتصادی خود پشتیبانی از رفرش ریت ۹۰ هرتزی را فراهم کرده است. اگرچه این ویژگی در گوشی‌های امروزی چندان پیشرفته محسوب نمی‌شود، اما برای یک گوشی اقتصادی در این رده قیمتی، پیشرفت چشمگیری نسبت به رفرش ریت ۶۰ هرتزی نسل قبلی به شمار می‌رود. با پشتیبانی از این نرخ رفرش ریت، کاربران می‌توانند در محیط کاربری گوشی خود تجربه‌ی روان‌تری داشته باشند و بازی‌های سرعتی و اکشن نیز با کیفیت بهتری برای آن‌ها اجرا خواهد شد.

بررسی نرخ بازسازی صفحه 90 هرتز در Xiaomi Redmi A3

پیشرفت دیگر نمایشگر این گوشی به بخش محافظ نمایشگر برمی‌گردد؛ جایی که ردمی برای این گوشی خود از شیشه محافظ گوریلا گلس ۳ استفاده کرده که مقاومت خوبی در برابر ضربات احتمالی و خط‌وخش‌ها ارائه می‌دهد. البته این موضوع به معنای عدم نیاز به یک محافظ جداگانه نیست، اما به طور کلی، امنیت نمایشگر را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. این بهبودها باعث شده‌اند که ردمی A3 با نمایشگری پیشرفته‌تر و مقاوم‌تر، تجربه‌ای بهتر و مطمئن‌تر را برای کاربران فراهم آورد.

صفحه Gorilla Glass در گوشی شیائومی ردمی A3

بررسی سخت‌افزاری و نرم‌افزار

با توجه به ویژگی‌های سخت‌افزاری و عملکرد پردازشی گوشی Redmi A3، می‌توان نتیجه گرفت که این گوشی برای کاربران حرفه‌ای کمتر مناسب است. با استفاده از چیپ‌ست مدیاتک Helio G36 با فرایند ساخت 12 نانومتری، این گوشی در دسته پردازنده‌های میانرده و اقتصادی قرار می‌گیرد که برای استفاده‌های معمولی کاربرد دارد. پردازنده هشت هسته‌ای این گوشی امکان اجرای چند برنامه به طور همزمان را فراهم می‌کند. همچنین، با وجود سه نسخه با ظرفیت‌های مختلف حافظه رم و داخلی، تنوعی برای کاربران فراهم شده است. علاوه بر این، امکان استفاده از کارت حافظه microSDXC به کاربران امکان گسترش حافظه ذخیره‌سازی را می‌دهد. در ضمن، وجود بلوتوث نسخه 5.3 امکان انتقال داده‌ها با سرعت بالا را فراهم کرده، که از نکات مثبت این گوشی است.

مدیاتک هلیو G36 در گوشی شیائومی ردمی A3با انتخاب سیستم عامل جدید اندروید 14 برای گوشی Redmi A3، شیائومی به کاربران این گوشی امکانات جدید و به‌روز شده را ارائه می‌دهد. با استفاده از نسخه Go از اندروید 14 و رابط کاربری اختصاصی MIUI، کاربران می‌توانند از تجربه‌ی استفاده‌ی ساده و همچنین حال و هوای چینی در این گوشی لذت ببرند. اما از نظر سخت‌افزاری، این گوشی در دسته‌ی اقتصادی قرار دارد و با پردازنده متوسطی که دارد، عملکرد متوسطی را ارائه می‌دهد. به همین دلیل، اجرای بازی‌های سنگین بر روی این گوشی ممکن نیست. بنابراین، کاربران باید با توجه به قیمت و امکانات سخت‌افزاری این گوشی، انتظارات خود را تنظیم کنند.

میزان رم در گوشی شیائومی ردمی A3

عملکرد باتری و شارژدهی

یکی از نقاط قوت بارز گوشی Redmi A3، باتری قدرتمند آن است. شیائومی برای این گوشی از باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت استفاده کرده که می‌توان آن را به عنوان یکی از برترین مزایای این گوشی در نظر گرفت. با یک بار شارژ کردن این باتری، کاربران می‌توانند بیشتر از یک روز از آن استفاده کنند، که این امر باعث افزایش راحتی و کارایی در استفاده روزمره از گوشی می‌شود.

ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت در گوشی شیائومی ردمی A3

یکی از نقاط ضعف باتری گوشی Redmi A3، سرعت شارژدهی آن است. با در نظر گرفتن اینکه یک شارژر سیمی 10 وات در جعبه گوشی قرار داده شده اما سرعت شارژ سریع آن چنگی به دل نمی‌زند. بنابراین، شب‌ها وقتی که همه به خواب می‌روند، بهترین زمان برای شارژ کردن باتری گوشی است. در غیر این صورت، در طول روز، در صورتی که باتری گوشی تمام شود، باید مدت زمان زیادی را صرف شارژ شدن آن کنید. با این وجود، پس از یک شارژ کامل، می‌توانید ساعت‌ها فیلم تماشا کنید، در اینستاگرام فعالیت کنید، بازی کنید و حتی کتاب بخوانید.

معرفی گوشی اقتصادی:

بررسی گوشی شیائومی M5S

بررسی دوربین

در دنیای گوشی‌های هوشمند اقتصادی، یکی از چالش‌های بزرگ مرتبط با کیفیت دوربین است. این چالش ناشی از هزینه‌های بالای مرتبط با سنسورهای پیشرفته دوربین است که بر کیفیت نهایی دوربین‌ها تأثیر دارد و باعث افزایش قیمت نهایی محصول می‌شود. بنابراین، برای حفظ جایگاه در دسته‌بندی "اقتصادی"، معمولاً از سنسورهای ارزان‌تری استفاده می‌شود تا قیمت دستگاه در محدوده مورد نظر باقی بماند. در گوشی Redmi A3، این واقعیت به وضوح مشاهده می‌شود، زیرا از یک سیستم دوربین دوگانه با سنسور اصلی ۸ مگاپیکسلی و گشودگی دیافراگم f/2.0 استفاده شده که در مقایسه با سایر گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۴، گزینه جذابی حداقل روی کاغذ برای کاربران فراهم نمی‌کند.

بررسی گوشی شیائومی ردمی A3در واقع، در زمینه کیفیت دوربین گوشی ردمی A3، نباید به زودی قضاوت کرد، زیرا شیائومی ادعا کرده که با استفاده از هوش مصنوعی و فیلترهای مخصوص، کیفیت تصاویر را به سطح بالاتری ارتقا می‌دهد. در شرایط نوری مناسب، تصاویر ثبت شده با این دوربین کیفیت قابل قبولی دارند، اما انتظارات زیادی را ایجاد نمی‌کنند. با این حال، تصاویر دارای کمبود جزئیات و کمبود شفافیت در نمایش رنگ‌ها هستند و همچنین با نویز قابل توجهی همراه است. دوربین اصلی این گوشی از نوع واید (عریض) است و می‌تواند عکس‌های پانوراما و HDR را نیز ثبت کند. علاوه بر این، وجود یک لنز کمکی برای تشخیص عمق تصویر عملکردی در حد انتظار دارد. در نهایت، برای ارزیابی کامل کیفیت دوربین، نیاز به آزمون‌های بیشتر و بررسی دقیق‌تر است.

بررسی لنز دوربین گوشی Xiaomi Redmi A3

کیفیت فیلم‌برداری ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه از دوربین اصلی گوشی Redmi A3، برای یک گوشی هوشمند اقتصادی، قابل قبول و مناسب است و نیاز کاربران را برآورده می‌کند. اما، انتظار قابلیت فیلم‌برداری در کیفیت 4K از این گوشی غیر واقع‌بینانه است. همچنین، در این سیستم دوربین، عدم وجود لرزش‌گیر و فوکوس خودکار، نیاز به تنظیمات دستی را ایجاب می‌کند. دربخش سلفی، دوربین ۵ مگاپیکسلی عملکرد مناسبی دارد و در شرایط نوری مناسب، تصاویر مطلوبی ثبت می‌کند. با این حال، قابلیت‌های پرتره، لرزش‌گیر و فوکوس خودکار در این دوربین وجود ندارد. در مجموع، سیستم دوربین گوشی Redmi A3 به اندازه‌ی کافی منطبق با انتظارات یک گوشی اقتصادی است و به کاربران امکان استفاده از ویژگی‌های اساسی را فراهم می‌کند، اما چیزی بیشتر از این انتظار نمی‌رود.

نمونه تصاویر گرفته شده با گوشی Redmi A3

نمونه تصویر گرفته شده با دوربین اصلی گوشی شیائومی ردمی A3

نمونه عکس سلفی گوشی Redmi A3

نمونه عکس با لنز دوربین اصلی گوشی Redmi A3

نقاط قوت

نقاط قوت گوشی Redmi A3 شامل صفحه‌نمایش 90 هرتزی با قابلیت افزایش روانی در حرکت تصاویر، باتری بزرگ با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت که تا یک روز کاری را تامین می‌کند، دوربین عقب سه‌گانه با توانایی عکس‌برداری از تصاویر با کیفیت متوسط، سیستم‌عامل اندروید 11 با رابط کاربری MIUI 12.5 که دارای امکانات متنوعی است، و همچنین قیمت مناسب نسبت به رقبا می‌باشد.

نقاط ضعف

نقاط ضعف این گوشی شامل بدنه پلاستیکی که مقاومت کمی دارد، صفحه‌نمایش با رزولوشن پایین و بدون پشتیبانی از HDR، پردازنده و گرافیک ضعیف که برای بازی‌های سنگین مناسب نیستند، عدم پشتیبانی از شارژ سریع و استفاده از شارژر 10 واتی، و عدم پشتیبانی از شبکه‌های 5G و NFC است. البته این موارد با توجه به هزینه ای که بابت این گوشی پرداخت می کنید، واقعا ناچیز بوده و اهمیتی در این رنج قیمتی ندارد.

جدول بررسی مشخصات فنی گوشی ردمی A3

ابعاد
۱۶۸.۳x۷۶.۳x۸.۳ میلی‌متر
وزن
۱۹۹ گرم
توضیحات سیم کارت
سایز نانو (۸.۸ × ۱۲.۳ میلی‌متر)
ویژگی‌های خاص
مجهز به حس‌گر اثرانگشت
تعداد سیم کارت
دو عدد
زمان معرفی
۱۴ فوریه ۲۰۲۴
مدل
Redmi A۳
دسته ‌بندی
‌میان‌رده
تراشه
Mediatek Helio G۳۶ (۱۲ nm)
پردازنده‌ مرکزی
Octa-core (۴x۲.۲ GHz Cortex-A۵۳ &   ۴x۱.۶ GHz Cortex-A۵۳)
فرکانس پردازنده‌ مرکزی
۱.۶ - ۲.۲ گیگاهرتز
پردازنده‌ گرافیکی
PowerVR GE۸۳۲۰
حافظه داخلی
۶۴ گیگابایت
مقدار RAM
سه گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه
microSD
استاندارد کارت حافظه
microSDXC
توضیحات کارت حافظه جانبی
دارای اسلات مجزا
فناوری صفحه‌ نمایش
IPS
بازه‌ اندازه صفحه نمایش
۶.۰ تا ۸.۰ اینچ
اندازه
۶.۶۷ اینچ
رزولوشن صفحه نمایش
۷۲۰x۱۶۵۰
تراکم پیکسلی
۲۶۸ پیکسل بر اینچ
نسبت صفحه‌ نمایش به بدنه
۸۲.۹%
نوع محافظ صفحه نمایش گوشی
Corning Gorilla Glass ۳
سایر قابلیت‌های صفحه نمایش
صفحه‌نمایش با نرخ بروزرسانی ۹۰ هرتز
شبکه‌های ارتباطی
۲G
۳G
۴G
شبکه‌های مخابراتی و ارتباطی قابل پشتیبانی
Wi-Fi
بلوتوث
موقعیت نما ( GPS )
BDS
GALILEO
GLONASS
GPS
نوع   Wi-Fi (ورژن)
Wi-Fi ۸۰۲.۱۱ a/b/g/n/ac
بلوتوث
A۲DP, LE
نسخه بلوتوث
۵.۳
درگاه‌های ارتباطی
USB Type-C ۲.۰
دوربین‌های پشت گوشی
۳ ماژول دوربین
رزولوشن عکس
۸ مگاپیکسل
فناوری فوکوس
PDAF
فلش
Dual LED
قابلیت‌های دوربین
دارای ۲ حسگر دوربین | دوربین‌هایی با رزولوشن ۸ و ۰.۰۸ مگاپیکسل / - حسگر اول از نوع عریض (Wide)، با رزولوشن ۸ مگاپیکسل / - حسگر دوم (auxiliary lens) با رزولوشن ۰.۰۸ مگاپیکسل / قابلیت عکاسی HDR به‌صورت خودکار
فیلمبرداری
رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ و سرعت فریم بر ثانیه (۱۰۸۰p@۳۰FPS)
دوربین سلفی
دارای ۱ حسگر دوربین | دوربین‌ با رزولوشن ۵ مگاپیکسل فیلمبرداری: - رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه (۱۰۸۰p@۳۰FPS)
بلندگو
استریو
خروجی صدا
جک ۳.۵ میلی‌متری صدا
سیستم عامل
Android
نسخه سیستم عامل
Android ۱۴
مشخصات باتری
باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت / قابلیت شارژ با توان ۱۰ وات
اقلام همراه
دفترچه‌ راهنما
شارژر
سایر توضیحات اقلام همراه
کابل USB-C

ارزش خرید گوشی ردمی A3

با این حال، اگر فقط مشخصات فنی گوشی ردمی A3 را مد نظر قرار دهیم، باید بگوییم که این گوشی از چند نظر ارزش خرید دارد. از جمله این مزایا می‌توان به باتری 5000 میلی آمپر ساعتی و نمایشگر بزرگ ۶.۷۱ اینچی اشاره کرد. نسل قبلی این گوشی که وارد ایران شد، Redmi A2 Plus بود که قابلیت‌هایی کم و بیش مشابه با همین گوشی داشت. به همین دلیل، Redmi A3 بیشتر مناسب افرادی است که استفاده ویژه‌ای از گوشی ندارند، مانند افراد مسن که نیاز به یک نمایشگر خوب و باتری قوی دارند. این ویژگی‌ها می‌توانند نیازهای روزمره آن‌ها را به خوبی پوشش دهند و تجربه کاربری راحت‌تری را برایشان فراهم کند. در صورتی که تمایل به مشاهده قیمت و خرید گوشی Xiaomi Redmi A3 دارید می توانید از طریق لینک‌های زیر اقدام نمایید.

از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما دیجی‌پویایی‌های عزیز سپاس گزاریم، لطفا نظرات و پیشنهادات زیبای خود را با ما به اشتراک بگذارید.